شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 92700 14:55 1397/09/25
افزایش فاصله میان مردم و مسئولان؛ خطری که نظام را بیش از تحریم تهدید می‌کند

افزایش فاصله میان مردم و مسئولان؛ خطری که نظام را بیش از تحریم تهدید می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش فاصله میان مردم و مسئولان؛ خطری که نظام را بیش از تحریم تهدید می‌کند

افزایش فاصله میان مردم و مسئولان؛ خطری که نظام را بیش از تحریم تهدید می‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: احمد بخشایش اردستانی، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره امکانات پیش روی کشور برای فرصت‌سازی از تحریم‌های آمریکا گفت: تحریم یکی از سیاست‌های قدیمی آمریکاست تا جایی که حتی ژاپن را در بدو جنگ جهانی دوم تحریم کرد. در واقع کلیدواژه آمریکا برای آزار و فشار کشورها تحریم است و از این منظر تحریم ایران در طول این چهل سال امری طبیعی است.

تأثیر تحریم‌ها هیچ گاه مطابق انتظارات آمریکایی‌ها نبوده است

وی ادامه داد: انقلابیون ایران در جریان مبارزات منجر به پیروزی انقلاب و پس از آن، استبداد و استعمار را هدف قرار دادند. بخشی از نیروهای میانه‌رو داخلی مانند نهضت آزادی معتقد بودند که باید با استبداد، محمدرضا شاه، بجنگیم و با استعمار، آمریکا، کنار بیاییم اما نهایتاً استبداد و استعمار در یک نقطه به هم وصل شدند زیرا محمدرضا شاه به آمریکا رفت و نیروهای چپ یا همان اصلاح‌طلبان امروز لانه جاسوسی را اشغال کردند و این به اعمال سیاست تحریم از سوی آمریکا و دنبال کردن آن در این چهل سال انجامید.

بخشایش اردستانی اظهار کرد: آمریکا در این مدت دو نوع تحریم اولیه و ثانویه را به ایران تحمیل کرد که تأثیر آن به هیچ وجه مطابق انتظار آن‌ها نبود. در این سال‌ها مسئولان کشور مانند تیمی فوتبال باید حمله آمریکایی‌ها را به ضد حمله و این تهدید را به فرصت تبدیل می‌کردند که در عمل چنین کاری نکردند به ویژه دولت فعلی که اعتقادی به مبارزه با آمریکا ندارد. در کشور دو گونه نهاد انتصابی و انتخابی وجود دارد؛ این دو گونه نهاد شاید در مسئله مبارزه با آمریکا در لفظ اشتراک داشته باشند اما در معنا اختلاف نظر وجود دارد.

وجود ظرفیت‌های بین‌المللی برای دور زدن تحریم‌ها

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بیان کرد: دور زدن تحریم‌ها از سوی ایران امری طبیعی است. در دولت قبل تحریم‌ها دور زده شد و راه‌های آن هم مشخص شد، اما نباید این راه‌ها را به غرب ارائه می‌دادیم که در برجام این راه‌ها به غربی‌ها ارائه شد و با قبول FATF به شکل بهتری داده می‌شود.

وی ادامه داد: به عقیده من برای دور زدن تحریم‌ها و تبدیل آن به فرصت باید با کشورهایی که با آمریکا اختلاف زیادی دارند مانند روسیه، ترکیه و ... همکاری بیشتری شود. از طرفی هم باید ارتباط را با اروپا حفظ کرد اما نه اینکه متحد استراتژیک اروپا بشویم و جان خود را به جان اروپا وصل کنیم.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دومین نکته که می‌تواند از تحریم‌ها برای کشور فرصت بسازد بازگشت به مردم است. در این راستا باید سفره‌های مردم که به یک سوم تبدیل شده و به لحاظ معیشتی در شرایط سختی قرارگرفته‌اند به حالت قبل برگردد تا جامعه کمی آرام بگیرد.

بخشایش اردستانی درباره تأثیر درهم تنیدگی اقتصاد کشور با اقتصاد جهانی در به عقب نشاندن آمریکا در اعمال تحریم علیه ایران گفت: ایران جزوی از اقتصاد جهان است، اما عده‌ای می‌گویند باید بیش از اندازه وارد اقتصاد جهانی شویم و خط به خط کنوانسیون‌های بین‌المللی را اجرا کنیم، در حالی که کشورهای غربی این کنوانسیون‌ها را به شدت و حدتی که ما داریم اجرا نمی‌کنند و مشکل این است.

مسئولان شرایط جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند

بخشایش اردستانی درباره تأثیر ادامه مدیریت عادی کشور در شرایط تحریم و تعمیق شکاف میان مردم و مسئولان گفت: مشکل این است که مسئولان شرایط تحریم و جنگ اقتصادی را باور نکرده‌اند. مردم ما مردم بسیار خوبی هستند و در صحنه‌های مختلف مانند انتخابات حضور می‌یابند، اما مسئولان کشور به اشرافی‌گری متمایل شده‌اند، فرزندان‌شان را سر کار می‌گذارند، تبعیض را رسمیت‌ داده‌اند و حقوق‌های نجومی می‌گیرند. این مسائل مردم را رنجیده‌خاطر می‌کند و فاصله میان نظام و مردم را افزایش می‌دهد. این امر ممکن است مردم را به جایی برساند که دیگر امیدی به این نداشته باشند که دین می‌تواند کشور را مدیریت کند و خطر این مسئله از خطر تحریم بسیار بیشتر است.

گفت‌و‌گو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |