سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 80457 17:57 1397/01/26
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تغییرناپذیر است

استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تغییرناپذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تغییرناپذیر است

استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تغییرناپذیر است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران:

گروه تولید-رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در تعامل این سازمان با دستگاه ها از موازی کاری و تمرکز زنجیره ای فعالیت ها پرهیز می شود تا زمان رسیدگی به فعالیت های مرتبط باکیفیت کالاهای ایرانی و در نتیجه هزینه ها کاهش یابد. به گزارش جهان اقتصاد «نیره پیروزبخت» در جمع خبرنگاران با اشاره به شعار سال ۱۳۹۷ افزود: در برنامه حمایت از کالای ایرانی مهمترین موضوع، تعامل دستگاه های درگیر با امر تولید، صادرات و واردات است. پیروزبخت ادامه داد: اگر تولید با رویکرد صادراتی و مبتنی بر مدیریت واردات نباشد نمی توان در پیشبرد شعار سال موفق بود. وی بر مدیریت «بهینه» واردات برای حمایت از تولید ایرانی تاکید و یادآوری کرد: کالاهای ایرانی مورد تقاضا، باید مشخصاتی داشته باشد که تایید آنها بر عهده سازمان ملی استاندارد است. به گفته وی، از دیگر رویکردهای این سازمان در سال ۱۳۹۷، گسترش استاندارد به همه تولیدات داخلی است؛ در حالی که در رویکرد پیشین، فقط بر استانداردهای اجباری تمرکز می شد اما در رویکرد جدید فراتر از آنها عمل خواهیم کرد. رییس سازمان ملی استاندارد ایران گفت: در این پیوند، شیوه نامه ای با عنوان «خوداظهاری» یا «اظهاریه انطباق» پیش بینی شده است تا بر مبنای آن همه کالاهای ایرانی استاندارد خود را معرفی کنند. وی اضافه کرد: پس از آن، این استانداردها ثبت می شود و سازمان ملی استاندارد همراه با تولیدکنندگان بر آن کالاها نظارت می کند. پیروزبخت بیان داشت: در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت، در سال نخست فقط کالاهای موجود در سبد کالایی آحاد جامعه مشمول این شیوه نامه می شود و پس از جمعبندی، به سایر کالاها تعمیم می یابد. به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی شعار سال ۱۳۹۷ را «حمایت از کالای ایرانی» اعلام کردند. دولت نیز در بخشنامه ای، همه دستگاه های دولتی را از خرید کالاهای خارجی که مشابه خارجی دارند، منع کرد.

** استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی

رییس سازمان ملی استاندارد ایران درباره استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی تاکید کرد «این استانداردها در شورای سیاستگذاری خودرو مصوب شده و تغییرناپذیر است». به گفته وی، از اول دی ماه امسال سازمان ملی استاندارد بازرسی از واحدهای خودروساز را آغاز می کند و تا آن زمان خودروسازان باید برنامه های عملیاتی خود را برای تطابق با این استانداردها به پیش ببرند. پیروزبخت تصریح کرد: مطابق مقررات داخلی سازمان ملی استاندارد با خودروسازانی که موفق نشوند خود را با این استانداردها تطبیق دهند، برخورد می شود. وی ادامه داد: در صورتی مشاهده فعالیت هایی از سوی خودروسازان برای نزدیک شدن به استانداردهای یاد شده در مدت زمان چند ماهه، تسهیلاتی قائل می شویم؛ البته درباره خروج برخی برندها از خط تولید، بویژه آنها که از پلتفرم های قدیمی برخوردارند، اطمینان داریم. رییس سازمان ملی استاندارد ایران یادآوری کرد: خودروسازی صنعتی حساس برای کشور است اما ما نمی خواهیم خودرو بی کیفیت سلامت و جان مردم را به خطر بیندازد.

** بررسی دوباره استانداردهای خودرویی

وی در پاسخ به سوالی درباره برنامه این سازمان برای بررسی دوباره این استانداردها پس از اعتراض برخی خودروسازان داخلی، اعلام کرد: ۸۵ استاندارد یاد شده به قوت خود باقی مانده اما بررسی دوباره برای ویرایش استانداردها در حال انجام شدن است. پیروزبخت یادآوری کرد: همه خودروها نباید همه ۸۵ استاندارد را پاس کنند، بلکه این تعداد، مجموعه استانداردهایی است که همه خودروها اعم از تجاری، سواری و غیره باید پشت سر بگذارند. وی گفت: پیش از فرا رسیدن سال جدید، یک خودرو از محصولات تولید مشترک ایران و فرانسه موفق به پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه شد.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |