شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 1699 16:17 1393/02/17
اقتصاد فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ

اقتصاد فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اقتصاد فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ

اقتصاد فرهنگ در سال اقتصاد و فرهنگ

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

دكتر عليرضا گرشاسبي ‏‎_‎‏ استاديار موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني
محمدرضا لطفي يكي از استادان به‌نام موسيقي ايران روز جمعه 12 ارديبهشت درگذشت و بسياري از علاقه‌مندان به شخص ايشان و موسيقي سنتي و اصيل ايراني را داغدار كرد. بي‌ترديد او يكي از بازماندگان نسل طلايي موسيقي ايران بود كه آحاد جامعه لحظاتي ناب و فراموش نشدني با قطعات و شاه‌كارهاي اين استاد به‌نام دارند.

اين متن مجالي است كه ضمن اداي احترام به اين استاد بزرگ و همه زحمتكشان فرهنگ، بر اين نكته تاكيد كنم كه با نامگذاري سال جاري با عنوان اقتصاد و فرهنگ از فرصت‌هاي فرهنگي با نگاه اقتصادي مي‌توان حتي به بازارهاي جهاني و صادرات انديشيد. ضمن آنكه از اين امكان براي  اشاعه فرهنگ كشور نيز استفاده كرد.
براساس آمار گمرك سالانه ميليون‌ها دلار صرف واردات كالاهاي مرتبط با بخش فرهنگ مي‌شود. تنها در بخش ادوات موسيقي در شش ماه نخست سال 1392، 3/2 ميليون دلار كالا وارد كشور شده است. اين در حالي است كه ايران خود يكي از مهدهاي بزرگ هنرهاي اصيل، مقامي و منحصر به‌فرد در اين حوزه است كه مي‌تواند با نگاهي اصولي ، اقتصادي و فرهنگي از آن بهره‌مند شود. تجارب‌ موفقي از استقبال موسيقي ايران در خارج از كشور هم وجود دارد. ضمن آنكه در ساير جنبه‌هاي هنري نيز ايرانيان در جهان ممتازند. تعزيه‌خواني، شاه‌نامه‌خواني و نقالي، فرش‌بافي و گليم‌بافي، مسگري، خاتمكاري، سفال‌گري و آيينه‌كاري را مي‌توان برخي از هنرهاي بي‌همتاي ايراني در اين خصوص دانست.
صنعتي‌شدن در جوامع مختلف نياز انسان‌ها به پرداختن به ابعاد روحي و پاسخگويي به نيازهاي حوزه روان را بيش از گذشته مشخص كرده است؛ آنگونه كه رنج پوچي را از انسان بگيرد و هدفمندي بيشتري را براي زندگي به ارمغان آورد. در اين ميان هنرهاي اصيل و فرهنگي مي‌توانند اين وظيفه خطير را عهده‌دار باشند و لحظاتي هرچند كوتاه انسان را از پرداختن به مسائل مادي دور و به خالق نزديكتر كنند. اين تقاضا در جهان رو به افزايش است و دارندگان چنين هنرهايي مي‌توانند از آن بهره‌مند باشند. كشور ما نيز با توجه به پتانسيل‌هاي برشمرده مي‌تواند به محصولات بخش فرهنگ به‌عنوان جزئي از صنايع فرهنگي نگاه و جنبه‌هاي اقتصادي آن را تقويت كند. اين امر مي‌تواند انگيزه‌اي مظائف براي صاحبان اين هنرها به‌وجود آورد.
دولت بايد در سال اقتصاد فرهنگ جنبه‌هاي اقتصادي هنرهاي اصيل ايراني كه هويت اسلامي و ايراني بودن كشور را منعكس مي‌كنند بها دهد. حمايت از توليد محصولاتي كه ويژگي‌هاي فرهنگي كشور را منعكس مي‌كنند؛ برندسازي كالاهاي صادراتي با استفاده از نشان‌هاي اصيل ايراني، بهره‌مندي بيشتر از هنرهاي ايران در بخش‌ فضاي مجازي چون بازي‌هاي رايانه‌اي، مديريت واردات كالاهاي نهايي مرتبط با بخش فرهنگ همچون صنايع دستي، فرش، آلات موسيقي و بالاترين استفاده  از توان ديپلماسي سياسي و تجاري در معرفي محصولات فرهنگي ايران در بازارهاي هدف تنها مثال‌هايي از اقداماتي است كه مي‌‌توان در اين بخش اجرا كرد. به اميد روزهاي بهتر در بخش فرهنگ.‏



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |