شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 83690 11:25 1397/03/30
افزایش قدرت نقدشوندگی با ورود نقدینگی به بازار سرمایه

افزایش قدرت نقدشوندگی با ورود نقدینگی به بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش قدرت نقدشوندگی با ورود نقدینگی به بازار سرمایه

افزایش قدرت نقدشوندگی با ورود نقدینگی به بازار سرمایه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) نوشت: در روزهای اخیر ورود نقدینگی به بازار سرمایه، ضمن نشاط بخشی بیشتر به این بازار، قدرت نقدشوندگی سهام شرکت های بورسی را افزایش داده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران با بیان این مطلب گفت: با توجه به وجود نقدینگی بالا در کشور و رشد شتابان آن به جهت نرخ بالای سود سپرده های بانکی، بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، سکه، خودرو و مسکن از این نقدینگی متاثر شده و چند روزی است به نظر می رسد بخشی از آن وارد بازار سرمایه شده و شاخص سهام را به طور قابل توجهی رشد داده است .

عباس آرگون افزود: این موضوع که نقدینگی به سمت تولید و بازار سرمایه - به عنوان بخش شفاف و مولد اقتصادی کشور - هدایت شود اقدام بسیار مثبت و ارزشمندی است؛ چراکه امروزه بنگاه ها و بخش های مولد و واقعی اقتصاد از کمبود منابع مالی و گران بودن آن رنج می برند.

وی ادامه داد: اگر شرایط جذب این منابع در بازار سرمایه فراهم شود و زمینه افزایش سرمایه شرکت ها فراهم باشد و شرکت های فعال در بازار سرمایه از ورود نقدینگی برخوردار شوند، شرایط شرکت ها از نظر تامین مالی بهبود می یابد؛ در غیر اینصورت این نقدینگی با وجود افزایش نقدشوندگی و گردش مالی در بازار سرمایه عایداتی برای شرکت ها نداشته و در صورت تداوم موجب حبابی شدن سهام شرکت ها خواهد شد .

آرگون در پاسخ به این سوال که حرکت نقدینگی به سمت بورس تا چه حد قادر خواهد بود تامین سرمایه در گردش را برای بنگاه ها و شرکت های اقتصادی مولد تسهیل کند، گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه ضمن ایجاد نشاط بخشی بیشتر به این بازار و افزایش قدرت نقدشوندگی سهام شرکت های بورسی - به شرطی که بسترهای لازم برای جذب آن از طریق افزایش سرمایه شرکت ها فراهم شود- می تواند موجب تامین مالی شرکت ها برای اجرای طرح های توسعه ای و سرمایه در گردش بنگاه ها شود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران همچنین در خصوص نقش بازار سرمایه در کنترل نقدینگی سرگردان در اقتصاد اظهار داشت: بازارسرمایه در صورت برنامه ریزی مناسب می تواند با پذیرش و عرضه هرچه بیشتر سهام شرکت ها نقش موثری در جذب نقدینگی به خصوص نقدینگی های خرد و سرگردان داشته باشد و ضمن ایفای نقش کلیدی در کنترل نقدینگی و هدایت آن به سمت بخش واقعی اقتصاد، باعث افزایش تولید و اشتغال در کشور شود .

آرگون در عین حال گفت: بازار سرمایه علیرغم دارا بودن پتانسیل های بالقوه رشد بالا در کشور، ریسک های مختص به خود را نیز دارد ، لذا برای ورود به این بازار باید به دور از هیجان و با تحلیل و بررسی های دقیق اقتصادی وارد بازار شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |