پنج شنبه 30 فروردین، 1403

کدخبر: 8666 15:29 1393/10/16
افزایش مصرف شیر به برنامه ششم موکول شد

افزایش مصرف شیر به برنامه ششم موکول شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش مصرف شیر به برنامه ششم موکول شد

افزایش مصرف شیر به برنامه ششم موکول شد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه تولید: دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران، سرانه فعلی مصرف شیر و فرآورده های لبنی کشور را پائین دانست و گفت: وزارت جهادکشاورزی دستیابی به سرانه مصرف 170 کیلوگرمی شیر را در برنامه ششم توسعه هدف گذاری کرده و رسیدن به این رقم را در دستور کار قرار داده است

رضا باکری روز سه شنبه در گردهمایی مدیران صنایع لبنی افزود: در حالی که اکنون سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در برخی از کشورها 165 تا 170 کیلوگرم است این میزان در کشورهای پیشرفته از جمله امریکا و اروپا 350 تا 400 کیلوگرم است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی در کشور ما حدود 85 کیلوگرم است که این رقم با سرانه مصرف دیگر کشورهای دنیا تفاوت زیادی دارد.

وی تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته از سوی وزارت جهادکشاورزی در سند چشم انداز 20 ساله (سال 1404) سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی باید به 225 کیلوگرم برسد.

وی تاکید کرد: وزارت جهادکشاورزی به طور جدی برنامه افزایش تولید، گسترش دامداری های صنعتی و سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی را در دستور کار خود دارد که در این راستا انجمن صنایع فرآورده های لبنی نیز برای دستیابی به این اهداف تا حد توان با وزارتخانه متبوع همکاری خواهد کرد.

خرید تضمینی شیرخام به نفع دامداران و صنایع بود

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران، اجرای طرح خرید تضمینی را حمایت از دامداران و صنایع دانست و گفت: وزارت جهادکشاورزی با طرح خرید تضمینی شیر خام از دامداران و جمع آوری شیر خام مازاد توانست علاوه بر حمایت دامداران از صنایع فرآورده های لبنی نیز حمایت کند.

وی در همین ارتباط اظهار داشت: در گذشته شیر خام مازاد توسط صنایع لبنی از دامداران خریداری و پس از تبدیل به شیرخشک در انبارهای کارخانجات دپو می شد.

وی اضافه کرد: در واقع ورود دولت برای خرید تضمینی شیرخام، بخشی از بار خرید مازاد شیرخام و تولید شیرخشک را از دوش صنایع برداشت که این امر در حمایت از صنعت شیر کشور موثر خواهد بود.

نظام قیمت گذاری صنایع لبنی تغییر یابد

باکری با بیان آنکه برای حمایت از تولید داخل ما به دنبال تغییر نظام قیمت گذاری صنایع لبنی هستیم، اظهار داشت: در سال 89 طبق مصوبه سازمان حمایت از مصرف کنندگان، در روش قیمت گذاری کالاهای تولید داخل از طریق بهای تمام شده محصول تعیین شد و هم اکنون انجمن صنایع لبنی بیش از 3 سال است که در قیمت گذاری و تنظیم بازار کالاها و فرآورده های لبنی نقش دارد به طوری که در چارچوب روش بهای تمام شده محصول ما همه ساله با ستاد تنظیم بازار تعامل داریم.

وی افزود: این در حالی است که طی سالهای گذشته در اثر سیاستگذاری های اشتباه سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آسیب های جدی به این صنعت وارد شده، هرچند طی سالهای اخیر بنگاه های لبنی از دوران آسیب پذیری سنگین بیرون آمده اند.

وی ادامه داد: آنچه ما تقاضا داریم، برای گذراندن دوره رکود تورمی سیستم قیمت گذاری صنایع لبنی از طریق قیمت تمام شده محصول به نظام قیمت گذاری بازار (عرضه و تقاضا) تغییر یابد و روش یادشده منسوخ شود.

وی گفت: در تمام کشورهای دنیا در هر مرحله از تغییر و تحولات اقتصادی بخش کشاورزی به ویژه بخش باغی و دامی تحت تاثیر نرخ های عرضه و تقاضا قرار می گیرد.

دبیر انجمن فرآورده های لبنی ایران اضافه کرد: این بدان معناست که هرگاه قیمت عرضه و تقاضا بازار بیش از بهای تمام شده فرآورده های کشاورزی و دامی باشد آن بخش سود می برد، اما در مقطعی که نرخ های عرضه و تقاضا پائین تر از بهای تمام شده کالا باشد و موجبات ضرر وز یان را فراهم کند، دولت ها سیاست های حمایتی را در چارچوب قانون به کار می گیرند.

وی معتقد است؛ تولیدات بخش کشاورزی که غذای مردم را تشکیل می دهد نمی تواند متناسب با نرخ خودرو و مسکن افزایش قیمت داشته باشد بنابراین دولت باید از این بخش حمایت لازم را به عمل آورد.

تاخیر 5 تا 10 درصدی فروش فرآورده های لبنی

دبیر انجمن فرآورده های لبنی ایران افزود: هم اکنون به دلیل کاهش قدرت خرید مرم در مصرف شیر و فرآورده های لبنی بین 5 تا 10 درصد فروش این محصولات با تاخیر مواجه شده است.

وی اضافه کرد: این درحالیست که به صورت معمول فروش محصولات لبنی بین 40 تا 45 روز تاخیر دارد.

به گفته باکری، دولت ها در رکود تورمی باید با اتخاذ سیاست های حمایتی باید در قالب خرید تضمینی و پرداخت یارانه از دامداران و صنایع لبنی حمایت کنند تا زمانی که صنایع به رونق برسند و بتوانند شیر خام را طبق مصوبه دولت و با سود معقول از دامداران خریداری کنند.

صنایع به دنبال افزایش قیمت فرآورده های لبنی نیستند

وی افزود: متاسفانه تمام صنایع توان خرید شیر خام با قیمت مصوب 1440 تومان را ندارند، بنابراین اگر بخواهند شیرخام را با قیمت مصوب خریداری کنند باید نرخ فرآورده های آنان نیز افزایش یابد.

وی تاکید کرد: صنایع به دلیل پائین بودن سرانه مصرف شیر و فرآورده های لبنی و کاهش توان خرید مردم به دنبال افزایش نرخ محصولات خود نیستند.

طرح خانه شیر در انتظار مصوبه مجلس

دبیر انجمن صنایع فرآورده های لبنی ایران درباره فرهنگ سازی مصرف شیر و فرآورده های لبنی توسط تمام ذینفعان بخش، گفت: حدود 2 سال گذشته با مشارکت انجمن صنایع لبنی و اتحادیه مرکزی دامداران طرح خانه شیر و اساسنامه آن تدوین و در قالب پیشنهادی به فراکسیون غذای مجلس شورای اسلامی ارایه شد.

وی افزود: طرح خانه شیر در سیاست های کلان اقتصادی کشور هماهنگ کننده تشکل ها و ذینفعان این بخش برای تامین منافع اقشار جامعه و تمام بخش ها از جمله صنایع لبنی، دامداران، مصرف کنندگان، شبکه توزیع و شبکه حمل و نقل است.

وی تاکید کرد: هم اکنون دو سال است که طرح خانه شیر در انتظار مصوبه مجلس است و در صورت تصویب و ابلاغ این طرح بخشی از مشکلات این بخش مرتفع خواهد شد.

به دنبال درج قیمت کارخانه به جای نرخ مصرف کننده هستیم

باکری درباره درج قیمت مصرف کنندگان روی محصولات لبنی، گفت: وقتی قیمت مصرف کننده روی کالا درج می شود، به ظاهر مسئولیت تمام فرآیند تولید تا سر سفره مردم برعهده کارخانجات تولیدی قرار می گیرد، در حالی که پس از فرآیند تولید در کارخانه بخش های دیگر از جمله حمل و نقل، شبکه عمده فروشی، شبکه خرده فروشی (سوپرمارکت) و مالیات نیز در نرخ کالا ذینفع هستند.

وی افزود: درحالی که طبق مصوبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، از مبلغ درج شده روی کالاها 10 درصد به هزینه حمل و نقل سراسری، 5 درصد هزینه عمده فروشی، 15 درصد هزینه توزیع خرده فروشی، 8 درصد مالیات برارزش افزوده و 3 درصد مالیات عملکرد مربوط می شود.

وی تاکید کرد: در واقع فاصله قیمتی کالا از محل کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کنندگان حداقل 35 درصد و حداکثر 40 درصد است و تمام مردم به اشتباه تصور می کنند کل این مبلغ به جیب کارخانجات می رود و در نهایت این اتهامات می تواند به تولید آسیب جدی وارد کند.

وی اضافه کرد: این مسئله هفته گذشته در هیات مدیره کانون مطرح شد که به طور جدی از سوی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان و ستاد تنظیم بازار پیگیری می شود.

یک درصد مرجوعی نرمال صنایع لبنی

وی درخصوص میزان مرجوعی محصولات لبنی گفت: با توجه به مدیریت فروش، در شرایط عادی بین 0.5 تا یک درصد فرآورده های لبنی روزانه مرجوع می شود اما با اعلام علنی وزارت بهداشت درخصوص استفاده روغن پالم در شیر و فرآورده های لبنی، مصرف محصولات به شدت کاهش یافت به طوری که بخش قابل توجهی از محصولات مرجوع شد.

وی افزود: با وجودی که روغن پالم در تمام محصولات و توسط تمام شرکت های تولیدکننده مصرف نمی شد اما این موضوع به کل صنعت لبنی تعمیم داده شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |