پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 11342 14:47 1394/01/16
افت میلیاردی پیامک های نوروزی

افت میلیاردی پیامک های نوروزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
افت میلیاردی پیامک های نوروزی

افت میلیاردی پیامک های نوروزی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

یکه تازی شبکه های اجتماعی بازار اپراتورها را کساد کرد

مهدی زاهدی

سال هاست که کاربران تلفن همراه ارسال پيامک را به عنوان بهترين وکم هزينه ترين راه ممکن براي تبريک درمناسبت های مختلف برگزیده اند به طوری که درسالهای گذشته و به ویژه درتعطیلات نوروز میزان تعداد ارسال پیامک به رقابتی میان اپراتورهای کشور تبدیل شد و پس از پایان تعطیلات مسوولان این اپراتورها به تفکیک میزان پیامکهای ارسالی توسط مشترکانشان را حتی در محدوده های ساعتی لحظات تحویل سال به رخ یکدیگر می کشاندند.

بررسی های صورت گرفته درسالهای اخیر نشانگر رشد این پیامک ها درنوروز بوده است به طوریکه به طور مثال مشترکین اپراتور دوم تلفن همراه کشور درنوروز 1393 نسبت به نورزو 1392 یک میلیارد بیشتر پیامک زدند، این اتفاق البته برای اپراتورهای دیگر هم به وقوع پیوست . با این حال آمارهای منتشر شده از سوی اپراتورهای تلفن همراه در سال 1394 نشان می دهد که در نوروز امسال، پیامک های مشترکین با افت میلیاردی مواجه بوده است.

به طوریکه آمارهای رسمی نشان می دهد در نوروز 94 همراه اولی ها 10 میلیارد، ایرانسلی ها 8.5 میلیارد و رایتلی ها 500 میلیون پیامک ارسال کردند.

19 میلیارد پیامک تبریک نوروزی مبادله شد

همراه اولی‌ها طی 24 ساعت آغازین تعطیلات نوروزی، با ارسال یک میلیارد و 163 میلیون و 676 هزار و 959 پیامک،به استقبال سال نو رفتند.طی تعطیلات نوروزی (29 اسفندماه 93 تا پایان 14 فروردین ماه 94) بیش از 10 میلیارد و 794 میلیون و 805 هزار و 608میلیون پیامک در شبکه همراه اول ارسال شده است.

همچنین با پایان یافتن تعطیلات نوروزی 94، اپراتور دوم تلفن همراه اعلام کرد که در بازه زمانی 29 اسفند 93 تا پایان 13 فروردین 1394 مجموعا 8 میلیارد و 640 میلیون و 836 هزار و 85 پیامک توسط مشترکان تلفن همراه ایرانسل با ضریب موفقیت 99 و 35 صدم درصد تبادل شده است.

همچنین بنابر اعلام وزارت ارتباطات مشترکان رایتلی نیز 500 میلیون پیامک ارسال کرده اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که در فاصله زماني 28 اسفند 92 الي 13 فروردين 93 در مجموع 10 ميليارد و 251 ميليون پيامک نوروزي توسط مشترکان ارسال شده بود و اپراتور اول کشور نیز در سال 1393 حدود 5/11 میلیارد پیامک به ثبت رسانده بود.

مصوبه ای به نفع خزانه

اما نکته دیگر آنکه بنا برمصوبه مجلس شورای اسلامی اپراتورهای کشور موظف شده اند که از ابتدای سال جاری به ازای ارسال هر پیامک مبلغی معادل 10 ریال از کاربران کسر کرده و آن را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه‌داری کشور واریز کنند.

بر همین اساس می توان نتیجه گرفت در بازه زمانی 14 روزه نوروز امسال تنها از سوی اپراتور دوم کشور بیش از 8 میلیارد و 640 میلیون تومان درآمدزایی برای واریز به خزانه‌داری کشور صورت گرفته است.

همچنین مشترکین همراه اولی ها نیز 10 میلیارد، و رایتلی ها هم 500 میلیون تومان به خزانه کشور واریز کرده اند.

کارشناسان معتقدند تثبیت شبکه های اجتماعی موبایلی و فراگیری آنها در میان مشترکین، مهمترین دلیل این کاهش بوده است.

20 میلیون گوشی هوشمند در دست ایرانی‌ها

در همین رابطه وزیر ارتباطات در مراسمی که با حضور معاونان و مدیران وزارت ارتباطات و اپراتورهای ارتباطی کشور برگزار شد ظهار کرد: در حال حاضر 20 میلیون گوشی هوشمند موبایل در دست مردم است که پیش‌بینی‌ها گویای آن است که از این تعداد، هشت میلیون گوشی از اینترنت تلفن همراه استفاده می‌کند که قطعا در سال جاری این رقم افزایش خواهد داشت.

محمود واعظی به تعداد کاربران اینترنت کشور هم اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور 8 میلیون کاربر اینترنت داریم که امیدواریم ضریب نفوذ در این بخش به سرعت ارتقاء پیدا کند.

واعظی در صحبت‌های خود ضمن اشاره به موضوعاتی مانند توافقات هسته‌ای اخیر، نامگذاری سال، تحریم‌ها به موضوعاتی مانند کیفیت اینترنت و وضعیت ارتباطات و برنامه پنجم و ششم توسعه اشاره کرد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود عنوان کرد: اعتقاد داریم کیفیت اینترنت باید به مراتب بهتر از وضعیت فعلی باشد. اکنون در برخی مناطق به دلیل توسعه شبکه اینترنت تلفن همراه مشکلاتی ایجاد شده که لازم است هرچه سریع‌تر این مشکلات برطرف شود.

واعظی همچنین اظهار کرد: در سال گذشته با تلاش‌هایی که در بخش‌های مختلف صورت گرفت ظرفیت‌های ارتباطی کشور دو برابر شد که ما تلاش داریم امسال همان ظرفیت‌های دو برابر شده را تا سقف دو برابر افزایش دهیم.

واعظی شبکه ملی اطلاعات را نیز از دیگر برنامه‌های مهمی دانست که در سال 1394 مورد تمرکز قرار خواهد گرفت.

وی همچنین به نزدیک شدن به زمان پایان برنامه‌ی پنجم توسعه اشاره کرد و گفت: لازم است اکنون به فکر برنامه‌ ششم توسعه باشیم و برنامه‌ریزی‌های ما به گونه‌ای باشد که نیازمندی‌های مردم در بخش‌های مختلف را در بر گرفته و برآورده کند.

وزیر ارتباطات همچنین اظهار امیدواری کرد که در قالب برنامه ششم توسعه بتوان تحولی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد کرد، چرا که دنیا به سرعت در حال تغییر است و ما همچنان در برخی بخش‌ها با همان شیوه‌های سنتی خود پیش می‌رویم که لازم است در این موارد حتما تحولاتی ایجاد شود.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز با اشاره به نام‌گذاری صورت گرفته برای سال جاری اظهار کرد: فکر می‌کنم تحقق برنامه‌های دولت در سال گذشته نیز با حمایت گسترده مردم محقق شد که البته لازم است برای دستیابی به این شعار هم دولت و هم مردم تلاش کنند که این شعار دو طرفه باشد.

وزیر ارتباطات همچنین به توافقات اخیر در حوزه انرژی هسته‌ای اشاره کرد و با اشاره به این‌که قرارگرفتن در کنار پنج یا شش قدرت بزرگ دنیا مذاکره به گونه‌ای است که تمام موارد به گونه‌ای باشد که هدف‌گذاری شده باشد، افزود: ما از ابتدا تاکید داشتیم که انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق تمام ملتها از جمله ایران است و اکنون این موضوع اثبات شده است.

بنای افزایش تعرفه تلفن همراه را نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در نخستین نشست خبری خود در سال جدید با اشاره به اینکه بنای افزایش تعرفه تلفن همراه در زمینه صوت و دیتا را نداریم گفت: در ارتباط با تعرفه تلفن ثابت یک قرار 6 ماهه با مخابرات گذاشته شد تا در ارتباط با همکدسازی، کمیته ای این موضوع را مورد بررسی قرار دهد که گزارش نهایی آن تا پایان فروردین سال جاری به جمع بندی می رسد.

واعظی در خصوص گزارش پارازیت ها نیز گفت: گزارشی که از طریق این وزارتخانه به ریاست جمهوری ارسال شده بود در شورای عالی امنیت ملی در حال بررسی است و امیدواریم زودتر به نتیجه برسد.

وی ادامه داد: البته در این مدت با همکاری نزدیک با سازمان انرژی اتمی گروه مشترکی در نقاط مختلف تهران پارازیت ها را رصد می کند و در هر نقطه ای که به بیش از حد مجاز برخورد کنیم تذکر می دهیم و گاها تذکر داده شده است.

وی در خصوص فیلترینگ سایت ها نیز گفت: فیلتر کردن سایت ها ربطی به وزارت ارتباطات ندارد و ما تنها عضوی از 17 عضو کارگروه برخورد با مصادیق مجرمانه هستیم، اگرچه بیشترین فشار را ما تحمل می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تنها شبکه در دست ما است ولی تصمیم گیری در اختیار ما نیست به همین خاطر فیلترینگ هوشمند را ابداع می کنیم تا بلکه سایت هایی که گفته می شود، غیراخلاقی هستند بسته شوند و یا برخی سایت ها که هم دارای محتوای علمی و هم غیراخلاقی است با نظر کارگروه مورد بررسی قرار گیرند.

واعظی درخصوص فیلترینگ هوشمند نیز گفت: به دنبال این هستیم تا از امکاناتی که در جهان وجود دارد مردم ما نیز حداکثر استفاده را بنمایند ولی محتوای پاک و قابل قبول مورد نظر است.

وی افزود: سایتهایی که پاک هستند برای آنان بحث فیلترینگ مطرح نیست و سایت های غیراخلاقی نیز تکلیف شان مشخص است بنابراین فیلترینگ برای سایت های دارای جنبه علمی که بخشی از آن غیر قابل قبول است را داریم.

وی در خصوص برنامه های سال آینده این وزارتخانه نیز اظهار داشت: مطالبات مردم از بخش آی.سی.تی بیش از زیرساختهای فعلی است و باید در بخش های مختلفی توسعه صورت گیرد و به همین منظور از بخش خصوصی برای حضور در پروژه ها حمایت می کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در سال جاری دولت سه تا چهار هزار میلیارد تومان در بخش فناوری ارتباطات و اطلاعات سرمایه گذاری خواهد کرد که امیدواریم سه برابر این میزان را نیز بخش خصوصی برای اجرای این نوع طرح ها بیاورد.

وی ادامه داد: سال گذشته هشت هزار روستا به اینترنت متصل گردید و امسال نیز 25 هزار روستا به اینترنت متصل خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بناداریم پهنای باند را دو برابر افزایش دهیم، گفت: پهنای باند باید به گونه ای باشد که 80 درصد داخلی و 20 درصد خارجی باشد.

واعظی در خصوص تولید محتوا نیز افزود: تلاش می کنیم تا فضای اینترنت کشور از تولید محتوای داخلی استفاده کند و به همین منظور 120 میلیارد تومان برای حمایت از بخش خصوصی، دانشگاهی و فارغ التحصیلان برای تولید محتوا و اپلیکیشن در نظر گرفته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که در سال جاری هشت پروانه بزرگ در اختیار اپراتورهای مختلف قرار گیرد و در سال جدید در بخش آی.سی.تی یکصد هزار شغل ایجاد شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |