جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 70830 18:46 1396/07/21
اعتبار سازمان استاندارد در عین افزایش وظایف کاهش یافته است

اعتبار سازمان استاندارد در عین افزایش وظایف کاهش یافته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اعتبار سازمان استاندارد در عین افزایش وظایف کاهش یافته است

اعتبار سازمان استاندارد در عین افزایش وظایف کاهش یافته است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رئیس سازمان استاندارد:

گریز از استاندارد به یک چالش بزرگ تبدیل شده است

گروه تولید-رئیس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در چهار سال اخیر در حالی که اعتبار این سازمان یه یک سوم کاهش یافته ، وظایف سازمانی آن همچنان رو به افزایش بوده است. به گزارش جهان اقتصاد، نیره پیروز بخت روز پنجشنبه در همایش روز ملی استاندارد در اردبیل با بیان اینکه عملیاتی شدن طرح های استاندارد نیازمند ابزار است بیان کرد: افق چند ساله توسعه استاندارد در کشور مشخص است و برای تحقق این برنامه ها نیازمند اعتبار هستیم . وی بیان کرد: درحال حاضر استاندارد سازی تمامی تله کابین ها ، شهربازی ها ، اسباب بازی ها و زمین های بازی بعنوان وظایف جدید به سازمان استاندارد واگذار شده و این در حالی است که هم اکنون ۵۰ درصد پست های سازمانی ما خالی و این امر باعث می شود در بازرسی ها کندی به وجود آید.وی با بیان اینکه سه میلیون و ۵۰۰ هزار واحد صنفی در کشور وجود دارد،گفت: در یکسال گذشته تنها یک میلیون واحد صنفی مورد بازرسی ماموران استاندارد قرار گرفته و کمبود نیرو و اعتبار علت اصلی آن می باشد.وی همچنین گفت : سه هزار و ۲۰۰ آسانسور در شش ماهه اول سالجاری مورد بازرسی قرار گرفته است . براساس گزارشی که روابط عمومی این سازمان از این مراسم منتشر کرده است، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران همچنین بیان کرد: اقدامات زیادی در این سازمان در راستای استاندارد سازی محصولات مختلف انجام گرفته و تدوین استاندارد غذای حلال یکی از این موارد است. وی ادامه داد: تدوین استاندارد غذای حلال با استفاده از مبانی فقه جعفری انجام گرفته و بیش از ۹۸ درصد مواد این فقه در تدوین آن استفاده شده است.پیروز بخت به افزایش فرهنگ استاندارد در بین مردم اشاره کرد و گفت: برای پاسخگویی به مطالبات مردمی در خصوص استاندارد نیازمند تدوین و یا تغییر قوانین مرتبط با استاندارد هستیم.

کالاهای ایرانی با استانداردهای دنیا مطابق نیست

یک عضو کمیسیون صنایع مجلس نیز در این همایش گفت: کالاهای ایرانی با استانداردهای دنیا مطابقت ندارد. ولی ملکی افزود: رعایت استاندارد مهم ترین الزام در تولید و صادرات محصولات و خدمات است که رعایت نشدن آن موجب رد محصول در بازارهای جهانی است.وی بیان کرد: توجه به آزمایشگاه های مرجع توسط استاندارد و خروج آن از انحصار افراد بدون تخصص می تواند در استاندارد سازی و صدور استانداردهای علمی موثر باشد. وی با انتقاد از بی توجهی به ورود اجناس غیر استاندارد به کشور گفت: سازمان استاندارد باید با جلوگیری از رانت خواری ها و وارد شدن کالاهای غیر استاندارد در تقویت تولید ملی تلاش کند.نماینده شهرستان مشگین شهر در مجلس اعمال نفوذ برخی در آزمایشگاه های مرجع سازمان استاندارد را تهدیدی برای تولید داخلی عنوان کرد و خواستار مقابله با این وضعیت شد. ملکی به مشکل گریز از استاندارد در کشور اشاره کرد و افزود: بی توجهی به گریز از استاندارد در کشور باعث می شود به رتبه بندی محصولات کشورمان در دنیا نگاه مثبتی شکل نگیرد.سرپرست استانداری اردبیل نیز در این همایش گفت: حوزه استاندارد نیازمند بازمهندسی است و باید این موضوع در سازمان استاندارد بررسی شود. اقبال عباسی با اشاره به غیراستاندارد بودن برخی کالاها خواستار مقابله با رانت خوارها شده و گفت: مردم حق دارند از کالاهای استاندارد استفاده کنند.وی بیان کرد: اگر حوزه استاندارد در کشور اصلاح شود تولید و صادرات ما هم رونق می گیرد. در پایان این همایش از فعالان اداره کل استاندارد استان اردبیل، آزمایشگاه های فعال در حوزه استاندارد و واحدهای تولیدی موفق در امر استاندارد تجلیل شد.

استانداردهای ایران هم رده با استانداردهای کشورهای پیشرفته است

با این حال اما خبرگزاری ایسنا روزجمعه گفتگویی را با رئیس سازمان ملی استاندارد منتشر کرد که در آن پیروزبخت تاکید کرده است: استانداردهای ایران هم رده با استانداردهای کشورهای پیشرفته است. وی اظهار کرد: در حال حاضر ایران بین ۱۶۳ کشوری که عضو ایزو هستند، دارای رتبه ۲۳ در هیئت مدیره فنی سازمان بین المللی استاندارد است و امسال نیز یک نفر به نمایندگی از کشور ما عضو این مجموعه شده  و ایران در شورای سیاست گذاری ایزو، رتبه ۲۷را کسب کرده که این نشان می دهد، از نظر سطح استانداردها جای هیچ گونه نگرانی نیست. وی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر استانداردهای ایران منطبق و معادل استانداردهای بین المللی کشورهای پیشرفته است و کشور ما در مقایسه با سایر کشورها، دارای جایگاه خوبی در سازمان بین المللی استاندارد است.رئیس سازمان ملی استاندارد کشور بیان کرد: امیدوارم واحدهای تولیدی و خدماتی، تولیدات خود را منطبق با  استانداردهای بین المللی پیش ببرند. وی با اشاره به تحریم‌های که طی سال های گذشته به کشور اعمال شده بود، گفت: با توجه به دلیل وجود سیاست های گذشته، تمامی کالاهای کشور مشمول مقررات استاندارد قرار نگرفته و حدود یک هزار کالا در داخل کشور مشمول استانداردها بوده است و می توان گفت که در سال‌های اخیر، برخی از واحدهای تولیدی تنها به فکر ادامه حیات خود بوده و توجهی به ارتقای کیفیت تولید کالاها نشده است. در حال حاضر سازمان ملی استاندارد با تاکیدات فراوان و تبلیغات کالای استاندارد ایرانی و پویشی که به راه انداخته، مردم را به خرید کالای استاندارد ایرانی سوق می‌دهد و امیدوارم واحدهای تولیدی نیز سطح کیفیت و استاندارد محصولات خود را ارتقا داده و وارد فضای بازارهای بین المللی شوند.  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |