پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 41983 19:47 1395/07/17
انرژی هسته‌ای، جایگزین انرژی‌های هیدروکربوری آلوده

انرژی هسته‌ای، جایگزین انرژی‌های هیدروکربوری آلوده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انرژی هسته‌ای، جایگزین انرژی‌های هیدروکربوری آلوده

انرژی هسته‌ای، جایگزین انرژی‌های هیدروکربوری آلوده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

محمد مهدی میثمی m.meisami@jahaneghtesad.com روز ۲۰ شهریورماه بود که خبر آغاز ساخت دو واحد جدید در نیروگاه اتمی بوشهر در رسانه‌ها منتشر شد. با وجود اینکه کشور ما منابع نفت و گاز فراوانی در اختیار دارد، اما حسن روحانی با در نظر گرفتن کاهش وابستگی ایران به نفت به دنبال بهره بردن از انرژی‌های کم کربن است و بنابراین، توجه ویژه‌ای به سیاست انرژی در ایران دارد.
  • آغاز عملیات ساخت دو رآکتور اتمی
دولت حسن روحانی آغاز ساخت دو رآکتور اتمی جدید با ظرفیت تولید ۱۰۰۰ مگاوات را از طریق پخش تصاویر رسمی از تلویزیون ملی اعلام کرد. این دو واحد به نخستین واحد نیروگاه اتمی بوشهر که در حال حاضر فعالیت می‌کند افزوده می‌شوند. محمود جعفری مجری این پروژه توضیح داد که این طرح توسط شرکت مادر تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی ایران و با همکاری نزدیک آژانس فدرال انرژی اتمی روسیه، روس اتم اجرا می‌شود و ۸۰۰۰ کارگر در این پروژه فعالیت خواهند کرد. این طرح که حداقل ۳۰ درصد تجهیزاتش در داخل ساخته می‌شود، به گقته‌ی علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی از تولید سالانه ۱۴ میلیون تن گاز گلخانه‌ای جلوگیری و همچنین در مصرف ۲۲ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می‌کند. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۵ و در جریان امضای برجام بود که روسیه و ایران برای تقویت همکاری‌ها در زمینه‌ی انرژی هسته‌ای به توافق رسیدند. روسیه بویژه متعهد شد که به ایران برای ساخت نه رآکتور هسته‌ای جدید کمک بکند.
  • تولید برق تحت سلطه سوخت‌های فسیلی
در حالی که ایران یکی از اصلی ترین تولید کنندگان نفت و گاز در جهان است، دولت روحانی برای کاهش وابستگی کشورمان به سوخت‌های فسیلی که از عوامل اصلی آلودگی محیط زیست هستند، آماده‌ی توسعه‌ی در مجموع بیست رآکتور اتمی در طی دهه‌های آینده است. هدف تقویت انرژی اتمی برای تولید ۲۰٫۰۰۰ مگاوات برق است. در حال حاضر ایران فقط از یک رآکتور اتمی برای تولید برق بهره می‌برد. کشور ما تا پیش از این به کمک منابع هیدروکربوری داخلی، انرژی مصرفی خود را تامین کرده است: در سال ۲۰۱۴، نفت و گاز ۹۸ درصد مجموع تولید انرژی را تشکیل داده اند. همچنین در سال ۲۰۱۵ تولید برق بوسیله‌ی انرژی‌های تجدید پذیر ۱۲٫۱ مگاوات ثبت شده است. با این وجود اعلام شده است که این رقم طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. در واقع تهران متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۰ به قدرت تولید ۵ گیگاوات انرژی از منابع تجدید پذیر دست پیدا کند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |