جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 58061 12:28 1396/01/28
استاندار خوزستان: هورالعظیم در دولت یازدهم جان گرفت

استاندار خوزستان: هورالعظیم در دولت یازدهم جان گرفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استاندار خوزستان: هورالعظیم در دولت یازدهم جان گرفت

استاندار خوزستان: هورالعظیم در دولت یازدهم جان گرفت

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در دولت یازدهم در تشریح وضعیت پدیده ریزگردهای خوزستان بیان داشت: ۶۵ درصد ریزگردهای خوزستان منشاء خارجی و ۳۵ درصد منشاء داخلی دارد اما از آنجایی که منشاء داخلی تا شهرها و روستاها فاصله کمی دارد غلظت آن بیشتر است، ریزگردهایی که فاصله بیشتری را طی می‌کنند تا به شهرها و یا زمین‌های کشاورزی برسند رقیق‌تر می‌شوند.

او در پاسخ به این پرسش که چه مذاکراتی برای کنترل بحران ریزگردها در این استان با عراق انجام شده است، بیان داشت: دولت، سازمان محیط زیست، وزارت امور خارجه و معاون اول رئیس جمهور بارها اعلام کرده‌اند که هیچ دیداری با مسئولین عراقی نبوده است که بررسی مسئله ریزگردها یکی از موارد دستور کار نباشد.

مبادلات تجاری با عراق روند رو بهبودی دارد

استاندار خوزستان در رابطه با مبادلات تجاری با عراق بیان داشت: مبادلات تجاری با عراق روند رو بهبودی دارد. در سال ۹۴ نزدیک به ۸۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌ایم که در سال ۹۵ این رقم به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسیده است. مرز چذابه و شلمچه فعال است و روند صادرات روز به روز در حال افزایش است و این مسئله موجب اشتغال در این منطقه شده استبا ید تاکید کنم ۸۵ درصد این صادرات تولیدات داخل استان است.

او در رابطه با سه درصد درآمد نفتی که باید به استان‌های نفت‌خیز تخصیص پیدا کند بیان داشت: در دولت قبل دوسوم این پول به مناطق محروم و یک‌سوم به مناطق نفت‌خیز تعلق می‌گرفت در حال حاضر نیز پیشنهاد شد که ۳ درصد سرمایه‌گذاری در نفت به استان‌های نفت خیز تخصیص پیدا کند. شورای نگهبان با وجود تصویب این طرح در مجلس از آن اشکال حقوقی گرفت اما دولت مصرانه در صدد این است که لایحه جدید به مجلس ارسال شود.

سه درصد اشتغال استان را نفت تشکیل می‌دهد

او در رابطه با به کارگیری نیروهای بومی در صنعت نفت در منطقه خوزستان بیان داشت: تا حدودی در استان از نیروهای بومی استفاده می‌شود به رغم اینکه نفت سرمایه‌گذاری و تولید بالایی دارد سه درصد اشتغال استان را نفت تشکیل می‌دهد درصد اشتغال پایین است باید سعی کنیم که صنایع پایین دستی نفت را گسترش دهیم. پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی باید در استان احداث شود و برای این کار برنامه فاز دوم پالایشگاه نفت آبادان و پالایشگاه دزفول را در دست اجرا داریم. همچنین برنامه ریزی هایی برای صنایع پایین دستی نفت نیز در دستو تدوین است.

مالیات بر ارزش افزوده استخراج نفت وضع شود

استاندار خوزستان افزود: بحث دیگر مالیات بر ارزش افزوده استخراج نفت است که به استان های استخراج کننده تعلق نمی‌گیرد، می‌گویند مناطق نفت‌خیز جنوب حق العملی کار می‌کند و دستمزد می‌گیرند اما ما این باور را داریم که نفتی که در زمین است ارزش ندارد و وقتی استخراج می‌شود ارزش پیدا می‌کند به همین خاطر خواستار تعلق گرفتن مالیات بر ارزش افزوده استخراج نفت برای استان خوزستان هستیم چرا که ارزش افزوده به استخراج نفت تعلق نمی‌گیرد اما این عنصر در پالایشگاه اراک، تهران یا اصفهان تبدیل به بنزین می‌شود و ارزش افزوده آن به این استان‌ها می‌رسد.

او در رابطه با نقش هورالعظیم در ایجاد ریزگردها در استان خوزستان بیان داشت: هفت کانون ریزگرد در خوزستان وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن هورالعظیم است. هورالعظیم جزو تالاب هایی است که در دولت روحانی برای خروج از بحران آبگیری شد. در حال حاضر ۸۰ متر مکعب بر ثانیه آب به هورالعظیم وارد می‌شود.

شریعتی افزود: سیاست دولت قبل برای استخراج نفت در هورالعظیم استخراج در حالت خشکی بوده است و همین مساله یکی از عوامل خشک شدن این تالاب بوده است. این در حالی است که در دولت اصلاحات بنا بود ژاپنی‌ها این کار را انجام دهند و نیازی به خشک کردن آن نبود اما در دولت نهم و دهم یا به علت تحریم و یا بالا رفتن مبلغ قرارداد ژاپنی‌ها از ایران رفتند و این کار به طرف خارجی دیگری واگذار شد که آنها پیشنهاد استخراج نفت در حالت خشکی را ارائه دادند که همین مسئله موجب ایجاد کانون ریزگرد بزرگی در استان خوزستان شد.

او در ادامه گفت: با شروع دولت یازدهم و و تاکید بر این نکته که حتماً باید پروژه ها پیوست زیست‌محیطی داشته باشند و دستور وزیر نفت مبنی بر اینکه برداشت نفت نباید در خشکی صورت گیرد در سال ۹۳، ۹۵۰ میلیون مترمکعب آب را به هور اختصاص دادند و در سال ۹۴ این رقم به یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب رسید و در حال حاضر نیز ۸۰ مترمکعب بر ثانیه آب وارد هور می‌شود.

انتقال آب باید متناسب با پتانسیل و امکانات هر منطقه باشد

استاندار خوزستان در ادامه در رابطه با بحث انتقال آب از کارون به دیگر نقاط کشور گفت: کل کشور یکپارچه است اما انتقال آب باید متناسب با پتانسیل و امکانات هر منطقه باشد آب برای شرب اولویت اول است و همه ملت ایران باید از آن استفاده کنند برای همین باید توجه داشته باشیم پتانسیل کدام منطقه مناسب‌تر است. کدام زمین بهتر از خوزستان برای کشاورزی در کشور وجود دارد جلگه خوزستان در تمام اعصار شرایط زندگی و کشاورزی را داشته است تا جایی که دستور احیای دشت خوزستان توسط رهبر عملی شد. اگر بخواهیم آب را منتقل کنیم باید این مساله را مد نظر قرار دهیم که چه زمینی بهتر از زمین‌های کشاورزی خوزستان است عالم طبیعت باید مسیر خود را انتخاب کند و دستکاری در طبیعت آثار زیست محیطی مخربی برای کشور ایجاد می‌کند. مشکلات حال حاضر استان خوزستان ناشی از دستکاری در طبیعت است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |