پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 86852 14:33 1397/05/24
اسلام نمی‎پذیرد مردم قربانی شوند/ احتکار عین رباخواری است

اسلام نمی‎پذیرد مردم قربانی شوند/ احتکار عین رباخواری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اسلام نمی‎پذیرد مردم قربانی شوند/ احتکار عین رباخواری است

اسلام نمی‎پذیرد مردم قربانی شوند/ احتکار عین رباخواری است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: بعد از گرانی‎های اخیری که در بازار بسیاری از کالاها پدید آمد، عده‌ای از کارشناسان، یکی از دلایل اصلی این وضعیت را احتکار کالا در بازار و عدم فروش محصولات به مردم بیان کردند. قطعا اقدام به احتکار کالا در شرایط کنونی که از آن به وضعیت «جنگ اقتصادی» تعبیر می‎شود، هم خیانت به کشور و هم اقدامی غیر شرعی است و باید به صورت جدی با آن برخورد شود . مسئولان قضایی کشور هم اخیرا با صراحت از برخورد با محتکرین صحبت به میان آورده‌اند.

بار روانی سخنان ترامپ بر اقتصاد ما تحمیل شده است

هادی غنیمی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره دلایل پدید آمدن چنین وضعیتی در بازار کشور و راه‌های مقابله با آن اظهار کرد: برای توضیح این مسئله لازم است ابتدا اشاره‌ای به گرانی دلار کنم. وقتی دولت تعهد می‌کند که چندین هزار میلیارد تومان بابت دزدی در مؤسسات مالی و اعتباری پرداخت کند قطعا چنین مشکلاتی هم در اقتصاد ما پدید می‌آید. اکنون تنها ابزاری که دولت با آن تجارت می‌کند، ارز و مخصوصا دلار است که از دست خریدار نفت می‎گیرد و در بانک مرکزی می‎گذارد.

وی ادامه داد: وقتی برای مدتی نفت فروخته نشود، به راحتی قیمت آن در بازار زیاد می‌شود. در چنین شرایطی افرادی که کارشان در بازار خرید و فروش ارز است و مثلا در همان روز، دلار به به نرخ ۵ هزار تومان می‌خرند، فورا شروع به تبلیغات می‎کنند که امروز قیمت دلار فلان قدر است و تا چند روز دیگر به ۱۲ هزار تومان می‌رسد و در واقع اینها فیلم‎هایی است که خودشان برای بر هم زدن نظم بازار و کسب سود درست می‌کنند.

غنیمی‌‌فر تأکید کرد: البته بنده معتقدم بخش اصلی این بی‌نظمی و احتکار در بازار به خاطر بار روانی است که تهدیدات ترامپ ایجاد کرده است؛ هرچند که کاری از دست ترامپ برنمی‌آید و اهل جنگ هم نیست. رئیس جمهور کنونی آمریکا یک قمارباز و فقط اهل بلوف است اما بار روانی سخنان وی بر اقتصاد ما هم تحمیل شده است وگرنه مشکلات اصلی را خودمان برای اقتصاد کشور درست کردیم.

احتکار در شرایط کنونی کاملا طبیعی است

رئیس اسبق خانه صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: طبیعی است که وقتی دلار گران می‎شود، یک تاجر هم آن را احتکار کرده و حاضر به فروش آن نیست تا قیمت آن بیشتر است. از سوی دیگر یک بازاری هم به احتکار محصولاتی همانند یخچال، کولر، آب‌سردکن و..... می‌پردازد تا عرضه آن کم شود و هنگام افزایش قیمت به فروش برساند؛ بنابراین بنده معتقدم وقتی چنین وضعیتی در اقتصاد یک کشور پدید می‎آید، احتکار یک امر کاملا طبیعی است.

غنیمی‌فر عنوان کرد: اگر امروز کالایی را به قیمت ۲ هزار تومان به کسی می‌فروشید، وقتی بشنوید که قرار است در روزهای آینده آن را به قیمت ۶ هزار تومان خریداری کنید، آیا حاضرید فردا صبح به همان قیمت ۲ هزار تومان به فروش برسانید. بنده معتقدم قطعا آن را انبار خواهید کرد تا به قیمت بالاتری به فروش برسانید؛ پس وقتی چنین شرایطی در کشور باشد، هر بازاری به فکر کسب سود بیشتر است.

دلار ارزان در اختیار افراد محتکر قرار گرفت

وی ادامه داد: البته احتکار از سوی برخی از بازاریان که مردم مراجعه بیشتری به آنان دارند، بیشتر دیده می‎شود اما اصل این ماجرا مربوط به جای دیگر است و باید منبع اصلی احتکار را پیدا کرد و آن را خشکاند. چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی را در اختیار افراد پاکدست قرار ندادند و در اختیار عده‎ای احتکارچی قرار گرفت و چرا وقتی آن را توزیع کردند، همان موقع لیست دریافت‌کننده‌ها را منتشر نکردند و نگفتند به زودی وضعیت فلان کالاها در بازار بهتر خواهد شد تا مردم احساس آرامش کنند بلکه فقط گفتند عده‌ای این دلارها را بالا کشیده و فرار کردند.

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‎های تولیدی تأکید کرد: البته چون خود مسئولان پشت این قضیه بوده‌اند بنابراین کاری هم نمی‎توانند برای ساماندهی بازار انجام دهند؛ چراکه اساسا خودشان منتظر بودند که این اتفاقات در بازار رخ دهد و شاید اگر بازار به چنین وضعیتی دچار نمی‌شد، آنان متعجب می‎شدند. مردم هم ناچارند با همین وضعیت سر کنند.

دولت نباید پرداخت بدهی مؤسسات ورشکسته را قبول می‎کرد

این فعال اقتصادی یادآور شد: چنین وضعیتی در بازار حتی باعث شد که برخی از مسئولان پاکدست کشور هم چوب آن را بخورند که یکی از آنان آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، بود. ایشان شخصیت سالمی است و زمانی‌که وزیر صنایع بود، بنده چند سال با ایشان کار کردم. خود آقای روحانی هم شخص سالمی است اما این وضعیت اقتصادی باعث شده تا انتقادات فراوانی به این مسئولان هم وارد شود و این در حالی است که افرادی دیگر در این کارها شریک هستند. آیا آن‌همه خودروی خارجی بدون هماهنگی وارد کشور شد. مگر چه تعداد از این افراد را دستگیر کردند و سر انجام این ماجرا هم چه خواهد شد. اینها سؤالاتی است که بی‎پاسخ مانده است.

غنیمی‌فر اظهار کرد: مطلب مهمی که باید به آن اشاره کنم این است که دولت به ایجاد تفاوت قیمت دلار احتیاج داشت؛ چراکه مسئولیت پرداخت بدهی یک عده انسان فاسد که پول مردم را برداشته و فرار کرده‌اند را بر عهده گرفت و معتقد بود اگر مطالبات این افراد را پرداخت نکند ممکن است با شورش خیابانی مواجه شویم.

احتکار همانند رباخواری است

رئیس اتحادیه سراسری تعاونی‌های تولیدی با بیان اینکه احتکار از لحاظ اخلاقی و شرعی صحیح نیست، اظهار کرد: بنده منتظرم صدای مقامات بالای مملکت در بیاید و افرادی که نظم اقتصادی کشور را به هم می‌زنند را به سزای اعمالشان برسانند. اسلام این را نمی‎پذیرد که مردم قربانی چنین وضعیتی شوند. این تأکید صریح آیه قرآن کریم است که فرموده است: «وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَیْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا؛ خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانیده است‏» (بقره/ ۲۷۵).

غنیمی‌فر در پایان گفت: خداوند ربا را حرام کرده است اما این اقداماتی که اکنون در بازار و اقتصاد کشور رخ می‎دهد عین رباخواری است و جالب‎تر اینکه عده‎ای از مسئولان اقتصادی کشور معتقدند که برای اصلاح این وضعیت باید نرخ سود بانکی را دوباره بالا ببریم اما باید دانست که هزینه افزایش بهره بانکی و در نتیجه گرانی کالاها را باز همین مردم بی‌گناه پرداخت می‌کنند.

گفت‌وگو از اکبر ابراهیمی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |