پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 85489 09:36 1397/05/03
افزایش سود بانکی مسئله‌ای را حل نمی‌کند

افزایش سود بانکی مسئله‌ای را حل نمی‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش سود بانکی مسئله‌ای را حل نمی‌کند

افزایش سود بانکی مسئله‌ای را حل نمی‌کند

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزای ایلنا نوشت: تیمور رحمانی ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در مورد برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر افزایش سود بانکی گفت: باید توجه کرد که صرف افزایش سود بانکی مسئله‌ای را حل نمی کند در حالی که بخشی از مشکلات بزرگ اقتصاد ایران ناشی از اجازه افزایش سود بانکی در چند سال اخیر بوده است.

وی ادامه داد: بنابراین پیشنهاد بنده این است که دولت به هیچ‌وجه فکر نکند که با افزایش سود بانکی می‌تواند ثبات ایجاد کند و تغییر سود بانکی به تنهایی در شرایط کنونی معنایی ندارد، در ضمن بازی با نرخ سود برای یک کشور با ثبات و آرام برای کنترل نوسانات کوچک می‌تواند مفید باشد.

رحمانی متذکر شد: در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند یک جراحی در سیاست‌های پولی و بانکی است، صرفا بالا و پایین بردن نرخ سود مسئله‌ای را برطرف نخواهد کرد و همچنین امکان جذب نقدینگی از طریق نرخ سود بالا وجود ندارد.

استاد دانشگاه تهران در مورد اینکه نرخ سود بالا با هدف جذب نقدینگی صورت می‌گیرد، گفت: دولت نباید اجازه افزایش حجم نقدینگی را می‌داد و حالا این نقدینگی کار خود را انجام خواهد داد. پس اقتصاد ما نیازمند یک بسته سیاست‌گذاری است که تغییر نرخ سود نیز بخشی از آن است، کاری که در تمام دنیا صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به امکان تغییر در تیم اقتصادی دولت گفت: در صورت عدم تغییر هم می‌توان به آثار مثبت اقتصادی رسید که این در گرو طراحی و اجرای سیاست‌های مطلوب است‌. اگر تغییر می‌تواند به ایجاد و بازگشت اعتماد یا تحول در مسیر سیاست‌گذاری‌ها منجر شود مطلوب است و به تصمیم رییس جمهور بستگی دارد اما اصل مسئله مربوط به اجرای سیاست‌هاست.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |