پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 70570 12:19 1396/07/17
اهتمام ویژه علامه طباطبایی به اقامه عزای امام حسین

اهتمام ویژه علامه طباطبایی به اقامه عزای امام حسین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اهتمام ویژه علامه طباطبایی به اقامه عزای امام حسین

اهتمام ویژه علامه طباطبایی به اقامه عزای امام حسین

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در مراسم سوگواری و عزای امام حسین(ع) که در بیت علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان اینکه صاحب تفسیر ارزشمند المیزان از عاشقان دلباخته اهلبیت(ع) بود، اظهار داشت: بزرگانِ علما و شخصیت های برجسته علمی و دینی همانند مرحوم علامه طباطبایی نسبت به برنامه های عزاداری و مرثیه سرایی حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اهتمام ویژه داشتند.

وی ابتدا به بیان خاطره حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد از اساتید سطوح عالی و از وعاظ ارزشمند حوزه از مرحوم علامه طباطبایی پرداخت و گفت: این مدرس حوزه نقل می کرد «حدود ۴۵ سال قبل، مرحوم آیت الله میرزا هاشم آملی در ایام محرم در مسجد اعظم شب ها روضه می گرفتند و بنده به منبر می رفتم و مرحوم علامه طباطبایی(ره) هم گاهی تشریف می آوردند و در این روضه شرکت می کردند، یک شب پیش از آنکه به منبر بروم و در حالی که در محضر علامه طباطبایی بودیم، مرحوم آیت الله آملی به بنده گفتند می دانید چرا حضرت علامه طباطبایی در این جلسه تشریف می آورند؟ سپس ادامه دادند: ایشان علاقه مند به روضه خوانی هستند و شما تا می توانید در منبر روضه بخوانید.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی در ادامه به خاطره دیگری اشاره کرد و گفت: مرحوم آیت الله وجدانی فخر (ره) نقل کرده اند که بعد از ظهر عاشورایی بر قبرستان حاج شیخ (قبرستان نو) در قم رفته بودم که دیدم مرحوم علامه طباطبایی (قدس سره) در گوشه ای از قبرستان هستند، برای عرض ارادت نزدیک شدم و عرض سلام و ادب کردم و دیدم که ایشان خیلی غمگین و متأثر هستند و اشک می ریزند، سپس آن بزرگوار با سوز و گداز به من فرمودند: آقای وجدانی! می دانید امروز چه روزی است؟! عرض کردم: بله، امروز عاشورا است. ایشان فرمودند: می بینی که امروز همه دنیا ، موجودات، آسمان، زمین و حتی جمادات در حال اشک خون ریختن و گریستن بر حضرت سیدالشهدا (ع) هستند؟!

متعجب شده و دانستم که ایشان خبر از حقایق هستی می دهند.

در همین حال ایشان خم شده و سنگی از زمین برداشته و آن را به سان سیبی با دست از وسط شکافتند و میان آن را به من نشان دادند و من با چشمان خود در میان سنگ خون دیدم! سپس مرحوم علامه طباطبایی (ره) فرمودند : امروز نه تنها جنّ و انس ، بلکه جمادات نیز در عزای امام حسین(ع) می گریند. نجفی قدسی در ادامه سخنان خود به خاطره دیگری اشاره کرد و گفت : آیت لله علوی بروجردی نقل کردند روزی به اتفاق پدرم و مرحوم علامه مدّاح که از تهران آمده بود به دیدار حضرت علامه طباطبایی رفتیم و پس از صرف چای ، علامه طباطبایی از  آقای علّامه که مداحی می کردند ، درخواست کردند که روضه ای بخواند، او هم روضه حضرت علی اکبر(ع) را خواند و اشعار ایرج میرزا را در این زمینه می خواند و علامه هم استماع می کردند و متأثر بودند تا اینکه به این بیت رسید:

بعد از پسر دل پدر آماج تیر شد

آتش زدند لانه مرغ پریده را

علامه طباطبایی در اینجا فرمودند: اَعِد. یعنی دوباره بخوان و او دوباره این بیت را خواند ، دوباره علامه فرمودند: اَعِد و تا چهار بار درخواست کردند که این بیت را دوباره بخواند و پس از اتمام روضه هم علامه در حالی که از شدت تأثر با دست به پای خود می زدند، این بیت را تکرار می کردند و آنگاه با حالی که شاید مخاطبشان ما هم نبودیم فرمودند: ای کاش ایرج میرزا این بیت شعر را به من می داد و من تفسیر المیزان را به او می دادم!

آیت الله علوی بروجردی می گوید: من در آن هنگام جوان و کنجکاو بودم و از این جمله ایشان تعجب کردم و گفتم آقا شما ایرج میرزا را می شناسید؟! او شاعر هزل سرایی است! ایشان فرمودند : بله می شناسم و دیوان ایشان را دارم، مع ذلک من حاضرم تفسیر المیزان را با این یک بیت عوض کنم و سپس ادامه دادند که من حتی توهم این معنا را ندارم که کسی این شعر را برای حضرت علی اکبر(ع) بگوید و فردای قیامت امام حسین(ع) در حق او بی تفاوت باشد.

نجفی قدسی افزود: امروزه اهمیت تفسیر المیزان بر همگان روشن و مبرهن است و برترین تفسیر قرآن در عصر حاضر است و حتی حضرت آیت الله جوادی آملی فرمودند که این تفسیر تا قیامت باقی است و آنگاه می بینیم علامه طباطبایی (ره) چه عشقی و ارادتی به ساحت اهل بیت و مخصوصاً حضرت سیدالشهدا (ع) دارند که حاضرند بهترین اثر علمی خود را با یک بیت شعر که بیانگر علاقه وافر حضرت امام حسین (ع) به فرزندشان علی اکبر است، عوض کنند. به امید آنکه امام حسین (ع) به ایشان عنایت بفرمایند و این سیره در بزرگان برای همه ما باید الگو باشد که برای مجالس عزاداری حضرت خامس آل عبا و یاران دشت کربلا اهتمام جدی داشته باشیم و در کنار فعالیتهای علمی و حوزوی از روضه خوانی و توسل به اهل بیت علیهم السلام باز نمانیم



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |