پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 3064 14:23 1393/04/17
افزایش تقاضا برای ورود به بازار دارایی فکری

افزایش تقاضا برای ورود به بازار دارایی فکری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افزایش تقاضا برای ورود به بازار دارایی فکری

افزایش تقاضا برای ورود به بازار دارایی فکری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارسرمایه : رئیس اداره عملیات بازار فرابورس ایران گفت : از زمان افتتاح بازار دارایی فکری ، تاکنون یک سیل جدید و تصاعدی تقاضا در بازار دارایی فکری داشتیم و هم اکنون بیش از ۳۰ درخواست برای حضور در بازار دارایی فکری در صنایع مختلف داریم بهنام محسنی، رئیس اداره عملیات بازار فرابورس در خصوص مقوله مچینگ در فرابورس اظهار داشت: طبق ماده ۱۳ دستورالعمل اجرایی فرابورس، این بازار موظف شده است که حداقل به مدت ۱۵ دقیقه قبل از بازگشایی نماد، مراتب را اطلاع رسانی کند

وی ادامه داد: اما بر طبق دستورالعمل ابلاغی، زمان خاصی بین فاصله سفارش گیری و مچینگ دیده نشده آنچه در دستورالعمل به صورت شفاف بیان شده است اطلاع رسانی به بازار برای بازگشایی نماد است که با پیام ناظر پوشش داده می شود.
وی خاطر نشان کرد: فرض این دستورالعمل این است که از زمانی که نماد قابلیت سفارش گیری دارد ، سفارش ها به قصد انجام معامله در سامانه وارد می شود به این معنی که هر کس چه خریدار چه فروشنده سفارشی که وارد سیستم می کند به قصد انجام معامله است.
محسنی افزود: دستورالعمل هم به ناظر برای تطبیق دادن معاملات مواردی را اعلام کرده است اما مدت زمان خاصی را تعیین نکرده و این بازه زمانی به عهده ناظر است.
وی توضیح داد: زمان سفارش گیری از لحظه ای که امکان سفارش گیری در نماد ممکن باشد، فراهم می شود و تطبیق معاملات در هر لحظه امکان دارد.
محسنی اعلام داشت: هدف از ورود سفارش خرید یا فروش در سامانه معاملاتی انجام معامله است.
رئیس اداره عملیات بازار فرابورس متذکر شد: به صورت عرف یک مدت زمانی را در نظر می گیریم که این بازه زمانی به عرضه و تقاضای آن سهم مزبور و وضعیت معاملاتی آن بستگی دارد و معمولا در حدود همان ۱۵ دقیقه است .
محسنی گفت: در این خصوص هیچ گونه الزامی برای رعایت این مدت زمان در نظر گرفته نشده و تنها بنا بر عرف این ۱۵ دقیقه رعایت می شود به این دلیل که از زمان ورود سفارش امکان تطبیق معاملات وجود دارد اما به طور عرف ۱۵ دقیقه پس از ارسال پیام ناظر، عملیات سفارش گیری شروع می شود و ۱۵ دقیقه نیز برای سفارش گیری معاملات زمان در نظر گرفته می شود .
وی ادامه داد: اما باز هم رعایت این ۱۵ دقیقه برای فرابورس الزامی نیست و بنا بر عرف این بازه زمانی را در نظر می گیرد به این دلیل که ممکن است بعضی سهم ها به دوره سفارش گیری متفاوتی نیاز داشته باشند و سفارش قابل تطبیقی برای آن سهام وجود نداشته باشد.
رئیس اداره عملیات فرابورس در خصوص بازار دارایی فکری بیان داشت: معاملات نخستین اختراع در بازار دارایی فکری مقرر بود تا حداکثر در تاریخ نهم تیر ماه ۹۳ به قطعیت برسد که خوشبختانه در تاریخ هشتم تیر ماه این معامله قطعی شد و وجوه آن در تسویه و پایاپای جابه جا شد و مالکیت اختراع نیز با تأیید اداره مالکیت صنعتی به نام خریدار جدید شد و  خریدار جدید هم به عنوان کسی که مشمول ۱۰ طرح اول از نظر حمایت معاونت عملی و فناوری ریاست جمهوری بود به پارک فناوری پردیس معرفی شد تا بتواند از تسهیلات مالی و معنوی معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری استفاده کند.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |