جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 58650 13:10 1396/02/06
ایران به عصر گیگا قدم گذاشت

ایران به عصر گیگا قدم گذاشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ایران به عصر گیگا قدم گذاشت

ایران به عصر گیگا قدم گذاشت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

شبکه دسترسی برپایه فیبرنوری وارد فاز اجرایی شد

واعظی: بستن شبکه های اجتماعی پایمال کردن حقوق شهروندی است

مهدی زاهدی-مراسم بهره برداری از طرح شبکه دسترسی برپایه فیبر نوری (تانوما) شرکت مخابرات ایران با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رسول سرائیان مدیرعامل شرکت مخابرات ایران برگزار شد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران در مراسم بهره برداری از مرحله نخست اتصال فیبرنوری منازل که در مرکز مخابرات شهید اسدی فرد تهران انجام شد با اشاره به اینکه بیش از بیست سال از ورود فیبرنوری در کشور می گذرد اما در بخش دسترسی با فیبر چیزی وجود نداشت. رسول سرائیان با بیان اینکه خدمات به سرعت جای صنعت و کشاورزی را در تولید ناخالص کشورها می گیرد، گفت: فقط پنج سال برای جایگزینی فیبرنوری با کابل مسی وقت داریم تا سطح دسترسی زمینه رشد خدمات را ایجاد کند. وی به پیش بینی سازمان PWC اشاره کرد و افزود: بر اساس این گزارش تا سال ۲۰۵۰ تولید ناخالص داخلی کشورها چیزی حدود ۱۲۰ درصد رشد پیدا می کند و ایران از این نظر ابتدا از رتبه ۱۸ به رتبه ۱۶ دنیا ارتقا پیدا می کند اما دوباره در سال ۲۰۵۰ به رتبه ۱۷ تنزل می یابد. سرائیان با بیان اینکه در سال ۲۰۵۰ قرار است ۱۴۱ تریلیون دلار خلق ثروت صورت گیرد از حرکت سریع کشورها به سمت شهرنشینی گفت و تصریح کرد: امروز در هر هفته حدود ۱٫۳ میلیون نفر به شهرها مهاجرت می کنند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰ میزان شهرنشینی در دنیا به ۵۱ درصد برسد که در این صورت جز با هوشمندسازی امکان ساماندهی، مدیریت و اداره کلانشهرها وجود ندارد. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران همچنین مطابق گزارش مکنزی، سهم ICT را در میزان GDP کشورمان را ۲٫۷ درصد دانست و خاطر نشان کرد: این درحالیست که ICT در بعضی از کشورها تا نزدیک به ۹ درصد در تولید ناخالص داخلی کشورها سهم دارد. این مقام مسوول با بیان اینکه مطابق شاخص های جهانی IDI، ایران رتبه هشتاد و نهم ICT دنیا را دارد، گفت: پیش بینی می شود که از این نظر شاهد افت ۳۰ پله ای ایران باشیم اگر نتوانیم شبکه دسترسی با کیفیت را فراهم کنیم. سرائیان با اشاره به اینکه تا پنج سال آینده باید فیبرنوری را جایگزین کابل مسی کنیم، گفت: در مقایسه ایران با کشورهای منطقه مشخص است که در این حوزه عقب افتادگی هایی داریم به طوریکه عربستان سه میلیون، امارات ۱٫۷ میلیون و لبنان ۶۰۰ هزار خط ظرفیت دارند. مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان اینکه بعد از رسیدن فیبرنوری به دست مصرف کننده، وارد عصر گیگا می شویم، اظهار کرد: ۱۵۰هزار کیلومتر در کشور ظرفیت کشیدن فیبرنوری داریم که فقط ۴۵هزار کیلومتر آن در شهرهاست.

شبکه دسترسی فیبر نوری حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم در این مراسم با بیان اینکه شبکه دسترسی بر پایه فیبر نوری حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات است، گفت: فقط شرکت مخابرات و شرکت ایرانیان‌نت قادر به انجام این پروژه هستند که ایرانیان‌نت مشکل سرمایه‌گذار خارجی دارد و مخابرات پروژه را انجام داد. محمود واعظی اظهارداشت: در ۲ دوره قبلی دولت نگاه به ICT نگاه تشریفاتی بود که در نتیجه این نگاه حتی بحث ادغام وزارت راه و شهرسازی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح شد که هیچگاه نفهمیده‌ام چرا دولت قبل ایده ادغام این ۲ وزارتخانه را داشت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در ۳٫۵ سال گذشته برای جلب اعتماد بخش خصوصی تلاش کردیم و بخش خصوصی را همکار خود دیدیم و اعتقاد داریم بخش خصوصی در کنار بخش دولتی باید فعالیت کند و در کنار یک ریال سرمایه‌گذاری دولتی، ۳ تا ۴ برابر سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد شود. وی با اشاره به آماری از عملکرد دولت یازدهم در بخش ارتباطات گفت: در مدت فعالیت این دولت ظرفیت شبکه انتقال نوری ۱۱ برابر و ظرفیت پهنای باند ۱۵ برابر شده و همچنین تا پایان دولت تمامی شهرها از نسل ۳ موبایل برخوردار خواهند شد. واعظی با اشاره به اینکه حقوق شهروندی که از سوی دولت یازدهم پیگیری می‌شود بخش قابل توجهی در حوزه ICT دارد، تاکید کرد: طبق این حقوق شهروندی معتقدیم شبکه‌های اجتماعی باید برای استفاده مردم باز باشند و به غیر از آنچه که منافی عفت عمومی و غیر اخلاقی است و با آن مخالفیم نمی‌خواهیم قیم مردم باشیم چه چیزی را بدانند یا ندانند. وی ادامه داد: می‌بینیم کسانی که روزی خودشان مخالف شبکه‌های اجتماعی بودند و حالا در آنها سرمایه‌گذاری کردند خواستار بسته شدن شبکه‌های اجتماعی هستند اما  دولت این موارد را جزء حقوق شهروندی می‌داند و با بسته شدن آن مخالف است.

سرعت دسترسی به اینترنت تا ۱۰۰ مگابیت در ثانیه

معاون وزیر ارتباطات هم دراین مراسم  گفت: با راه‌اندازی شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری در فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات سرعت دسترسی به ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه روی فیبر نوری افزایش می‌یابد. برات قنبری اظهار داشت: پروژه شبکه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری مصوب ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است که در راستای تکمیل فاز ۳ شبکه ملی اطلاعات انجام شد. معاون برنامه‌ریزی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه با شبکه تانوما در فاز نخست دسترسی مبتنی بر فیبر نوری در ۸ استان امکان‌پذیر شده،‌گفت: با این پروژه امکان اتصال اماکن شامل ساختمان‌ها یا خانه‌ها به فیبر نوری فراهم می‌شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |