سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 97545 17:43 1398/02/04
اعلام پایان مهلت معافیت نفتی؛ تلاش برای تشدید فشارها با هدف شورش از درون و تغییر رفتار ایران

اعلام پایان مهلت معافیت نفتی؛ تلاش برای تشدید فشارها با هدف شورش از درون و تغییر رفتار ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعلام پایان مهلت معافیت نفتی؛ تلاش برای تشدید فشارها با هدف شورش از درون و تغییر رفتار ایران

اعلام پایان مهلت معافیت نفتی؛ تلاش برای تشدید فشارها با هدف شورش از درون و تغییر رفتار ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهداف آمریکا از اعلام پایان مهلت معافیت نفتی برخی خریداران نفت ایران با فاصله‌ای اندک از تروریستی معرفی کردن سپاه گفت: در طول چهار دهه گذشته همواره آمریکایی‌ها به دنبال تغییر رفتار جمهوری اسلامی یا تغییر نظام بودند، ولی عملاً موفق به تحقق هیچ یک از این دو نشدند.

تشدید فشارها؛ جمع‌بندی دولت ترامپ در موضوع ایران

وی افزود: دولت ترامپ در موضوع ایران به این جمع‌بندی رسیده که حجم فشارها علیه ایران را به شدت افزایش دهد و در همین راستا ابتدا از برجام خارج شد و پس از آن اعلام کرد که تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا بتواند بیشترین فشار را بر روی ایران اعمال کند و تروریستی اعلام کردن سپاه، اعمال تحریم‌های شدید اقتصادی و تمدید نکردن معافیت‌های نفتی از جمله این فشارهاست. آمریکایی‌ها از این کار به دنبال محدود کردن منایع مالی و اقتصادی ایران هستند و انتظار آنها از برداشتن معافیت‌های خرید نفت ایران برای برخی کشورها این است که فروش نفت به صفر برسد.

کریمی با بیان اینکه در عمل چنین اتفاقی امکان‌پذیر نیست، گفت: به دلیل فشاری که آمریکایی‌ها وارد خواهند کرد محدودیت‌های مالی شدیدی علیه ایران اعمال می‌شود و در این تردیدی نیست و هدف آن‌ها هم این است که به مردم ایران فشار بیاورند تا مردم ایران به زعم آن‌ها دست به شورش بزنند و در جهت برهم زدن نظم و امنیت کشور عمل کنند.

۳۰۰ کارشناس تحریم ایران در وزارت خزانه‌داری آمریکا

قائم‌مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل اظهار کرد: ایران از طرفی هیچ‌گاه به دنبال درگیری و تشدید تنش نبوده و آمریکایی‌ها هم اعلام کرده‌اند که مقابله نظامی با ایران اولویت آن‌ها نیست. لذا در این وضعیت کشور باید دوره سختی را تجربه کند چون تحریم‌های آمریکا در این مرحله بسیار هوشمند است و تمامی مسیرهایی که برای دور زدن تحریم‌ها در طی سال‌های ۸۹ تا ۹۲ پیگیری شده، اکنون از سوی آمریکایی‌ها شناسایی شده است.

وی ابراز کرد: اگر در آن مقطع زمانی ۳۰ تا ۳۵ نفر در وزارت خزانه‌داری آمریکا بر روی تحریم‌های ضد ایرانی کار می‌کردند، اکنون حدود ۳۰۰ نفر کارشناس ویژه تحریم‌ها در وزارت خزانه‌داری آمریکا بر روی مسیرهای تشدید تحریم‌ها علیه ایران فعالیت می‌کنند و حتی در برخی کشورهای همسایه هم مستقر شده‌اند که نه تنها روند فعالیت شرکت‌های همکار با ایران را شناسایی کنند، بلکه افرادی را که با ایران مراوده مالی و تجاری دارند نیز شناسایی کنند تا مراودات مالی و تجاری با ایران به حداقل ممکن برسد.

کریمی تأکید کرد: طبیعی است که به دلیل تسلط اقتصادی آمریکا بر فرایندهای مالی و تجاری جهان دارد محدودیت‌ها علیه ایران شدت خواهد گرفت و از آنجا که سایر کشورها از جمله کشورهای اروپایی، چین، روسیه و متحدان ایران مراودات گسترده مالی با آمریکا دارند نمی‌توانند همکاری گسترده‌ای با ایران انجام دهند و این بر میزان فشارها بر ایران می‌افزاید.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی بیان کرد: در این مقطع زمانی ایران باید تمام تلاش خود را انجام دهد که نهایت انسجام و هماهنگی میان نهادهای دولتی وجود داشته باشد و دوگانگی و تشتت آرا در حاکمیت مشاهده نشود. در واقع تمام تلاش دولت و نظام باید بر این محور باشد که تمامی اقشار جامعه حول محور ایرانیت و اسلامیت از موجودیت و هویت ایران اسلامی دفاع کنند و همان‌گونه که در جریان سیل‌های اخیر مشخص شد که مردم به همدیگر و نظام اعتماد دارند در جریان تحریم‌ها نیز انتظار می‌رود که ایران با تکیه بر اعتماد مردم به نظام به سلامت از این بحران سخت گذر کند.

وی یادآور شد: تصور آمریکایی‌ها این است که ایران به سرعت در مقابل این فشارها و تحریم‌ها مستأصل می‌شود و تغییر رفتار می‌دهد، اما تجربه ثابت کرده که ایران در مقابل این‌گونه فشارها تغییر رفتار جدی نخواهد داد. لذا شاهد یک دوره تصادم و تضاد شدید بین ایران و آمریکا خواهیم بود که حداقل تا پایان دوره ترامپ ادامه خواهد یافت.

ضرورت‌های اساسی در مقابله مؤثر با تحریم‌ها

کریمی درباره راهکارهای مقابله با این تحریم‌ها و فشارها در فضای داخلی و چگونگی حفظ انسجام و همبستگی درونی گفت: انسجام در بدنه سیاسی کشور و اعتمادسازی بین مردم و حاکمیت دو ضرورت اساسی در این شرایط است. باید به سرعت اختلافات و تنش‌های قبلی میان جریانات سیاسی کاهش پیدا کند و وفاق ملی به وجود بیاید. البته مردم به خوبی متوجه سختی و شدت فشارها و تحریم‌های آمریکایی‌ها شده‌اند و این اولین بار نیست که در مقابل این فشارها قرار بگیرند، اما بسیار مهم است که بسیاری از تضادها در درون حاکمیت کنار برود و آن انسجام و همبستگی تقویت شود تا بتوان در مقابل این فشارهای گسترده آمریکا مقاومت کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی اظهار کرد: طبیعی است که ایران این فشارها را از سر خواهد گذراند و این مستلزم زمان است. شرایط امروز به گونه‌ای نیست که بتوان وارد مذاکره با ترامپ شد و حتماً تحولات شش ماه و یک سال آینده مسیرهای جدیدی را برای ایران باز می‌کند که از این وضعیت به ظاهر به بن‌بست رسیده به سرعت خارج شود و تصور آمریکایی‌ها مبنی بر تغییر رفتار یا ساختار نظام تعبیر نخواهد شد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |