جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 94273 18:26 1397/10/26
اقیانوس هند مقصد نهایی ماهواره «پیام»

اقیانوس هند مقصد نهایی ماهواره «پیام»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقیانوس هند مقصد نهایی ماهواره «پیام»

اقیانوس هند مقصد نهایی ماهواره «پیام»

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

ماهواره بر سیمرغ نمره قبولی گرفت

ماهواره «پیام» دانشگاه امیرکبیر به عنوان نخستین ماهواره عملیاتی ایران که قرار بود در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین قرار گیرد، روزسه شنبه با ماهواره بر «سیمرغ» به فضا پرتاب شد، اما این پرتاب با موفقیت در جای‌گیری ماهواره در مدار زمین همراه نشد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره آخرین وضعیت ماهواره پیام که در مدار زمین قرار نگرفت، گفت: بقایای این ماهواره در اقیانوس هند افتاد.

احمد معتمدی در گفتگو با مهر، با اشاره به آخرین وضعیت ماهواره عملیاتی «پیام» متعلق به دانشگاه امیرکبیر که روزسه شنبه با ماهواره بر بومی «سیمرغ» به فضا پرتاب شد، اظهار داشت: عملکرد فنی ماهواره مطلوب بود و حدود ۶ دقیقه از فضا سیگنال فرستاد که این موضوع نشان داد که ماهواره خوب کار می کند.

وی درباره مکان یابی فعلی ماهواره با توجه به آنکه GPS آن تا آخرین لحظه فعال بود، گفت: با توجه به عدم موفقیت در قرار گرفتن ماهواره در مدار، «پیام» سقوط کرد و در اقیانوس هند افتاد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر دلیل عدم موفقیت در قرار گرفتن ماهواره در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین را اشکال در نحوه پرتاب عنوان کرد و گفت: پرتابگر در محاسبه سرعت اولیه ای که باید به ماهواره می داد مشکل داشت و ممکن است حتی مربوط به سوخت باشد.

معتمدی با بیان اینکه ماهواره از نظر مسیر پرتاب و پرواز مشکلی نداشت، تاکید کرد: با توجه به دستور روز گذشته وزیر ارتباطات، طراحی و ساخت نمونه بعدی این ماهواره با نام «پیام ۲» را با توجه به دانش فنی که هم اکنون کسب کرده ایم، آغاز کرده و آن را در کمتر از یک سال می سازیم.

**ماهواره‌بر «سیمرغ»، موفق بود

از سوی دیگر اما وزیر دفاع گفت: متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با طراحی و ساخت ماهواره بر «سیمرغ»، ماهواره «پیام» را با موفقیت به فضا پرتاب کردند.

امیر سرتیپ حاتمی این موفقیت بزرگ را به ملت غیور و شریف ایران اسلامی تبریک و با تجلیل از دست اندر کاران این پروژه عظیم ملی اظهار داشت: با همت و تلاش دانشمندان، محققان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع  بعد از طراحی و ساخت و پرتاب موفقیت آمیز ماهواره برهای خانواده سفیر یک(سفیر امید، سفیر رصد، سفیر نوید و سفیر فجر) که با پرتاب آنها جمهوری اسلامی ایران به باشگاه کشورهای دارنده توان ارسال ماهواره  به فضا پیوست؛ مطابق راهبرد فضائی جمهوری اسلامی ایران و نقشه راه توسعه ماهواره برها، طراحی و ساخت ماهواره برهای بزرگتر در دستور کار سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع قرار گرفت و پروژه سیمرغ به عنوان اولین گام در این مسیر، با هدف پرتاب ماهواره های ۲۵۰ کیلوگرمی تا ارتفاع مداری ۵۰۰ کیلومتری توسعه داده شد.

وزیر دفاع در تشریح مشخصات این ماهواره بر بیان کرد: سیستم پیشرانش این ماهواره بر در مرحله اول شامل چهار موتور کلاستر شده بوده و سیستم کنترلی آن نیز از چهار موتور جهت کنترل پرواز مرحله اول استفاده می کند. سیستم پیشرانش مرحله دوم این ماهواره بر نیز از دو موتور بهره می برد.

وی با اشاره به سیستم هدایت و سازه «ماهواره بر سیمرغ» گفت: سیستم هدایت کنترل این پروژه توسعه یافته سیستم هدایت کنترل خانواده محصولات سفیر است. در حوزه سازه با توجه به افزایش قطر موشک از ۱.۲۵ متر در ماهواره بر سفیر به ۲.۴ متر، تکنولوژی  مورد استفاده در ماهواره بر سیمرغ کاملا جدید بوده و برای اولین بار در کشور توسعه یافته است.

**هماهنگی مناسب بین ماهواره و پرتابگر

سازمان فضایی ایران هم طی اطلاعیه ای اعلام کرد: در پروژه پرتاب ماهواره پیام، ماهواره و ایستگاه های زمینی به درستی عمل کردند.

این سازمان اعلام کرد: با توجه به اینکه از هفته ها قبل تاریخ و زمان پرتاب ماهواره پیام مشخص بود این موضوع نشان می دهد در حوزه مدیریت کلان پروژه فضایی موفق عمل کرده ایم.

در یک بازه زمانی کوتاه ماهواره، ایستگاه های زمینی و پرتابگر کاملا با هم هماهنگ عمل کردند، این خود یک دستاورد است.

در بازه زمانی که ماهواره در مدار بود، ارتباط ماهواره با مرکز کنترل اصلی در مرکز ماهدشت و نیز مرکز دیگر در قشم به خوبی برقرار شد و داده های تله متری در ۲ مرکز فوق دریافت شد بنابراین این موضوع نشان می دهد ماهواره و ایستگاه های زمینی به درستی عمل کرده اند.

همزمان با پرتاب ماهواره پیام، تیم های رصدی در مرکز ماهدشت و چابهار برای اولین بار در پروژه های ماهواره ای سازمان همزمان با پرتاب اقدام به رصد کردند. این خود بیانگر وجود هماهنگی مناسب بین تیم ماهواره و پرتابگر و تیم های رصدی فضایی است و هم وجود دانش فنی و تخصص لازم به منظور رهگیری اپتیکی و نیز محاسبه پارامترهای مداری ماهواره که موضوع بسیار مهمی است.

برای اولین بار بعد از تزریق ماهواره پیام در مدار، رصد خانه سازمان فضایی ایران در مرکز ماهدشت موفق به رصد ماهواره شد. این مساله بیانگر دستیابی به دانش فنی رصد اپتیکی ماهواره است و نشان می دهد محاسبات انجام شده برای بیان محل جدایش ماهواره از ماهواره بر و محل تزریق در مدار به درستی صورت گرفته است که در زمان مناسب تلسکوپ به جهت مناسب در فضا نشانه روی شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران نیز با اشاره به دستاوردهای کسب شده طی مراحل طراحی و ساخت ماهواره پیام گفت: جا دارد از تمامی متخصصان و دانشمندانی که طی چند سال اخیر در پروژه ماهواره پیام و ماهواره بر سیمرغ برای سربلندی ایران عزیز تلاش کردند تشکری ویژه نمایم.

 براری افزود: دستیابی کشور به دانش و فناوری طراحی و ساخت ماهواره و ماهواره بر عملیاتی، بسیار حائز اهمیت و مایه افتخار نظام اسلامی است.

 رییس سازمان فضایی ایران در ادامه گفت: بهره برداری از تجارب پروژه ماهواره پیام یاریگر ما در توسعه حوزه فضایی کشور در آینده خواهد بود.

وی ضمن تقدیر از حمایت های مهندس آذری جهرمی افزود: وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات با حمایت همه جانبه خود، بر تسریع روند توسعه این فناوری تاکید دارند و با یاری، همراهی و همدلی تمام متخصصین و با جدیت بیشتر این مسیر را دنبال خواهیم کرد.

رییس سازمان فضایی ایران ادامه داد: یکبار دیگر نیز از همکاری و همدلی ویژه تیم های فعال در طراحی و ساخت ماهواره پیام، ماهواره بر سیمرغ و ایستگاه های زمینی که بصورت شبانه روزی در حال تطبیق و آماده سازی برنامه امروز بودند قدردانی می نمایم.

 



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |