پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 47695 18:25 1395/09/12
از نشست اوپک تا همه پرسی ایتالیا

از نشست اوپک تا همه پرسی ایتالیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از نشست اوپک تا همه پرسی ایتالیا

از نشست اوپک تا همه پرسی ایتالیا

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گزارش هفتگی از بازارهای مالی جهان و اخبار اقتصادی بین المللی

مهندس علی نورانی تحلیلگر ارشد مالی کارگزاری بین المللی ویندزور

هفته ای که گذشت :

دوشنبه هشتم آذر: اولین روز هفته مالی گذشته با رکورد شکنی شاخص های بورس در آمریکا آغاز شد. این در حالی است که اکثر بانک ها و شرکت های صنعتی آمریکایی در صورت عملی شدن وعده های ترامپ در زمینه کاهش مالیات ها و لغو قانون داد-فرانک تحت تاثیر مثبت خواهند گرفت و در حال حاضر تقاضا برای سهام این شرکت ها رو به افزایش است. از طرف دیگر برنامه های کاهش رقابت در فضای صنعتی آمریکا نیز از وعده های دونالد ترامپ است که در صورت عملی شدن می تواند موجب رشد برخی از شرکت های صنعتی گردد. در حال حاضر شاخص داوجونز۱ و نزدک۲ در بالاترین میزان در تاریخ خود قرار گرفته اند و همچنان احتمال ایجاد سقف های جدید وجود دارد.

سه شنبه نهم آذر: یورو، واحد پول مشترک اروپایی به کف قیمتی ۱۴ ساله خود رسیده است. بحران های اخیر اروپا در پی بحران مهاجرت و بحران برگزیت۳ و نجواها و گاهی فریاد های جدایی طلبانه دیگر ملت ها و احزاب کشورهای عضو اتحادیه اروپایی گریبان اقتصاد این منطقه را گرفته و امنیت مالی و سرمایه گذاری را کاهش داده است. آنچه بیش از همه موجب هراس فعالان اقتصادی این منطقه است، ماهیت وجودی یورو است که ذاتا وابسته به این اتحاد و اتحادیه است و هر گونه خدشه ای به این اتحاد، ضربه به علت وجودی این واحد پول مشترک است.

چهارشنبه دهم آذر: بالاخره پس از کش و قوس فراوان وزرای نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای کاهش تولید به توافق رسیدند و تعهد کردند میزان نفت خام تولیدی را از ابتدای سال ۲۰۱۷ و در یک پروسه شش ماهه به میزان یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز کاهش دهند و بلافاصله روسبه نیز اعلام کرد که به این برنامه می پیوندد و از ابتدای سال ۲۰۱۷ سیصد هزار بشکه از تولید روزانه خود خواهد کاست. پس از این خبر قیمت نفت در بازارهای بین المللی بیش از ده درصد افزایش یافت و بعنوان مثال برای نفت خام برنت تا محدوده ۵۳ دلار افزایش داشت.

پنجشنبه یازدهم آذر: ارزش پوند در برابر دلار آمریکا که دو ماه قبل و در اوایل ماه اکتبر به ۱٫۲۰ سقوط کرده بود و به کمترین میزان در بیش از ۳۱ سال اخیر رسیده بود۴، حالا و با حکم دادگاه عالی بریتانیا و موانع زمانی ایجاد شده برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا و همینطور با افزایش نسبی قیمت نفت در بازار های بین المللی، تقاضا برای پوند افزایش یافته است و بیش از ۵ درصد به ارزش آن افزوده شده است.

جمعه دوازدهم آذر: نرخ بیکاری آمریکا منتشر گردید و کاهش چشمگیری نسبت به اعلام قبلی در ماه گذشته داشت و از ۴٫۹ درصد به ۴٫۶ درصد رسید که این کمترین میزان بیکاری آمریکا در پانزده سال اخیر است. در دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما نرخ بیکاری رسمی در آمریکا از بیش از ده درصد در نوامبر ۲۰۰۹ به میزان کنونی رسیده است که از جمله نقاط پر رنگ اقتصادی پرونده کاری اوباما می باشد. در حال حاضر و با اعلام شرایط مثبت اشتغال و بیکاری در آمریکا، کمیته بازارآزاد فدرال رزرو آمریکا۵ دلایل کافی برای افزایش نرخ بهره بانکی را دارد و احتمالا در نشست این ماه که در روز چهارشنبه ۱۴ دسامبر برگزار میگردد، نرخ بهره بانکی در آمریکا افزایش یابد.

هفته پیش رو:

یکشنبه چهاردهم آذر: مهمترین موضوع در این هفته همه پرسی اصلاح قانون اساسی ایتالیاست که در روز یکشنبه ۴ دسامبر ۲۰۱۶ (۱۴ آذر ۱۳۹۵) برگزار می گردد. اصلاحات مورد نظر در این همه پرسی بیشتر مرتبط با کاهش قدرت مجلس سنا در ایتالیا می باشد، که بصورت موازی با مجلس نمایندگان بر لوایح و قوانین ایتالیا و همینطور بر دولت اشراف دارد و در صورتیکه رای مردم ایتالیا به این همه پرسی، رای "بله" باشد، این قدرت محدود شده و مجلس نمایندگان نقشی پر رنگ تر و تعیین کننده تر خواهد یافت. اما آنچه این همه پرسی را در ابعاد بین المللی با اهمیت و تعیین کننده کرده است، گره خوردن سرنوشت آن با دولت ایتالیاست. از آن جهت که نخست وزیر ایتالیا، آقای ماتئو رنتزی۶ اعلام کرده است در صورت رای "نه" مردم ایتالیا به این اصلاحات از سمت خود کناره گیری میکند و این بمعنای پایان دولت فعلی است که نفوذ و نقش پررنگی در اتحادیه اروپا دارد. این بحران می تواند پس از برگزیت بعنوان ضربه دیگری به این اتحادیه در کمتر از شش ماه تلقی گردد و حتی شروعی برای پروژه خروج ایتالیا از اتحادیه اروپایی باشد. ماهیت این اتحادیه و ماهیت واحد پولی مشترک اروپایی، یورو، به خطر افتاده است و مواردی از این دست می تواند به سقوط یا تزلزل بیشتر این اتحادیه منجر گردد. اعلام نتایج این همه پرسی می تواند بر بازارهای مالی جهان و بویژه بازار ارز و طلا تاثیرگذار باشد و در صورت رای "نه"، احتمالا تقاضا برای طلا در بازارهای بین المللی افزایش خواهد یافت و در مقابل تقاضا برای یورو میتواند کاهش یابد و یورو را به سطحی کمتر از کف ۱۴ ساله خود برساند.

روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری اتریش نیز برگزار میگردد. این انتخابات در دو دوره در آوریل و می ۲۰۱۶ برگزار گردیده بود که دادگاه قانون اساسی اتریش نتایج آن را باطل اعلام کرد و دستور به اجرای مجدد انتخابات داد.

سه شنبه شانزدهم آذر: بیانیه شورای سیاستگذاری پولی رزرو بانک استرالیا ، اعلام تراز تجاری کانادا و اعلام شاخص قیمت جهانی لبنیات از اخبار مهم روز سه شنبه می باشند.

چهارشنبه هفدهم آذر: اعلام نرخ بهره بانک مرکزی کانادا و اعلام تغییرات موجودی نفت خام بنگاه های تجاری آمریکا از اخبار تاثیرگذار این روز خواهند بود.

پنجشنبه هجدهم آذر: در روز پنجشنبه ساعت ۱۷ بوقت تهران، آقای ماریو دراگی رییس بانک مرکزی اروپا در مقر این بانک در فرانکفورت آلمان سخنرانی دارد. اعلام سیاست های پولی و مالی از طرف دراگی می تواند بر بازارهای مالی بین المللی بویژه ارز و طلا تاثیرگذار باشد.

جمعه نوزدهم آذر: اعلام نرخ تورم نقطه به نقطه سالانه چین و همچنین اعلام تراز تجاری آلمان و بریتانیا از مهمترین اخبار روز پایانی هفته خواهند بود.


۱- Dow-Jones شاخص اصلی بورس نیویورک است که بر اساس قیمت ۳۰ شرکت برتر بورس نیویورک محاسبه میگردد. قدیمی ترین شرکت در این لیست شرکت کوکا کولا می باشد که از آغاز در لیست شرکت های برتر بوده است.

۲- NASDAQ بزرگترین بازار معامله الکترونیک سهام آمریکا می باشد که سهام بیش از ۳۲۰۰ شرکت در آن معامله میشود و مهمترین شاخص آن با نام نزدک ۱۰۰ ، بر اساس قیمت ۱۰۰ شرکت برتر این بورس محاسبه میگردد.

۳- برگزیت (Brexit) به برنامه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی اطلاق می شود.

۴- در تاریخ برابری پوند به دلار از سال ۱۹۷۱ تا کنون که نظام برابری ارز ها به شکل امروزی آن ابداع گردیده است، تنها ۷ ماه این برابری کمتر از ۱٫۲۰ بوده که مربوط به اکتبر ۱۹۸۴ تا آپریل ۱۹۸۵ است. بالاترین میزان در این سالها ۲٫۶۴ و مربوط به مارچ ۱۹۷۲ است. کمترین نرخ برابری هم ۱٫۰۶ بوده و در ماه مارچ ۱۹۸۵ ایجاد گردیده است.

۵- فدرال رزرو (به انگلیسی: Federal Reserve)، به معنی «ذخیرهٔ فدرال»، بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا است که در سال ۱۹۱۳ با هدف نظارت بر عملیات بانکی در این کشور تأسیس شد. کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) زیرمجموعه‌ای از سیستم فدرال رزرو است. کمیته با تصویب قانون بانکداری ۱۹۳۳ تشکیل شده است. این کمیته حدوداً هر شش هفته یک بار برگزار شده و به سیاستگذاری در مورد مسائل مالی می‌پردازد.

۶- ماتئو رنتزی (به ایتالیایی: Matteo Renzi) سیاستمدار ایتالیایی است که در فوریه ۲۰۱۴ به عنوان نخست ‌وزیر ایتالیا انتخاب شد.

 


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |