پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 3155 14:42 1393/04/18
اينترنت به عمر کتاب‌ پايان مي‌دهد؟

اينترنت به عمر کتاب‌ پايان مي‌دهد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اينترنت به عمر کتاب‌ پايان مي‌دهد؟

اينترنت به عمر کتاب‌ پايان مي‌دهد؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


عبدالله کوثري با بيان اين‌که منوط شدن مطالعه به خواندن جمله‌ يا قسمتي از کتاب‌ها تنها يک نوع آگاهي کاذب ايجاد مي‌کند گفت: حتي بدون اينترنت هم وضع ما خراب است چون جوانان ما فرهنگ کتاب‌خواني ندارند؛ نه در خانواده ياد مي‌گيرند کتاب بخوانند و نه در دانشگاه‌ها.
اين مترجم پيشکسوت در گفت‌وگو باايسنا، درباره اين‌که آيا استفاده روزافزون جوانان از اينترنت باعث پايان دوره کتاب و کتاب‌خواني را رقم خواهد زد، گفت: اين موضوع يک بحث علمي و جامعه‌شناسي است که تشخيص آن نيازمند آمار و کار پژوهشي است. من در اين زمينه آماري ندارم اما اصولا در اين زمينه صحبت‌هايي شده و کارگزاران صنعت اينترنت نيز مدعي چنين چيزي هستند.
مترجم آثار ماريو بارگاس يوسا ادامه داد: چند وقت پيش مقاله‌اي از يوسا خواندم که اتفاقا آن را هم ترجمه کرده‌ام. در آن‌جا آقاي بيل گيتس مدعي شده که صفحه مانيتور جاي کتاب را گرفته است، اما يوسا مخالفت مي‌کند و مي‌گويد درست است که اينترنت و مانيتور اطلاعات زيادي به ما مي‌دهند ولي ما هر وقت بخواهيم "جنگ و صلح" يا "شکسپير" بخوانيم به سراغ کتاب مي‌رويم.
او با بيان اين‌که ما از طريق اينترنت مي‌توانيم اطلاعاتي در موضوعات مختلف به‌دست آوريم اما اينترنت نمي‌تواند کتاب را از ما بگيرد اظهار کرد: البته ما مي‌توانيم از طريق دانلود کردن از اينترنت هم استفاده کنيم اما با اين حال در برخي از حوزه‌ها از جمله ادبيات و فلسفه، کنار گذاشتن کتاب غيرممکن است.
کوثري سپس توضيح داد: ماهيت، خلوت و تأملي که کتاب به‌وجود مي‌آورد در صفحه مانيتور نيست. گرچه اينترنت و ديگر ابزارهاي ارتباطي تا به حال تاثيراتي در کتاب‌خواني داشته‌ اما آن‌ها نمي‌توانند به طور کامل کتاب را از صحنه بيرون برانند. فراموش نکنيم که همين الآن پزشکان مدام هشدار مي‌دهند که استفاده زياد از مانيتور روي اعصاب،‌ چشم و سلامتي انسان تأثيرات منفي زيادي دارد، که کتاب هيچ‌يک از اين معايب را ندارد.
او با بيان اين‌که در حوزه‌هاي ادبيات، علوم انساني و رشته‌هاي وابسته هيچ چيز جايگزين کتاب نخواهد بود افزود: فکر نمي‌کنم کسي بتواند ديوان حافظ را پشت مانيتور بخواند. با اين حال مشکل ما ايراني‌ها کلا در مطالعه نکردن است و حتي بدون اينترنت هم وضع‌مان خراب است چون جوانان ما فرهنگ کتاب‌خواني ندارند؛ نه در خانواده ياد مي‌گيرند کتاب بخوانند و نه در دانشگاه‌ها. اينترنت، موبايل و بازي‌هاي آن‌ها هم مزيد بر علت شده است تا اگر خدايي ناکرده احتمال مي‌رفت کسي دستش به کتاب برسد اين احتمال هم از بين برود و همه چيز آن‌چنان با هم جمع شود تا جماعتي که کتاب‌نخوان بودند، کتاب‌نخوان‌تر شوند.
کوثري با اشاره به سهل‌الوصول بودن برخي از اطلاعات درباره موضوعات مختلف از جمله جمله‌ها يا بخش‌هايي از آثار ادبي اظهار کرد: ببينيد در اينترنت و در سايت ويکي‌پديا شما هر چه بخواهيد پيدا مي‌کنيد، اما ارزش مقاله‌هايي که در اين‌گونه سايت‌ها نوشته شده بالا نيست چون عميق آکادميک نيستند، اما همين سهل‌الوصول بودن، استفاده از آن‌ها را راحت کرده و همين باعث دور شدن جوانان از کتاب شده است، در حالي‌که در دوره ما اگر نمي‌توانستيم "تاريخ مشروطه" احمد کسروي را به دست بياوريم حتما مي‌گشتيم و خلاصه‌اي از آن را که به صورت کتاب بود پيدا مي‌کرديم، اما حالا در اينترنت مقاله‌اي يک‌صفحه‌يي که معلوم نيست چه کسي آن را نوشته مدام بازنشر داده مي‌شود و از آن نسخه‌برداري مي‌شود، البته اين عيب اينترنت نيست؛ عيب ماست.
او در همين‌باره توضيح داد: استفاده از اينترنت و نسخه‌برداري از قسمت‌هاي مقاله‌ها و کتاب‌ها در واقع يک نوع آگاهي کاذب ايجاد مي‌کند. البته اينترنت وسيله خوبي براي گرفتن برخي اطلاعات است اما اين‌که ما تمام اطلاعات‌مان به همان محدود شود به فرهنگ و تربيت ما برمي‌گردد که متأسفانه در کشور ما خيلي نمي‌توان روي آن حساب باز کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |