شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 63305 11:37 1396/04/10
انتقاد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از شیوه برخورد با کارتن‌خواب‌ها

انتقاد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از شیوه برخورد با کارتن‌خواب‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
انتقاد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از شیوه برخورد با کارتن‌خواب‌ها

انتقاد عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از شیوه برخورد با کارتن‌خواب‌ها

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

اقتصاد آنلاین نوشت: هر ساله با شروع فصل سرما مدیریت شهری برای جمع کردن معتادین حتی با توسل به ضرب و زور اقدام می کند. راهکاری که سالهاست نه تنها از تعداد خیابان خوابها کم نکرده بلکه با گسترش فقر در جامعه به تعداد آنها افزوده است. اما در فصل گرما که خطر مرگ و میر بی خانمان های شهر کمتر است؛ کسی سخنی از آنها به میان نمی آورد. گویی بی خانمان ها در تابستان نامرئی می شوند و در زمستان به چشم مسئولین می آیند. نبود متولی و برنامه بلندمدت برای حل این معضل اجتماعی سالهاست شهر تهران و دیگر کلان شهرها را بیمار کرده است. بیماری مزمنی که کسی خود را مسئول حل آن نمی داند و بار این مسئولیت را به گردن دیگری می اندازد. سلمان خدادادی عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی مجلس شورای اسلامی یکی از اثرات مخرب وجود خیابان خوابها در سطح شهر را تبلیغ و اثر منفی بر کودکان می داند.

سلمان خدادادی در این باره به اقتصاد آنلاین توضیح می دهد: زمانی که یک تابلو یا بیلبورد در سطح شهر نصب می شود تاثیر زیادی روی فروش آن محصول یا ارائه آن خدمات دارد. حالا تصور کنید که نه تبلیغ اعتیاد و کارتن خوابی، بلکه عین آن در گوشه و کنار شهر دیده می شود. آیا این تصویر را می توان به سادگی از ذهن یک کودک پاک کرد؟

او با طرح این سوال ادامه داد: تبلیغ این ناهنجاری اجتماعی نه تنها بر روح و روان مردم تاثیر می گذارد بلکه بیشترین تاثیر منفی را بر روی کودکان دارد. کودکان قدرت تجزیه و تحیل این صحنه را ندارند و نمی دانند این یک معضل اجتماعی و یا یک مشکل است. آنها کارتن خوابی را به صورت یک واقعیت می بینند و برای پاک کردن این تصویر از ذهن آنها معلوم نیست چقدر باید هزینه کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مسئولین با بودجه ای که مجلس در اختیار آنها قرار می دهد کافی است اراده کنند تا به جای هزینه درمان از این اتفاق پیشگیری شود. این معضل غیرقابل حلی نیست اما با راه هایی که تا کنون در پیش گرفته شده راه به جایی نخواهد برد.

وی با بیان اینکه یکی از شهرهای موفق در کنترل معضل کارتن خوابها شهر تبریز است؛ بیان داشت: «با اقدمات خوبی که در تبریز انجام شده حتی یک کارتن خواب در شهر وجود ندارد. تبریز عاری از معتاد است چرا که همه مسئولین متحد شده اند و به این باور رسیدند که می توانند این مشکل را حل کنند. وقتی در این شهر با دو میلیون جمعیت می توان معضل کارتن خوابی را حل کرد چرا در شهرهای بزرگ مثل تهران این کار شدنی نیست؟

خدادادی با تاکید بر اینکه در شهر تهران بیشتر از همه شهرها کارتن خواب وجود دارد؛ اظهار داشت: در سنوات گذشته شهرداری تهران و مدیریت شهری و حتی سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی اقداماتی را انجام داده اند اما این فعالیت ها متاسفانه در حد نیاز پایتخت نبوده است و چهره ای که در حال حاضر در شهر تهران دیده می شود زیبنده پایخت جمهوری اسلامی نیست.

وی تاکید کرد: متاسفانه مسئولین در گذشته عملکرد خوبی نداشته اند و ضروری است نه تنها شهرداری بلکه نهادهای ذیربط قوه قضاییه، سازمان بهزیستی، سازمان های حمایتی، نیروی انتظامی و حدود ۱۵ سازمان دیگر اقدام کنند و شهر تهران را از وضعیت فعلی خارج کنند. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش مجلس در حل این معضل اجتماعی بیان کرد: اقدامی که مجلس می تواند انجام دهد در حوزه قانون گذاری و تصویب اعتبارات لازم برای حل این معضل است که در همین راستا کمیسیون اجتماعی سال گذشته در برنامه ششم و بعد از آن در بودجه سال ۹۶ قوانین و اعتبارات خوبی را تصویب کرد.

وی ادامه داد: ما قوانین خوبی را مصوب کردیم و تکلیفی را بر دوش نهادهای دولتی گذاشتیم که بر اساس آن باید ۵ درصد از آسیب های اجتماعی، اعتیاد، طلاق و معضلاتی که تبعات اجتماعی زیادی دارد را کاهش دهد.

به گفته خدادادی این موضوعی است که رهبر انقلاب نیز نسبت به آن حساسیت دارد. او در این باره توضیح داد:‌ مجلس موظف است بر اجرای قوانین نیز نظارت کند و در حوزه اجرا دولت هم باید بر اساس برنامه پیش برود. خوشبختانه در تهران امکانات زیادی وجود دارد و مسئولین هم برای اجرای قانون دستشان بازتر است. تنها لازم است همه به این باور برسند که این کار شدنی است و همه دستگاه های مرتبط برای حل این معضل با طرح و برنامه اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در لایحه پیشنهادی دولت این موارد دیده نشده بود؛ بیان داشت: مجلس بر اساس ضرورت تلاش برای کاهش ۵ درصدی آسیب های اجتماعی را در قانون برنامه ششم پیش بینی کرد و بعد از این نیز مجلس این آمادگی را دارد که قوانین لازم را برای تسهیل راه حل معضلات اجتماعی تصویب کند.

خدادادی با اشاره به اینکه هیچ نهادی آمار دقیقی از تعداد کارتن خوابهای شهر تهران اعلام نکرده است؛ یادآور شد: وجود کارتن خوابها و افزایش روزافزون تعداد آنها اثرات مخربی بر جامعه دارد و لازم است علاوه بر قدم هایی که تا کنون برداشته شده برای حل این معضل و جلوگیری از به وجود آمدن بی خانمان های دیگر اقدام شود.

او با اشاره به بازدید کمیسیون اجتماعی از تبریز گفت: در این شهر همه معتادها و کارتن خوابها را جمع کرده اند و مجموعه بزرگی را برای بازپروری و توانمندسازی آنها احداث کرده اند. در این مجموعه افراد برای شش ماه دوران بازپروری شان را می گذرانند و علاوه بر اینکه در این مدت کاملا از بیماری اعتیاد رها می شوند؛ دوره های آموزش حرفه ای که به آن علاقه مند هستند را می گذرانند.

خدادادی ادامه داد: بعد از توانمندسازی بهبودیافته ها از آنها حمایت می شود تا بتوانند با دریافت وام های لازم به کارشان رونق بدهند و نتیجه این شیوه بازنگشتن ۶۰ درصد از این افراد به خیابان ها بوده است. آنها در جامعه و خانواده پذیرفته شده اند و توانایی ادامه زندگی سالم را پیدا کرده اند.

خدادادی اضافه کرد:‌ این شیوه جمع کردن و یک شب در گرمخانه ها نگاه داشتن معتادین و غذادادن به آنها چاره کار نیست. این بیماران نیاز دارند راهی برای بازگشت به جامعه پیدا کنند و هر اقدامی غیر از این چه دردی را دوا می کند؟

معصومه حاجی ابوالحسن



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |