جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 71877 16:08 1396/08/05
اولادقباد با تاکید بر لزوم توجه وزیر پیشنهادی علوم به معضل خروج نخبگان از کشور مطرح کرد؛  فرار مغزها منجر به مرگ علمی جامعه می‌شود!

اولادقباد با تاکید بر لزوم توجه وزیر پیشنهادی علوم به معضل خروج نخبگان از کشور مطرح کرد؛ فرار مغزها منجر به مرگ علمی جامعه می‌شود!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اولادقباد با تاکید بر لزوم توجه وزیر پیشنهادی علوم به معضل خروج نخبگان از کشور مطرح کرد؛  فرار مغزها منجر به مرگ علمی جامعه می‌شود!

اولادقباد با تاکید بر لزوم توجه وزیر پیشنهادی علوم به معضل خروج نخبگان از کشور مطرح کرد؛ فرار مغزها منجر به مرگ علمی جامعه می‌شود!

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

علیرضا کیانپور- درحالی که همزمان با معرفی منصور غلامی به‌ عنوان گزینه پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری اطلاعات، فضای مجازی و همچنین رسانه‌های رسمی، پر شد از انتقادات تند و تیز و عمدتاً مستند، به نحوه عملکرد محتاط و محافظه‌کارانه این گزینه پیشنهادی در چندسال اخیر در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان و برخی دیگر از حامیان دولت و اصلاح‌طلبان نیز با اشاره به کارنامه قابل‌قبول و قابل‌دفاع غلامی در دوران هشت‌ساله ریاست‌جمهوری خاتمی، نسبت به این تغییر روش و گردش به راست رییس وقت دانشگاه بوعلی انتقاداتی مطرح کردند، گروهی دیگر از منتقدان نیز نسبت به عدم ارائه برنامه دقیق و مدون ازسوی وزیر پیشنهادی علوم ابراز نگرانی کردند. بر این اساس، قاسم احمدی‌لاشکی نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به ایلنا گفت که اساساً‌ نباید مسائل مربوط به وزارت علوم را با عینک سیاسی دید و مشکل اساسی درمورد گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت علوم، نه انفعال سیاسی؛ بلکه عدم ارائه برنامه دقیق و مدون از سوی اوست. فریده اولادقباد نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران و از دیگر اعضای هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز بیش از آن که بر انفعال سیاسی غلامی انگشت بگذارد، بر لزوم توجه وزیر پیشنهادی علوم بر مشکلات اساسی و ساختاری در این حوزه تاکید دارد. اولادقباد با اشاره به برگزاری جلسه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با وزیر پیشنهادی علوم، از طرح سوالات مختلف از منصور غلامی درباره مسائل تخصصی و فنی این حوزه سخن گفته و به خبرنگار دنیای اقتصاد می‌گوید: یکی از سوالاتی که شخصاً از آقای غلامی پرسیدم، مربوط به چالش‌های اساسی فرهنگی در دانشگاه‌ها مخصوصاً در ارتباط با موضوع دوگانگی ارزشی میان دانشجویان و بی‌گانگی آن‌ها با جامعه و فضای فرهنگی کشور بود که متاسفانه منجر به خروج نخبگان علمی از کشور شده است. در واقع سوال ما این است که آقای غلامی برای مدیریت این فضا، چه برنامه‌ای را مدنظر قرار خواهد داد. عضو فراکسیون امید مجلس همچنین معتقد است، عدم تناسب میان میزان پذیرش دانشجویان و تقاضا در بازار کار از جمله دیگر معضلات در حوزه وزارت علوم است که وزیر پیشنهادی باید برای آن چاره‌اندیشی کند. او می‌گوید: متاسفانه ما هم‌اکنون با انباشت فارغ‌التحصیلان از یکسو و بیکاری گسترده این گروه از نخبگان جامعه از سوی دیگر روبرو هستیم. این عضو فراکسیون زنان مجلس همچنین بر لزوم برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه تاکید دارد و می‌گوید: اگر واقعاً خواستار حل و رفع پدیده بیکاری نخبگان و فارغ‌التحصیلان هستیم، باید در راستای برقراری ارتباط میان صنعت و دانشگاه تلاش کنیم. همچنین باید توجه ویژه‌ای به بحث تخصیص بودجه برای تحقیقات دانشگاهی داشته باشی؛ چراکه قطعاً درصورت برقراری تعامل گسترده و سازنده میان دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناروی و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم بسیاری از مشکلات در این حوزه را مرتفع سازیم. اولادقباد معتقد است: خروج نخبگان علمی از کشور به‌معنای مرگ مغزی جامعه است. زمانی که فردی دچار مرگ مغزی می‌شود، صرفاً یک حیات نباتی را ادامه می‌دهد و این وضعیت در جامعه نیز دیده می‌شود. درواقع با خروج نخبگان از کشور، مرگ علمی کشور رقم می‌خورد که امیدواریم آقای غلامی بتواند مانع از این اتفاق ناگوار شود.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |