جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14162 15:52 1394/04/23
اکنون نوبت اصلاحات بانکی و مالی است

اکنون نوبت اصلاحات بانکی و مالی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اکنون نوبت اصلاحات بانکی و مالی است

اکنون نوبت اصلاحات بانکی و مالی است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پس از رفع تحریم ها

رضا امامی

reza.emami@jahaneghtesad.com

توافق هسته ای در حالی به سرانجام رسید که آثار مثبت آن برای اقتصاد ایران هنوز بطور کلی مشخص نیست و نیاز به صرف زمان برای به ثمر نشستن دارد. پیش ازاین ،نوک پیکان تحریم های ناجوانمردانه غرب به سمت اقتصاد ایران و تضعیف پایه های آن به هدف افزایش نارضایتی میان مردمی بوده که به تحمل سختی ها شهره اند.

در همین رابطه یک کارشناس بازار سرمایه و پول با اعتقاد به اینکه توافق هسته ای و برچیده شدن تحریم ها تنها 40 درصد از ریسک های بازار سرمایه را کنار خواهد زد عنوان کرد: از این پس دولت باید با توجه به مطالبه سیاسی و اقتصادی کشور در حوزه های مختلف از ظرفیت های موجود بیشترین بهره برداری را داشته باشد. از جمله اینکه به دلیل وجود رکود در اقتصاد و عدم تناسب نرخ بهره با نرخ تورم باید در اولین فرصت نسبت به کاهش نرخ سود بانکی و در عین حال مدیریت ارز شناور تک نرخی در بازار برای جلوگیری از واردات بی رویه جلوگیری کرد. همچنین برای عدم گرایش سرمایه های سرگردان به بازار غیر شفاف مسکن و رونق سوداگری در این بازار در اولین فرصت نسبت به ایجاد بازار ثانویه مسکن در بورس اوراق بهادار و شفاف کردن جریان ورود و خروج پول در بازار مسکن اقدام کرد تا به این ترتیب حباب مسکن به اختلال در سیستم اقتصادی کشور نیانجامد.

فرزاد اصلانی در گفتگو با خبرنگار جهان اقتصاد گفت: بازار سرمایه ایران پس از دستیابی به سود غیر متعارفی که بیشتر آنرا مدیون اثر افزایش نرخ ارز دولتی و بازار آزاد بر سودآوری شرکت ها بود همزمان با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید به تغییر سیاست های اقتصادی دولت علی رغم تاکید بر حمایت از بازار سرمایه روبرو شد. دولت روحانی می خواست از ابتدا دو موضوع اساسی را در اقتصاد حل کند و به شعار های انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند . نخست تمرکز بر مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق همزمان با برچیدن تحریم ها و دیگری کنترل بی چون و چرای تورم به هر قیمتی که می شود.

وی افزود: همسو با پیشبرد مذاکرات هسته ای با بکارگیری سیاست های انقباضی موضوع کنترل نقدینگی و انجاد تورم در همه بازارها در دستور کار قرار گرفت. این سیاست که همسو با کنترل نرخ ارز در بازار آزاد و تغییر دستوری نرخ بهره بانکی پیش رفت اگر چه به کاهش تورم اسمی از حدود 40 درصد به 15 درصد انجامید اما به دلیل بسته بودن فضای اقتصادی و از طرفی تداوم سایه سنگین تحریم ها بر اقتصاد به ایجاد رکود در صنایع دامن زد. رکودی که پیشتر خود را در پس نوسان نرخ ارز پنهان کرده بود و حالا در بکارگیری ظرفیت کامل تولید و فروش با مشکل اساسی در اقتصاد مواجه شده است.

این کارشناس بازار سرمایه و پول با بیان اینکه توافق هسته ای از لحاظ روانی و نیز عملیاتی در بازار سرمایه ای با بیش از 45 صنعت متنوع و با ارزش 300 هزار میلیارد تومانی بیش از هر چیز برای صنایع بزرگ متاثر از تحریم ها که بطور مستقیم با تبعات آن مواجه شده اند حساسیت برانگیز خواهد بود عنوان کرد: این شرکت ها و البته بویژه بانک ها با کنار زدن تحریم ها می توانند ضمن گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و یا فاینانس های خارجی اقدام به تامین تجهیزات و ماشین آلات و یا سایر کالاهای واسطه ای به منظور تکمیل چرخه تولید و ایجاد اشتغال با هزینه های پایین تری کنند. از سویی دیگر با بکارگیری ظرفیت کامل تولید و فروش و ایجاد رونق نسبی در اقتصاد پس از کاهش نرخ بهره بانکی ، سود واقعی و عملیاتی بجای سود های غیر واقعی و رانتی در صورت های مالی خواهد نشست که این موضوع رضایت سهامداران و سرمایه گذاران در بازار سهام را در پی خواهد داشت.

به باور وی تحریم ها باعث چالش اصلی شرکت ها در بکار گیری آندسته از فعالیت های اقتصادی شد که برای توسعه و بکارگیری ظرفیت کامل نیازمند تامین قطعات و یا تجهیزات از آنسوی مرزها بود اما با ایجاد محدودیت های خارجی از بابت تحریم ها و به تبع آن کاهش سرمایه گذاری ها در فعالیت های تولیدی زمینه برای گرایش به سایر فعالیت های غیر تولیدی و اکتفا به سود های غیر عملیاتی در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی افزایش یافت.

فرزاد اصلانی با بیان اینکه رها شدن فنر یکباره نرخ ارز در اقتصاد بهت زده ایران پس از اجرای مرحله نخست هدفمندی یارانه ها بر شناسایی سود های بادآورده از محل تسعیر ارز و سودهای غیر طبیعی در صورت های مالی شرکت ها دامن زد افزود: این موضوع باعث رشد نجومی شاخص کل بورس شد بدون آنکه اهمیتی به میزان ظرفیت تولید و فروش شرکت ها قائل باشد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |