جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 63995 18:30 1396/04/17
جهانگیری خطاب به صنعتگران: کالای با کیفیت تولید کنید

جهانگیری خطاب به صنعتگران: کالای با کیفیت تولید کنید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
جهانگیری خطاب به صنعتگران: کالای با کیفیت تولید کنید

جهانگیری خطاب به صنعتگران: کالای با کیفیت تولید کنید

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

جهانگیری خطاب به صنعتگران: کالای با کیفیت تولید کنید

جهانگیری: حق نداریم به مصرف کننده بگوییم فقط فلان کالا در بازار است و باید بخرید!

گروه تولید- مراسم روز ملی صنعت و معدن یک هفته پس از روز تقویمی آن، درهفدهم تیرماه در حالی برگزار شد که به رغم اعلام قبلی ریاست جمهوری به دلیل کسالت به این مراسم نیامد. به گزارش خبرنگار جهان اقتصاد، حضور تقریبا بی رنگ معدنی ها -دست کم نبود یک مدیر دولتی یا خصوصی بخش معدن درفهرست سخنرانان- نیز از دیگر نکات مهمی بود که د این مراسم به چشم می خورد با این حال حضور پررنگ بخش خصوصی صنعت و اظهارنظرهای صریح نمایندگان آنها دربرابر مقامات دولتی را هم نباید از قلم انداخت؛ تا جاییکه رئیس پارلمان بخش خصوصی درباره وجود سوگلی ها در اقتصاد هشدار داد و رئیس خانه صنعت هم سازمان مالیاتی را کنایه باران کرد و گفت: سازمان امور مالیاتی عنوان می‌کند که بخشی از مالیات تولیدکنندگان را بخشیده است، این چه منت بزرگی است که بر سر ما می گذارند؟ باید به آنها مراجعه کنیم و در مورد دینی که به گردن نداریم التماس کنیم که جرایمش را ببخشند. رئیس خانه صنعت البته در ادامه به موضوع فشارهای شدید برصنعتگران سخن گفت و با اشاره به دستگیری برخی صنعتگران به دلیل معوقات بانکی خبر تلخی را به گوش مقامات حاضر رساند ؛ عبدالوهاب سهل آبادی در یک جمله اظهار داشت: یکی از صنعتگران در زندان درگذشت و اواخر سال گذشته نیز با شکایت بانک، همسر ۷۳ ساله وی نیز دستگیر شد و به زندان رفت. با این حال اما مقامات دولتی حاضر در این مراسم هم ساکت ننشستند و در برخی موارد همگام با بخش خصوصی از فسادها گفتند و وعده دادند که تمام تلاششان را برای مبارزه با فساد و حمایت از تولید به کار خواهند بست.

*روز ملی صنعت و معدن؛ یادگارهاشمی رفسنجانی

در ابتدای این مراسم فیاض - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - روز ملی صنعت، معدن و تجارت را یادگار مرحوم هاشمی رفسنجانی دانست و به عنوان دبیر مراسم روز ملی صنعت و معدن در ارتباط با جزئیات برگزاری این مراسم صحبت کرد. معاون اول رئیس جمهوری اما درغیاب حسن روحانی عالی ترین مقام دولتی حاضر در این مراسم بود که در سخنرانی خود با تاکید بر این که با اجرای برجام گام های اول را برداشتیم و توانستیم ایران هراسی را به ایران دوستی تبدیل کنیم به انعقاد قراردادهای خرید هواپیمای ایرباس اشاره کرد و گفت: به دنبال اعلام نیاز کشور برای خرید هواپیما، ایرباس و دیگر شرکت‌های هواپیماسازی برای همکاری با ایران اعلام آمادگی کردند اما در موضوع خرید هواپیما اعتراض ها و نقدهایی بود که البته در این نقد ها بعضی ها بی انصافی کردند. جهانگیری در ادامه به وجود فساد در کشور اشاره کرد و گفت: فساد باید در کشور ریشه کن شود. تا فساد و رانت باشد بخش خصوصی واقعی شکل نمی گیرد. بعضی ها می خواهند راه صدساله را یک شبه طی کنند و متاسفانه فساد و زد و بند در بخش خصوصی و دولت شکل می گیرد. بخش خصوصی واقعی دنبال فساد نمی رود و همه باید برای از بین بردن فساد متحد شویم. معاون اول رئیس جمهوری افزود: فساد توسعه پیدا کرده است و دغدغه و مانع اصلی توسعه کشور شده است و جز با شفافیت و قوانین شفاف و انگشت نما کردن چهره هایی که دنبال این هستند که فقط با رانت و زد و بند کار کنند نمی توان به یک اقتصاد سالم برسیم. وی با تاکید بر این که باید با قاچاق مبارزه کنیم، گفت: بخش خصوصی نباید با واردات مخالفت کند. ما خیلی تلاش کردیم که در برنامه سوم توسعه بگوییم صادرات و واردات کشور قانونمند باشد و از قاعده مشخصی پیروی کند و براساس سلایق مدیران تغییر نکند. معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: از برنامه سوم صادرات و واردات کشور نباید تابع سلایق مدیران باشد بلکه باید تابع سازوکارهای اقتصادی باشد که سازوکار اقتصادی برای واردات تعرفه و مبانی فنی است. ما تعرفه هایمان را طوری وضع کنیم که هر تولید کننده احساس کند که از آن حمایت شده است و هم مصرف کننده احساس کند بی پناه رها نشده است. جهانگیری با بیان این که حق نداریم به مصرف کننده بگوییم فقط فلان کالا در بازار است و باید بخرید، گفت: تولید کننده بداند که باید کالای با کیفیت تولید کند . اگر تعرفه ها برای یک دوره پنج ساله تعریف شود، بهتر بود که همه تکلیفشان را می دانستند که در پنج سال آینده نظام تعرفه ای مشخص است. وی افزود: مبانی فنی نباید اجازه دهند که کالاهای بی کیفیت وارد کشور شوند و ما با سازوکارهای قانونی می توانیم جلوی این کار را بگیریم تا سلایق مدیران در بخش واردات اعمال نشود و حتما در کنار این سازوکار بخش خصوصی از قاچاق رنج می برد. معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: بخش خصوصی از قاچاق کالا رنج می برد و متحمل ضرر و زیان می شود،البته بخشی از کالاهایی که امروز واردات آن قاچاق تلقی می شود، در واقع از راه قانونی وارد می شوند. معاون اول رئیس جمهوری با طرح این سوال که چرا صنعت کشور متناسب با سیاست گذاری ها رشد نکرده و ایران به کشور بزرگ صنعتی تبدیل نشده است ، گفت: در چند دهه گذشته ایران و برخی کشورهای شرق آسیا و آمریکای لاتین تصمیم به صنعتی شدن گرفتند و حتی برخی از این کشورها بعد از ایران برای صنعتی شدن برنامه ریزی کردند اما اینکه چرا ایران در این راه پیشرفت نکرد یک سوال است.

*سیاست های توسعه ای حتی با کودتا هم تغییر نمی کند

وی یادآور شد: در برخی کشورهای صنعتی حتی با وجود کودتا و تغییر حکومت ها، سیاست های توسعه ای تغییر نمی کند اما در ایران متاسفانه با تغییر دولت ها و حتی گاهی با تغییر مدیران، تصور می شود که سیاست های گذشته غلط بوده و باید همه سیاست ها تغییر کند. جهانگیری خاطرنشان کرد: وقتی درباره عملکرد صنعت صحبت می کنیم باید بدانیم عملکرد صنعت به معنای عملکرد بنگاه های صنعتی است و باید به دنبال بررسی عوامل موثر در موفقیت بنگاه های صنعتی باشیم.

*میراث دار آوار دربخش صنعت بودیم

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به این که یک میلیون شغل جدید در بخش صنعت و معدن طی چهار سال گذشته ایجاد شده است، از پیش بینی ایجاد ۴۵۰ هزار شغل جدید توسط این وزارتخانه در سال جاری خبر داد و اظهار کرد که بانک‌ها به تنهایی توانایی حل مشکلات بخش صنعت و معدن را ندارند. محمدرضا نعمت زاده اظهار کرد: در سال ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ شرایط کشور خاص بود و با رشد منفی ۱۰ درصدی در بخش صنعت همراه بودیم. علاوه بر این طی آن سال‌ها مشکلات مربوط به بوروکراسی اداری دیگر مساله‌ای بود که مشکل آفرین شده بود. وی ادامه داد: تعطیلی و توقف واحدهای تولیدی، تورم بالا، تصمیمات روزمره، واگذاری واحدهای تولیدی دولتی به واحدهای دولتی دیگر و یا نهادهای عمومی و غیره از جمله مشکلاتی بود که در زمان آغاز به کار دولت با آن مواجه بودیم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که با  روی کار آمدن دولت یازدهم و حمایت‌های مقام معظم رهبری شاهد ثبات در اقتصاد و باز شدن فضا جهت سرمایه‌ گذاری‌های اقتصادی شدیم، عنوان کرد: رشد اشتغال، افزایش تولید، صادرات و نیز تهیه برنامه راهبردی در وزارت صنعت، معدن و تجارت از جمله مهم ‌ترین اقداماتی بود که مدنظر قرار گرفت و براساس این برنامه راهبردی می‌توانیم به کشور نوظهور صنعتی تبدیل شویم هر چند براساس شاخص‌های بین‌المللی این امکان وجود ندارد که در سال ۱۴۰۴ به کشوری صنعتی تبدیل شویم. نعمت زاده با اشاره به این که جهت رسیدن به اهداف درحوزه صنعت و معدن نیازمند تلاش و کار بیشتر هستیم، خاطر نشان کرد: تولید نیروی انسانی و آموزش مهارت‌های لازم به این نیروها، رقابت‌پذیر شدن تولیدات، توجه به بازار و بازاریابی در داخل و خارج از کشور و نیز سرمایه گذاری با اهداف صادراتی از دیگر مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد. همچنین پیش بینی شده است در سال ۱۴۰۰ صادرات صنایع و معادن به ۸۰ میلیون دلار برسد. وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین در ادامه به نقش و اهمیت بانک‌ها در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد و افزود: بانک‌ها به تنهایی نمی‌توانند مشکلات بخش صنعت و معدن را حل کنند و باید در این راستا همکاری در بخش‌های مختلف مدنظر قرار گیرد. ما طی سالیان اخیر شاهد پیشی ‌گرفتن صادرات و واردات در سال‌های ۱۳۹۴، ۱۳۹۵ بوده‌ایم. علاوه بر این شاهد افزایش تولیدات پیشرفته و دانش بنیان هستیم و از دیگر اقداماتی که انجام داده‌ایم اصلاحات در تعرفه‌های گمرکی و کاهش طبقات تعرفه‌ای از ۱۵ به هشت مورد است. وی ادامه داد: برای رسیدن به کشورهای نوظهور صنعتی باید درآمد سرانه کشور از ۵۸۰۰ دلار به ۱۰ هزار دلار و سهم ارزش افزوده سرانه صنعت از ۵۲۰ دلار به بیش از یک هزار دلار برسد.

*ایجاد اصلاحاتی در قانون مالیات بر ارزش افزوده

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور هم یکی دیگر از سخنرانان اصلی بود، او با بیان اینکه مدل مالیات بر ارزش افزوده‌ای که در ایران اجرا می‌شود در ۱۵۰ کشور نیز در حال اجرا است، از ایجاد اصلاحاتی در این قانون خبر داد. سیدکامل تقوی‌نژاد به مواردی که حول موضوع مالیات بر ارزش افزوده از جانب تولیدکنندگان مطرح شد، اشاره کرد و گفت: مالیات ارزش افزوده همزمان در ایران در ۱۵۰ کشور دیگر نیز با همین مدل اجرا می‌شود و افرادی که علیه آن صحبت می‌کنند با مخالفان دو دسته‌اند یا این کار را آگاهانه انجام می‌دهند و از شفافیت هراس دارند یا با نحوه عملکرد و ساز و کار این قانون آشنایی ندارند و نتوانسته‌اند به عملکرد ما در سازمان اعتماد کنند. وی ادامه داد: در این قانون اگر ایراداتی وجود دارد ممکن است از سمت اجرا و ما باشد اما نمی‌توان ایراد چندانی به آن گرفت، در حالی که برخی تولیدکنندگان در این میان صحبت از حرکت از مالیات بر ارزش افزوده به مالیات بر مصرف می‌کنند، به عنوان یک کارشناس مالیاتی می‌گویم که این کار به نفع تولید نیست و قطعا تولیدکننده در مالیات بر مصرف بیشتر ضرر می‌کند. تقوی‌نژاد با اشاره به نظام جدید مالیاتی در دولت یازدهم عنوان کرد: در این دولت قرار شده است تا جای ممکن شرایط برای تولید فراهم شود و تمهیدات لازم در این زمینه به کار گرفته شود به گونه‌ای که اکنون در فعالیت‌های معدنی موضوع صفر مالیاتی مطرح می‌شود و معادنی که در مناطق کمتر برخوردار احداث شوند، از ۱۰ سال معافیت مالیاتی و اگر در سایر مناطق احداث شود، از ۵ سال معافیت در این زمینه برخوردار خواهند بود.

*قبح فساد در حال فروریختن است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این مراسم گفت: باید عدالت و مساوات را برای بخش خصوصی واقعی کشور فراهم کرد و سوگلی های اقتصادی را در برابر بخش خصوصی از بین برد. غلامحسین شافعی با اشاره به رانت های موجود در اقتصاد کشور، هشدار داد: قبح فساد در حال فروریختن است. شافعی در ادامه با تاکید بر لزوم توجه ویژه به بخش صنعت، یادآوری کرد: تاکنون ۱۰ برنامه توسعه ای در کشور اجرا شده، اما با وجود بندهای مختلف توسعه ای، اما همچنان در بخش صنعت در رده پایینی قرار داریم. وی تصریح کرد: باید واکاوی کنیم چرا با وجود اینکه برنامه های توسعه صنعتی را بسیار زودتر از بسیاری کشورها آغاز کرده ایم، اما در این زمینه عقب افتاده ایم و برنامه های آینده صنعت را برپایه تجربیات گذشته طرح ریزی کنیم تا دچار دور باطل نشویم. وی با اشاره به برنامه توسعه صنعتی که زمان وزارت آقای جهانگیری در وزارت صنعت تهیه شده بود، تاکید کرد: اگر آن برنامه اجرایی می شد، امروز وضعیت صنعت کشور اینگونه نبود.رئیس اتاق ایران اظهار داشت: هرچند در برنامه های توسعه ای کشور نقش توسعه صنعتی بی بدیل است، اما نتوانسته خود را همگام با توسعه فناوری جهانی خود را حرکت دهد.وی تصریح کرد: امروز مهمترین مساله بخش صنعت کشور، شکاف تکنولوژیک آن با صنعت روز جهان است و این شکاف باید به عنوان یک اولویت برطرف شود.شافعی ادامه داد: در غیر این صورت در مسائل قیمت تمام شده و رقابت با سایر کشورها، از صحنه خارج خواهیم شد. تولید داخل چگونه هزینه تبلیغات صدا و سیما را بپردازد؟ رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت هم درسخنانی گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی با جریمه و دیرکرد نزدیک ۳۹ تا ۴۰درصد است. سید عبدالوهاب سهل آبادی اظهار داشت: سود تسهیلات برای صنعت در مراحل اولیه ۱۸ درصد و طوری است که حتما باید سپرده‌گذاری انجام شود که به این ترتیب نرخ واقعی سود تسهیلات به ۲۲ تا ۲۳ درصد می رسد. وی با بیان اینکه سالهاست انتظار تک نرخی شدن ارز را می کشیم، اظهار داشت:طبق گفته آقای جهانگیری معاون اول رییس جمهور نرخ سود بانکی کاهش یافته است،اما من می‌گویم که هیچ کاهشی اتفاق نیفتاده و نرخ سود با احتساب جریمه و دیرکرد، ارقام بالایی می شود.سهل آبادی همچنین با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان امور مالیاتی مبنی بر حمایت مالیاتی از تولیدکنندگان،گفت:در شرایط رکود، تولیدات ما در مدت‌های طویل به فروش می‌رسد و بازپرداخت پول ما بیش از یک سال زمان می برد، چطور انتظار دارید که ما هر ۳ ماه یکبار مالیات بر ارزش افزوده بپردازیم؟سهل آبادی ادامه داد:سازمان امور مالیاتی عنوان می‌کند که بخشی از مالیات تولیدکنندگان را بخشیده است، این چه منت بزرگی است که بر سر ما می گذارند؟ باید به آنها مراجعه کنیم و در مورد دینی که به گردن نداریم التماس کنیم که جرایمش را ببخشند. وی توضیح داد:تولیدکنندگان چه نقشی در رکود و هدفمندی یارانه ها داشته اند؟ قرار بود ۳۰ درصد درآمد هدفمندی به صنعت پرداخت شود که هنوز پرداخت نشده است.سهل‌آبادی با طرح این سوال که تولیدکنندگان چه نقشی در اعمال تحریم ها داشته اند؟ افزود: تاوان این اتفاقات را تقسیم کنید و همه را به گردن صنعتگر نیندازید. رئیس خانه صنعت در ادامه با اشاره به دستگیری برخی صنعتگران به دلیل معوقات بانکی گفت:یکی از صنعتگران در زندان درگذشت و اواخر سال گذشته نیز با شکایت بانک، همسر ۷۳ ساله وی نیز دستگیر شد و به زندان رفت. وی با اشاره به صحبت‌های رئیس سازمان صدا و سیما در مورد حمایت این سازمان از تبلیغ تولیدات ایرانی، اظهار داشت: اگر همسر رئیس صدا و سیما بخواهد پرده بخرد، پارچه فروش به او می گوید که پارچه ایرانی بخرد یا ترک؟ این فرهنگ سازی کجا باید صورت گیرد؟ سهل‌آبادی با طرح این سوال که تبلیغات کالای ایرانی با چه قیمتی در صدا و سیما انجام می شود؟ این پرسش را نیز مطرح کرد که کدامیک از تولیدکنندگان توان پرداخت این هزینه را دارند؟  


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |