سه شنبه 28 فروردین، 1403

کدخبر: 45617 20:46 1395/08/15
از تشریح مبانی امنیت پایدار تا نحوه ترمیم کابینه

از تشریح مبانی امنیت پایدار تا نحوه ترمیم کابینه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
از تشریح مبانی امنیت پایدار تا نحوه ترمیم کابینه

از تشریح مبانی امنیت پایدار تا نحوه ترمیم کابینه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

  • علی صافی-سخنرانی دیروز رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات از جمله سخنرانی‌های مهم روحانی در ماه‌های گذشته بود. علاوه بر گستره زیاد مطالب و موضوعاتی که پیرامون آن سخن گفته شد آن چه بسیار مهم بود؛ ترسیم شمایی از نوع ارتباط مفاهیم مهمی چون امنیت، توسعه، آزادی و فرهنگ در دیدگاه روحانی بود.
  • حسن روحانی را به عنوان یک چهره امنیتی شناخته می‌شود. حضور طولانی مدت به عنوان دبیر شورایعالی امنیت ملی در مقاطعی گاه بحرانی، حوزه‌های امنیت و دیپلماسی را به حوزه‌های اصلی تخصص او مبدل کرده است. بسیاری از همکاران او در دولت نیز سوابق امنیتی دارند. این مسئله‌ای است که بارها از سوی منتقدان دولت-از جناح‌های سیاسی مختلف- به عنوان نقطه ضعف دولت برشمرده شده است. حضور مدیران با سوابق و دیدگا‌ه‌های امنیتی البته مزایا و محدودیت‌هایی دارد که در جای خود قابل بررسی است. با این حال اطلاق عنوان امنیتی به روحانی و دولتش بیشتر به معنای اعتقاد به رویکردهای سخت در قبال مسائل فرهنگی و سیاسی به کاررفته است. بخشی از اهمیت سخنرانی دیروز به این نکته باز می‌گشت که روحانی در آن بر دیدگاهی تاکید کرد که آزادی‌های سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را نه تنها مزاحم امنیت تلقی نمی‌کند که آن‌ها را زیربنای امنیت می‌داند. امنیتی که در این دیدگاه شرط اولیه و ضروری برای توسعه پایدار است.
  • رئیس جمهور به درستی دریافته است که مسئله امنیت در خاورمیانه آشوب زده کنونی، اهمیت به سزایی برای گروه‌های مختلف اجتماعی در داخل کشور دارد، و البته مزیتی بی‌بدیل برای ایران در عرصه منطقه‌ای و جهانی به شمار می‌رود. با این حال حفظ این سرمایه و به کار گرفتن آن برای رشد و توسعه کشور نیازمند توجه کامل به حقوق و آزادی‌های مصرح در قانون اساسی برای گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی است. امری که البته باید از صرف تکرار و تاکید در سخنان رئیس‌جمهور و مقامات عالی‌رتبه دولت خارج شده و در رویکردهای اساسی دولت قابل مشاهده باشد.
  • دیگر نکته بسیار مهم در سخنرانی رئیس‌جمهور اشاره او به دلایل معرفی افرادی به عنوان وزرای جدید به مجلس دهم بود، که پیش از این مجلس نهم به آن‌ها رای اعتماد نداده بود. برخی تحلیلگران سیاسی بعد از این اقدام روحانی آن را حرکتی عامدانه جهت نشان دادن آشکار دستاوردهای انتخابات هفتم اسفند ۹۴ به پایگاه اجتماعی دولت دانسته بودند. امری که با تایید صریح رئیس جمهور در سخنرانی دیروز همراه شد. علاوه بر این دستاورد که تاحدود بسیار زیادی محقق شد، روز گذشته خبری از ملاقات فراکسیون امید در مجلس شورای اسلامی با رئیس‌جمهور و تشکیل کمیسیون مشترک میان دولت و این فراکسیون منتشر شد که نشان از افزایش هماهنگی میان دولت و اصلاح‌طلبان به عنوان دو هم‌پیمان استراتژیک دارد. امری که قطعا رای اعتماد فراکسیون امید به وزرای معرفی شده دولت در وقوع آن نقش داشته است. ترمیم موفقیت‌آمیز کابینه نمونه‌ای ازحرکت‌های سیاسی است که دولت برای تحکیم جایگاه خود در سپهر سیاسی ایران به خصوص در سال منتهی به انتخابات به آن نیاز دارد. اقداماتی که بدون تحمیل هزینه از سوی هسته‌های قدرت مخالف دولت، ائتلاف‌های استراتژیک را تحکیم و بدنه اجتماعی حامی دولت را امیدوار می‌کند.
   


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |