شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 2588 16:14 1393/03/27
از مجسمه‌هاي مفقود شده چه خبر؟

از مجسمه‌هاي مفقود شده چه خبر؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از مجسمه‌هاي مفقود شده چه خبر؟

از مجسمه‌هاي مفقود شده چه خبر؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


چهار سال از مفقود شدن 12 مجسمه از سطح شهر تهران مي‌گذرد و به نظر مي‌رسد که هنوز نيروي انتظامي موفق نشده سارقان اين مجسمه‌ها را شناسايي کند.
به گزارش ايسنا، چهار سال پيش، در يک بازه‌ي زماني کوتاه، حدود 12 مجسمه از سطح شهر تهران مفقود شد. مجسمه‌هايي که تا کنون نه علت مفقود شدنشان مشخص شده و نه عوامل آن!
ابهامات موجود در ماجرا
نکته‌ي قابل توجه اين است که از ابتداي ماجراي مفقود شدن اين مجسمه‌ها درباره‌ي چرايي آن اختلاف نظرهايي وجود داشت، مثلا اينکه برخي از مقامات شهرداري معتقدند، اين مجسمه‌ها سرقت شده است و منتقدين هم مي‌گويند، چه‌طور سرقت مجسمه‌هايي که وزن آن‌ها بين ?? تا ??? کيلو گرم بوده‌است و حمل تعدادي از آن‌ها هم با جرثقيل گزارش شده است، توسط سارقين سطح شهر ممکن است؟ و يا اساسا سارقين با مجسمه‌هايي با آن ابعاد که قابل شناسايي نيز هستند چه خواهند کرد؟ بنابراين مفقود شدن آن‌ها جز به دستور مقامات رسمي امکان‌پذير نيست.
پليس فيلم سرقت يکي از مجسمه‌هاي ربوده شده را دارد ولي...
همان زمان‌ مسؤولان نيروي انتظامي اعلام کردند که پليس در حال بررسي اين سرقت‌هاست و پليس نيز تيم ويژه اي را براي دستگيري اين سارقان تشکيل داده‌است. مديرعامل سازمان زيباسازي شهر تهران هم از ضبط فيلم سرقت يکي از مجسمه‌هاي ربوده شده شهرداري توسط دوربين‌هاي مرکز کنترل ترافيک خبر داد و گفت: "شکايت شهرداري در مورد اين موضوع تنظيم شده و همراه با مستندات از طريق اداره‌ي حقوقي در حال پيگيري و تحويل به نيروي انتظامي است."
در ادامه نيز خبر رسيد که گروهي از سارقان قصد سرقت مجسمه ??? کيلو گرمي "عبدالرحمن صوفي رازي" به‌وسيله‌ي جرثقيل را داشتند ولي پس از حضور ماموران شهرداري امکان سرقت آن را نيافتند ولي پس از آن کسي پاسخ نداد که اگر اين مجسمه‌ها در حال سرقت بودند پس قطعا سارقين دستگير شده همان عاملان مفقود شدن مجسمه‌ها هستند و مجسمه‌ها را کجا بردند و با آنها چه مي‌کنند؟
کدام مجسمه‌ها
اغلب اين مجسمه‌ها آثاري شاخص از هنرمنداني مطرح بودند، اسامي‌ آن ها عبارتند از: مجسمه‌ي ستارخان اثري از شهريار ضرابي واقع در خيابان ستارخان، مجسمه‌ي باقرخان از شريار ضرابي واقع در خيابان شهرآرا، مجسمه‌ي صنيع خاتم از حميد شانس واقع در پارک ملت، مجسمه‌ي زندگي از فاطمه امداديان و مجسمه‌اي از محمد مددي واقع در خانه‌ي هنرمندان ايران، مجسمه‌ي استاد شهريار از علي قهاري در پارک دانشجو، دو مجسمه‌ از دکتر شريعتي در پارک شريعتي از حميد شانس، مجسمه‌ي مادر و فرزند از هژير ابراهيمي در شهرک غرب، مجسمه‌ي ابن سينا از عذرا عبدالنبي در پارک بهجت آباد، مجسمه‌ي گوساله در دانشکده‌ي دامپزشکي دانشگاه تهران، مجسمه‌ي برنزي از روح الله شمسي‌زاده در پارک استقلال تهران.
مجسمه‌ها را دوباره بسازيد!
در ادامه‌ي اين ماجرا، سازمان زيباسازي شهرداري تهران از سازندگان مجسمه‌هاي سرقت شده خواست که مجسمه‌ها را دوباره بسازند و بعضي از آن‌ها نيز دوباره با همان مجسمه‌ها يا مجسمه‌هاي ديگري جايگزين شدند ولي هنوز معماي مفقود شدن مجسمه‌هاي تهران حل نشده‌است. و به نظر مي‌رسد که ديگر کسي، حداقل پي‌گيري علني براي شناسايي سارقان نمي‌کند.
جمال کمياب- رييس سازمان زيباسازي شهر تهران- در پاسخ به اين سوال که آيا با گذر چند ماه از روي کار آمدنش تصميم ندارد که عزم جدي براي پيدا کردن عاملين مفقودي اين مجسمه ها به خرج دهد، اظهار کرد: هر سازماني وظايف خاص خود را دارد، طبعا نهادهايي که مسووليت پي‌گيري و دنبال کردن اين موضوع را دارند، متعلق به بخش ديگري هستند و سازمان زيباسازي شهرداري تهران وظيفه‌ي پيدا کردن سارقان را ندارد، اميدوارم هر چه زودتر کساني که در اين زمينه مسووليت دارند به نتيجه‌ي مشخصي برسند، ما نيز از اين موضوع خوشحال خواهيم شد.
او در پاسخ به اين سوال که آيا سازمان زيباسازي شهرداري نمي‌خواهد، به دنبال چرايي و عوامل سرقت از مجموعه‌ي خودش باشد، پاسخ داد: چرا ما پي‌گيري کرده‌ايم و براي ما هم مهم است و از مدت‌ها قبل براي پي‌گيري اين ماجرا، از طريق مراجع ذيصلاح پي‌گيري کرده‌ايم و موضوع بايد از لحاظ انتظامي، حقوقي و قصايي پي‌گيري شود.
براي بررسي اين موضوع مراجعه کرده‌ايم و منتظريم که به نتيجه برسد چون براي ما هم مهم است.
در مدت کوتاهي که من رييس اين سازمان بودم هنوز خبر جديدي به من نرسيده است.
علاقه‌منديم که خوشبين باشيم
رييس سازمان زيباسازي شهرداري تهران در پاسخ به اين سوال که در صورت پاسخ نگرفتن از نهادهاي مراجعه شده، سازمان زيباسازي چه خواهد کرد؟ گفت: ما اين موضوع را فراموش نمي‌کنيم و علاقه‌منديم که خوشبين باشيم که از اين پي‌گيري جواب مي‌گيريم ولي در هم صورتي‌که جواب مشخصي نگيريم از پي‌گيري براي گرفتن پاسخ مشخص عقب نمي‌نشينيم.
کي بود کي بود، من نبودم
به نظر مي‌رسد چهار سال زماني کافي براي پاسخگويي نهادهاي انتظامي، حقوقي و قضايي درباره‌ي مفقود شدن 12 مجسمه‌ي نسبتا عظيم‌الجثه از شهر تهران باشد، اگر هنوز سازمان زيباسازي شهرداري تهران نتوانسته پاسخي شفاف از نهادهايي که اعلام مي‌کند نزدشان شکايت برده‌ است بگيرد، در خوشبينانه‌ترين حالت نهادهاي مسوول توانايي شناسايي سارقاني که اموال عمومي را با جرثقيل جابه‌جا مي‌کنند را ندارند و شايد ديگر زمان آن رسيده‌ است که نهادهاي مذکور خود را ملزم به پاسخگويي به مردم بدانند



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |