جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 5780 15:52 1393/07/16
افخم: مذاکرات هفته آتي برگزار مي‌شود

افخم: مذاکرات هفته آتي برگزار مي‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افخم: مذاکرات هفته آتي برگزار مي‌شود

افخم: مذاکرات هفته آتي برگزار مي‌شود

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

سخنگوي وزارت خارجه از برگزاري دور بعدي مذاکرات هسته‌اي تا قبل از پايان هفته آينده خبر داد.

ه گزارش ايسنا مرضيه افخم در نشست هفتگي خود با خبرنگاران گفت: تا قبل از پايان هفته آينده مذاکرات دوجانبه و چند جانبه بين ايران و اعضاي 1+5 در وين برگزار مي‌شود.
سخنگوي دستگاه ديپلماسي کشورمان درباره اين‌که آيا اظهارات حسن روحاني، رئيس جمهور کشورمان مبني بر اينکه ايران و گروه 1+5 در مواضع اصولي اتفاق نظر دارند، با اظهارات پيشين وي مبني بر کند بودن روند مذاکرات هسته‌اي در نيويورک پارادوکس و تناقضي وجود دارد، گفت: ما پارادوکس و تناقضي در اين مورد نمي‌بينيم.
وي ادامه داد: دو طرف تلاش دارند از طريق مذاکره راه‌حلي را براي اين بحران ساختگي پيدا کنند. اين بخش مشترک مذاکرات است. در عين حال پيشرفت‌ها کند است اما تفاهمي وجود دارد مبني بر اينکه مذاکرات ادامه يابد.
افخم اضافه کرد: درک بهتري درباره موضوعات اختلافي نسبت به گذشته در حال پديد آمدن است و از اين بخش‌ها در عين حال که بخش‌هاي ديگر مهمي در حال گفت‌وگو است مي‌توان به عنوان بخش‌هاي اشتراکي ياد کرد. بحث تناقض و پارادوکس نيست. اگر ديدگاه‌ها به هم نزديک باشد ديگر مذاکره با اين مفهوم معنايي ندارد.
افخم در ادامه در پاسخ به سوالي درباره گزارش اخير احمد شهيد درباره ايران، گفت: ما اين گزارش را يکجانبه و به دور از واقعيات مي‌بينيم و معتقد هستيم که اين گزارش بدون رعايت مقررات و وظايف مربوط به گزارشگران شوراي حقوق بشر انجام گرفته است و فاقد وجاهت حقوقي لازم است و به نظر مي‌رسد در تدوين اين گزارش اراده فراتر و خارج از سازوکارهاي حقوق بشر و سازمان ملل دخيل بوده است.
وي ادامه داد: ما به عملکرد غيرمنصفانه و غيرعلمي گزارشگر به علت عدم رعايت اصول و موازين بين‌المللي ترديد داريم. گزارشگر ويژه با پايه گذاري روش‌هاي نادرست و غيرواقعي و غيرقانوني از جمله تحت عنوان حقيقت‌يابي، سفر به کشورهاي اروپايي و انجام مصاحبه‌هاي جهت‌دار و پيش‌داوري نسبت به ادعاهاي خود در موضع يک مدعي سياسي عليه جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته‌ است و از شرح وظايف گزارشگر و مأمورين سازمان ملل تخلف جدي شده است.
مرضيه افخم در پاسخ به سوالي درباره کمپين حمايت از توافق هسته‌اي اخير تعدادي از فيلمسازان مطرح کشورمان و واکنش‌هاي منفي به آن از سوي برخي، اظهار کرد: پوستري از سوي هنرمندان کشور در حمايت از روند مذاکرات هسته‌اي منتشر شده است. برخي از هنرمندان پيش از اين نيز در حمايت از مذاکرات اعلام آمادگي کرده بودند و ما از اين ايده کلي در چارچوب ديپلماسي عمومي استقبال کرديم.
وي ادامه داد: همان طور که مشاهده کرديد وزارت امور خارجه اطلاعيه‌اي در اين زمينه صادر و مراتب قدرداني خود را اعلام کرد.
افخم تأکيد کرد با توجه به اينکه اين فيلمسازان از چهره‌هاي شناخته شده در خارج از کشور هستند اقدام آنها با هدف تأثيرگذاري بر مخاطبان خارجي مورد حمايت است. ما پاسخ‌هايي در اين رابطه دريافت کرده‌ايم و معتقديم اقدام موثري در بيرون از کشور بوده است. هرچند که در داخل برخي از اين اقدام برداشت ديگري داشتند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با ترديدهايي که نسبت به موضع وزارت امور خارجه در رابطه با بحث هسته‌اي مطرح مي‌شود، اظهار کرد: مواضع تيم هسته‌اي کاملا روشن و مشخص است و بر اساس خطوط قرمز تعيين شده حرکت مي‌کند. حرکت و فعاليت هنرمندان و اقشار مختلف در حمايت از مذاکرات و توافق هسته‌اي در جاي خود حرکتي مثبت است و آن را قابل قدرداني مي‌دانيم.
وي در پاسخ به اين‌که اين پوستر از طرف وزارت امور خارجه طراحي شده است؟ گفت: گروه‌هايي در حوزه ديپلماسي عمومي فعاليت دارند که در حوزه هنرمندان نيز ما از اين گروه‌ها و افراد و فعاليت در زمينه حمايت از مذاکرات هسته‌اي استقابل کرديم.
افخم درباره نقش ترکيه در تحولات عراق و حمايت از تروريست‌ها، گفت: در اين رابطه آقاي ظريف با همتاي ترک خود که همزمان با مصوبه مجلس ترکيه براي ورود به حملات نظامي عليه تروريست بود گفت‌وگو کردند و نگراني خود را نسبت به هر اقدامي که شرايط منطقه را پيچيده‌تر کند بيان کردند و ما اعلام کرديم که ترک‌ها بايد با تحولات منطقه مسئولانه برخورد کنند. نگراني‌هاي ما نسبت به برخي اقدامات در شرايط کنوني وجود دارد و ما اميدواريم کشورها هوشمندانه و واقع‌بينانه برخورد کنند تا تروريست به سمت اهداف مقطعي و کوتاه مدت و منافع موردي کشورها هدايت نشود.
وي درباره مذاکرات هسته‌اي و ادامه آن طي روزهاي آينده، اظهار کرد: گفت‌وگوها و هماهنگي‌ها در حال انجام است تا مذاکرات به زودي از سر گرفته شود و فکر مي‌کنم تا قبل از پايان هفته آينده مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌اي را در وين پايتخت اتريش داشته باشيم.
افخم از بيان زمان دقيق اين مذاکرات خودداري کرد و گفت: به محض اطلاع دقيق و به محض مشخص شدن زمان مذاکرات آن را اعلام مي‌کنيم.
سخنگوي وزارت امور خارجه در رابطه با سفر هيأتي از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران و مذاکره در رابطه با مسائل باقيمانده گفت: مذاکرات ميان ايران و آژانس از روز سه شنبه آغاز شده و همچنان ادامه دارد و هنوز اطلاع قطعي از نتيجه مذاکرات در دست نيست و بايد اجازه دهيم تا کار به اتمام برسد.
وي ادامه داد: ايران بر اساس توافق با آژانس نسبت به همکاري و پايبندي به تفاهمش با آژانس که تاکنون چند گام از آن طراحي و انجام شده است پايبند مي‌باشد و نسبت به تداوم اين روند و همکاري شفاف تأکيد داريم.

افخم در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه وزارت امور خارجه چه اقدام عملي را در مقابله با داعش و محکوميت اقدامات آن انجام داده است، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ايم بايد نسبت به حاکميت ملي و احترام به موازين بين‌المللي در هر عملياتي عليه تروريسم با دقت برخورد شود و اگر کشورها درخواستي از ايران براي کمک داشته باشند ما آن را بررسي و در زمينه‌هاي مختلف کمک خواهيم کرد؛ اين سياست کلي ايران است و متناسب با روند تحولات به ارائه کمک و مشاوره مي‌پردازيم.
وي در رابطه با درخواست سوريه از ايران براي کمک به خارج کردن تروريست‌ها از کوباني، گفت: تا الان از طرف سوريه درخواست کمک صورت نگرفته است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |