پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 68162 10:45 1396/06/11
اقتصاد پهنای باند نیاز امروز ایران

اقتصاد پهنای باند نیاز امروز ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد پهنای باند نیاز امروز ایران

اقتصاد پهنای باند نیاز امروز ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

بهروز هادی‌زنوز- اقتصاددان در خبرآنلاین نوشت: در جوامع دموکراتیک که دولتها در مقابل جامعه مدنی و بخش خصوصی پاسخگو هستند، طبیعی است که شفافیت و سهولت باهم است. در چنین جوامعی دسترسی آزادانه به اطلاعات برای مردم وجود دارد و شفافیت ایجاب می کند که مناقصه های دولتی به صورت آنلاین عرضه شود و به اطلاع عموم برسد. شفافیت ایجاب می کند که معاملات بورس، مشخص باشد و پنهانی و براساس رانت اطلاعاتی نباشد و در عین حال قوانین نظارتی بسیار شدیدی نیز بر دستگاههایی مثل بانکها، بورس و مراکز مالی حاکم است.

بانگاهی به وضعیت زیرساخت های کشورمان متوجه خواهیم شد که نیازمند کار اساسی در این زمینه هستیم، چراکه کمترین امتیازات ما درست مربوط فناوری اطلاعات و توسعه آن است.

نخست باید باید این نکته بدیهی را بپذیریم و باور کنیم کشورهایی که به سمت اقتصاد جهانی و بازتر شدن میدان تعاملات تجاری و جهانی خود حرکت کنند، علاوه بر اینکه در تجارت موفق ترند، برای جذب سرمایه گذاری خارجی هم توفیق بیشتری دارند. شما وقتی در تجارت جهانی مشارکت فعال و از طرف دیگر، مرزهای تعرفه ای پایینی دارید یعنی در معرض تجارت خارجی قرار دارید. بنگاه های شما وقتی در معرض رقابت هستند یا باید نابود شوند یا خود را با شرایط تکنولوژی جدید وفق دهند. در عین حال اگر بتوانید سرمایه گذاری خارجی جذب کنید، خود این مساله باعث انتقال تکنولوژی خواهد شد.

واقعیت این است که ما در موارد تعرفه ای، کیفیت مقررات، حاکمیت قانون و بحث ثبت اختراعات، حقوق دریافتی و پرداختی بابت حق اختراعات، ضعیف هستیم. کشوری که قصد واردکردن تکنولوژی را دارد یک راهش این است که سرمایه گذاری خارجی را جذب کند و با خود فناوری را بیاورد. یک راه دیگرش نیز این است که این فناوری به روز را خلق کند و لازمه آن البته نظام ملی نوآوری است.

راه دیگر این کار هم خریداری این فناوری و ابزار آلات آن است. پس پرداخت هایی که بابت حق اختراعات و مجوز ساختها می‌دهیم، می تواند نشانه پیشرفت کشور تلقی شود. حال آنکه ما در این مولفه ها مشکل داریم؛ زیرساختها ما ضعیف است. داشتن کاربران اینترنت امتیاز خوبی است، اما پهنای باند اینترنت در ایران ضعیف است و سرعت اینترنت کم است. این باعث می شود که یکسری از کارهای بانکی، نقل و انتقلات، تجارت اینترنتی، بانکداری اینترنتی، دولت الکترونیک، دانلودکردن مقالات و نشریات و... همه و همه با مشکل مواجه شود.

دوم آنکه ، اگر بخواهیم این حجم از کاربران اینترنتی را وارد اقتصاد کنیم، به سرورهای قوی تر، پهنای باند قوی ت و سرعت بالاتر اینترنت احتیاج داریم که بتوانیم دسترسی کاربرانمان به آنچه در اینترنت به آن نیازمند هستند، را تسهیل کنیم.در کشور ما یک بستر مقرراتی و تنظیم گری لازم است. جامعه اطلاعاتی اگر این تنظیم گری را نداشته باشد، شکست خواهد خورد. یعنی مثلا خلاف تصور برخی ها در ایران، نظام بانکداری در جهان به شدت تنظیم شده و مقررات گذاری شده است. اما لزوما هم این نظم و انضباط در یک مرکز دولتی متمرکز نیست. مثلا در آمریکا یک موسسه مستقل است که بانکها را چک می کند و مراقب است که به معاملات مشکوک دست نزنند و آنچه برخلاف اساسنامه است را سرمایه گذاری نکنند که در ایران چنین مکانیزمی هنوز وجود ندارد.

بانکهای ما در مستغلات سرمایه گذاری کرده و حتی گاهی مبادرت به خرید سکه و ارز هم می کنند و در کار وزارت دارایی اختلال به وجود می آورند. در آمریکا برای بورس، یک موسسه عظیمی وجود دارد که معاملات بورس را چک می کند تا مدیران بورس دست به معاملات پنهان نزنند و حقوق سهامداران دقیقا رعایت شود و بورس پاکیزه باشد درحالی که در ایران چنین چیزی وجود ندارد.

مطالعات انجام شده نشان می دهد که کارگزاری ها غالبا به نفع خودشان یکسری معاملات مشکوک با هزینه استفاده کننده از خدمات شان می کنند. بنابراین نه تنها شفافیت، پاسخگویی و قابلیت دسترسی به اطلاعات در جوامع پیشرفته تر وجود دارد، بلکه به لحاظ نهادی و قانونی هم از ارکان پیشرفته تری برخوردار هستند. جامعه اطلاعاتی و دانش بنیان عمیقا نیازمند چنین مقررات و سازوکاری برای انجام انواع فعالیت های خود است که در غیر اینصورت نخواهد توانست توفیق چندانی به دست آورد و این همان چیزی است که در کشور ما هم از این بابت ضعف های جدی وجود دارد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |