جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 94766 13:35 1397/11/10
اسلام‌محور شدن مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد آمریکایی در جهان با پیروزی انقلاب

اسلام‌محور شدن مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد آمریکایی در جهان با پیروزی انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اسلام‌محور شدن مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد آمریکایی در جهان با پیروزی انقلاب

اسلام‌محور شدن مبارزات آزادی‌خواهانه و ضد آمریکایی در جهان با پیروزی انقلاب

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی مدیریت استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک، درباره تأثیر منطقه‌ای و جهانی انقلاب اسلامی و نقش سیاست خارجی در انعکاس مناسب آرمان‌های انقلاب گفت: انقلاب اسلامی فی‌نفسه پیام‌هایی برای ملت‌های جهان دارد؛ غیر از اینکه دستگاه سیاست خارجی چه تلاشی در این راستا کرده و چقدر در انتقال پیام انقلاب نقش داشته است.

معرفی اسلام به منزله نسخه نجات‌بخش بشریت؛ پیام نو و ماندگار انقلاب اسلامی

وی ادامه داد: برای نمونه مصر یکی از کشورهای تأثیرپذیر از انقلاب اسلامی بود؛ در حالی که ایران در آنجا سفارتخانه نداشت و محدودیت‌های بسیار وسیعی را دولت آن کشور بر ایران اعمال کرده بود، اما انقلاب اسلامی از آنجا که علیه رژیمی پیروز شده بود که هم خود قدرتمند بود و هم مورد حمایت قدرت‌های شرق و غرب عالم از جمله آمریکا، اروپا و شوروی قرار داشت، توانست بدون هیچ ابزار خاصی پیام‌های ضد سلطه خود را در وهله اول به کشورهای اسلامی منتقل کند.

قدیری ابیانه اظهار کرد: البته دستگاه‌های مختلف نیز در این ماجرا تأثیرگذار بودند که می‌توان در کنار دستگاه دیپلماسی، به صداوسیما، حوزه‌های علمیه و نیروهای مسلح اشاره کرد. انقلاب اسلامی هم ویژگی ضد استبدادی داشت و هم ضد استکباری، هم با لیبرالیسم مخالف بود و هم با کمونیسم و با شعار «نه شرقی نه غربی» تنها اسلام را نسخه نجات‌بخش بشریت می‌دانست و این پیام جدید و نویی برای جهان آن روز بود.

سفیر اسبق ایران در استرالیا ابراز کرد: طبق پژوهش‌های مراکز پژوهشی دولت آمریکا که در رسانه‌ها نیز بیان می‌شود، اگر در هر کشور اسلامی انتخابات آزاد برگزار شود، مسلمانان ضد آمریکایی در آن پیروز می‌شوند. در حقیقت با پیروزی انقلاب اسلامی، اسلام در جهان پیروز شده است، اما اینکه تا چه حد به تشکیل حکومت اسلامی نزدیک شده‌ایم بحث دیگری است.

انقلاب اسلامی محوریت مبارزات ضد استکباری را از مارکسیسم به اسلام تغییر داد

وی اضافه کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسلمانان حتی اگر می‌خواستند مبارزات عدالت‌خواهانه و ضد امپریالیستی انجام دهند بر این باور بودند که باید این مبارزات را بر مبنای تفکرات مارکسیستی انجام دهند و این نوع تفکرات را علم می‌پنداشتند، اما با پیروزی انقلاب اسلامی مبارزات ضد آمریکایی و ضد استکباری براساس آموزه‌های اسلام انجام می‌شود. انقلاب اسلامی با رهبری امام(ره) و حمایت مردم با وجود همه توطئه‌ها و جنایات، این باور را در میان ملت‌ها ایجاد کرد که می‌توان بر استکبار و استعمار غلبه کرد و امروزه چنین باوری در لبنان، فلسطین، عراق، بحرین، یمن، سوریه و ... به منصه ظهور رسیده و مبارزات براساس اسلام شکل گرفته و جبهه بزرگ مقاومت را ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این تأثیرگذاری فقط به جوامع شیعی اختصاص ندارد و بین اهل سنت هم تسری و توسعه یافته است، گفت: این امر باعث شده که آمریکا و مرتجعان منطقه مزدوران و عوامل خویش را مانند داعش و النصره اسلام‌گرا معرفی کنند. حتی تبلیغات گسترده اسلام‌هراسی در غرب و تحریفات زیاد مسائل مربوط به اسلام و کشورهای اسلامی نشان‌دهنده آن است که حتی سران کشورهای غربی نگران این هستند که واقعیت اسلام، افکار عمومی مردم آن کشورها را جذب خویش کند، در غیر این صورت نیازی به تحریف و فریبکاری و اسلام‌هراسی نداشتند و این مسائل با وقوع انقلاب اسلامی محقق شد.

قدیری ابیانه اظهار کرد: قطعاً اسلام می‌تواند پاسخگوی نیاز ملت‌های مختلف باشد و انقلاب اسلامی این مسئله را به اثبات رساند و این مسیر در سایر کشورها نیز در حال طی شدن است. مکاتب مذهبی و فلسفی سایر کشورها از جمله در غرب پاسخگوی نیازهای امروز جوامع بشری نیست و نمی‌تواند آنها را از بحران‌های فکری، اجتماعی و حتی اقتصادی نجات بخشد.

انقلاب اسلامی بستر ترویج و اشاعه اسلام را در جهان فراهم کرد

وی یادآور شد: اگر در ایران الگوی اسلامی آن چنان که اسلام می‌خواهد اجرا شود، معرفی اسلام و ترویج آن در جهان آسان‌تر خواهد بود به ویژه که انقلاب اسلامی بستر آن را فراهم کرده است. البته کشورمان به واسطه همین قدرت فرهنگی انقلاب اسلامی در معرض هجمه گسترده تبلیغاتی و فرهنگی مخرب قرار گرفته است تا نگذارند ایران به سلامت از این پیچ تاریخی مهم و خطیر عبور کند، اما علی‌رغم موانع و مشکلات در حال طی این مسیر هستیم.

سفیر اسبق ایران در مکزیک بیان کرد: به اذعان استراتژیست‌های دوست و دشمن، ایران محور طبیعی تمدن اسلامی و قطب بزرگ قدرت جهان اسلام در جهانی است که مسیر عبور از تک‌قطبی به چندقطبی را طی می‌کند.

وی ادامه داد: در زمینه صدور انقلاب و انتقال پیام‌ها و آرمان‌های اسلام هم دستگاه‌های حکومتی نقش دارند و هم حوزه‌های علمیه و رسانه‌ها. در کنار این‌ها تک‌تک مردم می‌توانند با استفاده از امکانات جدید ارتباطی، حقیقت اسلام را معرفی و از دیوارهای بلند سانسور عبور کنند و همه باید برای خود چنین رسالتی را قائل باشند.

قدیری ابیانه در پایان ابراز کرد: مساجد و حسینیه‌ها می‌توانند به پایگاه‌هایی برای ترویج جهانی اسلام و انقلاب اسلامی تبدیل شوند. تشکل‌ها و هیئات مذهبی و بسیج اقشار مختلف می‌توانند در مسیر تبلیغ واقعیت اسلام و انقلاب اسلامی و شکستن دیوار تحریم‌های خبری و تبلیغی وارد عرصه شوند. امروز بیش از هر زمان دیگری زمینه صدور پیام‌های انسانی و جهانی انقلاب و توسعه نفوذ آرمان‌های الهی انقلاب به اقصی نقاط جهان فراهم است که باید از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |