پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 13561 14:20 1394/04/01
افزایش محسوس قیمت آب در راه است

افزایش محسوس قیمت آب در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش محسوس قیمت آب در راه است

افزایش محسوس قیمت آب در راه است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

تعیین تکلیف سدگتوند به سازمان مدیریت سپرده شد

گروه امورزیربنایی

Infrastructures@jahaneghtesad.com

معاون وزیر نیرو درامور آب از برنامه این وزارتخانه برای افزایش تعرفه آب برای مشترکان پرمصرف خبر داد.

رحیم میدانی در نشستی با اشاره به اینکه 72 درصد مصرف‌کنندگان آب محدوده مصرف معقولی دارند، گفت: هدف وزارت نیرو از افزایش تعرفه آب برای پرمصرف‌ها، کسب درآمد نیست بلکه اعمال روش‌هایی برای کنترل مصرف بی‌رویه است.

معاون وزیر نیرو میانگین معقول مصرف آب برای هر خانواده را 20 مترمکعب اعلام کرد و گفت: در طرحی که وزارت نیرو به شورای اقتصاد ارائه کرده برای مصارف بالاتر از میانگین، اصلاح تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود به طوریکه قیمت آب برای مصرف بالای 40 متر مکعب به بالا افزایش محسوسی خواهد داشت.

میدانی تصریح کرد: امیدوار بودیم درخواست وزارت نیرو در اردیبهشت ماه از سوی شورای اقتصاد به تایید برسد که اکنون انتظار داریم در ماه جاری با تایید این درخواست از سوی شورای اقتصاد، شاهد اصلاح تعرفه‌های آب برای مشترکان پرمصرف باشیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال مسئولین سه بار به مشترکان پرمصرف تذکر داده اند و اگر این امر رعایت نشود به قطع آب منجر و نهایتا در تیرماه مصوبه نهایی این موضوع اعلام می‌شود.

تیشه بی‌قانونی به نابودی کمیت و کیفیت آب

وی یکی از اساسی‌ترین معضل‌های حوزه آب را نبود قانون و بی‌نظمی در این حوزه دانست و افزود: در حال حاضر وضعیت ما در سفره‌های آب زیرزمینی نامطلوب است چرا که 55 درصد از نیاز مردم در شغل، صنعت و کشاورزی از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود که این مساله امری نامطلوب است.

معاون وزیر نیرو در امور آب با بیان اینکه حل بحران آب نیاز به اقدامات ریشه‌ای و هماهنگی سه قوه دارد، اظهار کرد: اگر در بهترین شرایط بتوانیم برنامه‌هایمان را پیش ببریم نجات منابع آب زیرزمینی در 20 سال آینده محقق می‌شود.

چهار شهر در بحران شدید

وی با بیان اینکه امسال به دلیل نبود بارندگی در چهار شهر سنندج، بندرعباس، بوشهر و کرمان با مشکل شدید کم‌آبی مواجه هستیم، اظهار کرد: یکی از درد‌ناک‌ترین وضعیتی که در صنعت آب وجود دارد بی‌نظمی در قوانین است.

میدانی تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور را بیش از 10 هزار حلقه عنوان و اظهار کرد: شش میلیارد متر مکعب بیش از توان سفره‌های زیرزمینی سالانه برداشت می‌شود که این موضوع معضل بزرگی در حوزه آب است.

نبود آب کارهای پژوهشی را تعطیل کرد

وی با بیان اینکه در اکثر نقاط کشور آبی برای تخصیص وجود ندارد، گفت: به همین دلیل مجبور به تعطیل کردن بسیاری از کارهای پژوهشی شده‌ایم.

میدانی با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در راستای کاهش بحران آب، گفت: سال گذشته شورای هماهنگی را در زمینه زاینده‌رود تشکیل دادیم. علاوه بر این شورای هماهنگی کرخه نیز به عنوان دومین شورای هماهنگی تشکیل شده و سومین شورای هماهنگی در دو هفته آینده نیز برای سفیدرود تشکیل خواهد شد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در باروری ابرها در سال گذشته، گفت: از 16 آذر 93 تا 20 اردیبهشت ماه در مجموع 106 سورتی پرواز به‌میزان 270 ساعت انجام شد که 69 درصد آن عملیاتی و مابقی برای شناسایی بود.

بی‌کیفیتی آب کارون دامن‌گیر شده است

معاون وزیر نیرو در خصوص وضعیت کیفیت آب کارون، گفت: متاسفانه هنوز کیفیت آب کارون بهبود نیافته است و برای بهبود کیفیت آب این بخش باید تصفیه‌خانه ساخته شود اما به دلیل نبود منابع مالی در این زمینه با مشکل روبرو هستیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت سد گتوند، افزود: اختلاف نظر زیادی درباره این سد وجود دارد تا جایی که برخی افراد معتقدند که فعالیت این سد باید متوقف شود.

میدانی ادامه داد: باتوجه به اختلاف نظرها درباره راهکار مواجه شدن با مساله گتوند، قرار شد سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان نهادی بی‌طرف تکلیف این پروژه را مشخص کند و نظر مجموعه دولت بر این بود که بار دیگر مطالعات درباره این سد از سوی دانشگاه تهران صورت پذیرد و امروز نیز جلسه‌ نهایی آن در سازمان مدیریت کشور برگزار شود و تصمیم نهایی ابلاغ خواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |