جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 84224 15:47 1397/04/10
اصلاح امور مدیریتی و استفاده دولت از ظرفیت نخبگانی کشور؛ الزامات تحقق وحدت ملی

اصلاح امور مدیریتی و استفاده دولت از ظرفیت نخبگانی کشور؛ الزامات تحقق وحدت ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اصلاح امور مدیریتی و استفاده دولت از ظرفیت نخبگانی کشور؛ الزامات تحقق وحدت ملی

اصلاح امور مدیریتی و استفاده دولت از ظرفیت نخبگانی کشور؛ الزامات تحقق وحدت ملی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی، درباره اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در جمع مدیران ارشد دولت مبنی بر ضرورت ایستادگی در برابر آمریکا همراه با تقویت وحدت داخلی، گفت: حفظ و تقویت وحدت ملی در مقابله با دشمن برای حل مشکلات کشور، یک اصل ضروری و اجتناب‌ناپذیر است و طبیعتا اگر بخواهیم در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمن ایستادگی و مقاومت کنیم راهی جز وحدت و انسجام ملی، به عنوان مؤلفه اقتدار ملکی کشور، نداریم.

توطئه‌های دشمن در بستر ناکارآمدی داخلی اثرگذار می‌شود

وی ادامه داد: اما گاهی اوقات توطئه‌های دشمن در بستر و زمینه ناکارآمدی‌های داخلی اثرگذار می‌شود. به عبارتی همه مشکلات امروز کشور مربوط به تحریم‌ها و فشارهای دشمن نیست بلکه ناکارآمدی‌ داخلی، ضعف مدیریتی و گاها قصور و کوتاهی در دستگاه اجرایی کشور منشأ این مشکلات و گرفتاری‌هاست.

ترقی اظهار کرد: لذا اگر برای جلوگیری از نقد مسئولان و مجریان ناکارآمد، ریشه همه مشکلات به بیرون نسبت داده شود و به بهانه حفظ وحدت، اصلاحی در امور مدیریتی و اجرایی صورت نگیرد این مشکلات همچنان باقی خواهد ماند و رفع نخواهد شد. در واقع این یک وحدت صوری و مقطعی است که نه تنها دوامی نخواهد داشت بلکه مشکلات جامعه را نیز حل نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: در دوران جنگ نظامی، دشمن کاملا مشخص است و حملات نظامی و تبلیغاتی آن هم کاملا قابل شناسایی است در چنین شرایطی حفظ وحدت و انسجام ملی و حمایت از دولت و مسئولان کاملا توجیه‌پذیر و اجتناب‌ناپذیر است. اما در شرایط فعلی، با توجه به اینکه تلاش و اقدامات دشمن در تحریم اقتصادی کشور حداکثر عامل ۳۰ درصد از مشکلات امروز است و ۷۰ درصد مشکلات به سیاست‌ها و مدیریت‌های غلط و ضعیف برمی‌گردد لذا حفظ وحدت باید توأم با انجام یک‌سری اصلاحات در امور مدیریتی و اقتصادی کشور باشد.

الزامات لبیک مردم به دعوت به وحدت رئیس‌جمهور

وی با تأکید بر اینکه دولت برای جلب اعتماد عمومی مردم باید در نحوه مدیریت امور کشور تجدیدنظر کند، گفت: در واقع جامعه تحت تأثیر چنین دعوت به وحدتی قرار نمی‌گیرد بلکه مردم وقتی شعار حفظ وحدت، تقویت انسجام ملی و پشتیبانی از دولت را می‌پذیرند که احساس کنند دولت و دستگاه‌های اجرایی در مسیر حل مشکلات جامعه تلاش می‌کنند، شبانه‌روز نمی‌شناسند و با نهایت تلاش به دنبال ارائه راهکار و رفع مسائل و معضلات مبتلابه کشور است.

ترقی یادآور شد: بنابراین ضمن اینکه راهکار رئیس‌جمهور، به طور کلی درست و اصولی است اما به تنهایی نمی‌تواند ‌رافع همه مشکلات باشد و لازم است خود دولت نیز در زمینه تقویت وحدت و کاهش اختلافات درونی پیشقدم باشد. البته نباید مطالبات مردم را افزایش داد و مطالبات باید در چارچوب توانمندی‌ها و ظرفیت‌های کشور مطرح شود. اما چه کسی مطالبات مردم را مطرح کرده و به مردم وعده داده است؟ غیر از دولت، جریان و نهاد دیگری که به مردم وعده و قولی نداده است. برخی وعده‌ها و قول‌های دولت نیز عملی نشده و از طرفی تحقق این وعده‌ها به برجام ارتباط داده شد و حال که برجام نتیجه نداده، خروجی آن ناامیدی مردم است.

وی تصریح کرد: به عقیده من وحدت و انسجام ملی زمانی تحقق پیدا می‌کند که مردم احساس کنند دولت در جهت رفع اشکالات، نواقص و ضعف‌های مدیریتی خودش گام جدی برداشته و به اصلاح امور پرداخته است.

استفاده از نظرات نخبگان خارج از بدنه دولت، گام عملی برای تقویت وحدت و انسجام ملی

ترقی در خصوص استفاده از ظرفیت نخبگان و کارشناسان از همه جریان‌های فکری و سیاسی به عنوان یکی از اقدامات عملی دولت برای تقویت وحدت داخلی گفت: متأسفانه دولت تاکنون نشان داده چندان اهل مشاوره نبوده است و هر دولتی اگر بخواهد در جهت حل مشکلات مردم توفیق پیدا کند لازمه‌اش این است که اولا به کانون‌های مستقل تفکر بها دهد و ثانیا از نظرات نخبگان متخصص در حوزه‌های مختلف بهره برده و این نقطه نظرات را توسط مراکز مطالعاتی خودش جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده و در تصمیم‌گیری‌ها و برنامه‌ریزی‌های مورد استفاده قرار دهد.

عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه ادامه داد: دولتی که صرفا از نظرات کارشناسان حزبی و گروهی خودش استفاده کند و حاضر به شنیدن نظرات و پیشنهادات خارج از دایره فکری و جریانی خود نیست قطعا در روند اداره امور کشور دچار مشکلات جدی خواهد شد. اگر دولت به پیشنهادات نخبگان اقتصادی منتقد که در قالب نامه‌ها و گزارش‌های تحلیلی ارائه می‌شد توجه می‌کرد و در جلسه‌ای مورد برسی قرار می‌داد شاید امروز دچار برخی از مشکلات نبودیم.

ترقی اظهار کرد: بنابراین به نظر می‌رسد براساس سخنان رئیس‌جمهور، دولت در گام دوم به این نتیجه رسیده که نمی‌توان فقط به ظرفیت فکری و کارشناسی دولت برای حل این مشکلات اکتفا کرد و باید از ظرفیت‌های کارشناسی خارج از بدنه دولت، مانند بخش خصوصی، نخبگان اقتصادی و احزاب، نیز استفاده کرد. براین اساس لازم است بخشی در دولت برای جمع‌آوری نقطه نظرات و پیشنهادات کارشناسان و نخبگان ایجاد شود تا در جلسات تصمیم‌گیری دولت مورد استفاده قرار گیرد. در غیر این صورت فقط شعاری مطرح شده که به عرصه عمل نمی‌رسد و به تبع آن مشکلات نیز نه تنها حل نشده بلکه تعمیق می‌یابد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |