جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 100099 09:33 1398/04/30
ایران سیاست اغماض در قبال انگلیس را کنار گذاشت

ایران سیاست اغماض در قبال انگلیس را کنار گذاشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران سیاست اغماض در قبال انگلیس را کنار گذاشت

ایران سیاست اغماض در قبال انگلیس را کنار گذاشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به توقیف نفتکش انگلیسی از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران اظهار کرد: واقعیت قضیه این است که سیاست آمریکایی‌ها سه مرحله داشت که عملاً انگلیسی‌ها در مرحله سوم طعمه این سیاست آمریکا شدند. در مرحله اول این سیاست تحریم‌های اقتصادی حداکثری علیه ایران اعمال شد که با مقاومت ایرانی‌ها به نتیجه لازم نرسید.

انگلیسی‌ها گرفتار بازی آمریکایی‌ها شده‌اند

وی ادامه داد: مرحله دوم سیاست آمریکایی‌ها علیه ایران، تهدید نظامی بود که با سقوط پهپاد آمریکایی عملاً آنان دچار سردرگمی شدند و به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند وارد جنگ پیش‌بینی‌ناپذیری با ایران شوند.

منتخب مردم اسلام‌آباد غرب، حمیل، گهواره و دالاهو در خانه ملت با اشاره به اقدام آمریکایی‌ها برای یارگیری علیه ایران یادآور شد: در مرحله سوم، آمریکایی‌ها به فکر یارگیری در عرصه دریانوردی جهانی افتادند تا شاهراه‌ها را بر روی ایران ببندند و انگلیسی‌ها اولین کشوری بودند که وارد این بازی شدند.

سردرگمی‌ انگلیسی‌ها در قبال اقدام ایران

رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: به همین دلیل امروزه مشاهده می‌کنیم که سردرگمی آمریکایی‌ها به انگلیسی‌ها هم سرایت کرده و جمهوری اسلامی ایران با حفظ موازین بین‌المللی، به راحتی توانست سیاست اغماض خود را در برابر حضور تاریخی انگلیسی‌ها در منطقه، که حضوری منفی هم هست، کنار بگذارد.

فلاحت‌پیشه یادآور شد: به نظرم همین که ایرانی‌ها سیاست اغماض خود را تا حدی در برابر انگلیسی‌ها کنار گذاشتند، اقدامی مهم و ارزنده است. از سوی دیگر باید اشاره کرد که تخطی کشتی انگلیسی باعث شد که در دست پاسداران جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد. البته با توجه به اینکه انگلیسی‌ها از لحاظ تاریخی خودشان را استاد سیاست می‌دانند، بعید بود که در چنین دامی گرفتار شوند و الان دچار سردرگمی جدی برای رهایی از این دام شده‌اند.

جنبه‌های حقوقی اقدام متقابل ایران

منتخب مردم اسلام‌آباد غرب، حمیل، گهواره و دالاهو در خانه ملت تأکید کرد: تنها راه پایان دادن به این سردرگمی این است که با حفظ حرمت، شأن و منافع ملی جمهوری اسلامی ایران، نفتکش ایرانی را آزاد کنند و بیش از این پیش‌قراول سیاست‌های ضد ایرانی نشوند. در چنین شرایطی می‌توانیم بگوییم که امکان برون‌رفت از این بحران برای انگلیسی‌ها فراهم شده است.

وی در پایان درباره جنبه‌های حقوقی این اقدام متقابل ایران اظهار کرد: باید دانست که نفتکش انگلیسی از قوانین بین‌المللی تخطی کرده است. همچنین تصادف رخ‌داده باعث شده شکایت هم صورت بگیرد و اکنون این نفتکش شاکی هم دارد. لذا جمهوری اسلامی ایران هم به لحاظ وظیفه‌ بین‌المللی که برای حفظ امنیت این آبراه بین‌المللی دارد و هم به علت تصادف رخ‌داده و اینکه نفتکش انگلیسی عملاً شاکی دارد اقدام به این کار کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |