جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 4020 15:03 1393/05/11
ارشاد فيلم حاتمي‌کيا را خريد که بايگاني کند؟

ارشاد فيلم حاتمي‌کيا را خريد که بايگاني کند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارشاد فيلم حاتمي‌کيا را خريد که بايگاني کند؟

ارشاد فيلم حاتمي‌کيا را خريد که بايگاني کند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی


سه سال قبل بود که جواد شمقدري براي آنکه ابراهيم حاتمي‌کيا بتواند با خيال راحت "چ" را بسازد، "گزارش يک جشن" را که به نوعي توقيف شده بود، خريد. حال پس از گذشت بيش از 750 روز، اکران اين فيلم همچنان در هاله‌اي از ابهام است!
به گزارش ايسنا، "گزارش يک جشن" از معدود فيلم‌هايي بود که شمقدري در دوره مديريتش بر سازمان سينمايي (مردادماه سال 91)، آن‌ را خريد و بايگاني کرد.
اين فيلم که از آن به عنوان اثري متفاوت از ابراهيم حاتمي‌کيا نام‌برده مي‌شد، در جشنواره فجر سال 90 به نمايش درآمد.
با توجه به حساسيت‌هاي تعريف‌نشده‌اي که درباره حدود پرداختن به حواشي انتخابات سال 88 وجود داشت و نيز وجه استعاري که براي اين فيلم در ارتباط با آن حوادث قايل شده بودند، خيلي‌ها مطمئن بودند که حاتمي‌کيا و فيلمش اين‌بار هم دچار مشکل خواهند شد و او بايد مانند "به رنگ ارغوان" به چالشي جدي به نام پروانه نمايش وارد شود.
البته در اين ميان افرادي هم بودند که زاويه نگاه "گزارش يک جشن" به مسائل انتخابات پرحاشيه‌ي رياست‌جمهوري را مناسب مي‌دانستند و کمابيش مشکلي با اکران فيلم نداشتند؛ همچنان که حاتمي‌کيا توانست به راحتي در برنامه "راز" شبکه چهار سيما، موضوع فيلم و زاويه نگاه انتقادي‌اش را به حواشي انتخابات، با نادر طالب‌زاده در ميان بگذارد و حتي فردي مانند حميد رسايي به عنوان عضوي از شوراي پروانه نمايش وزارت ارشاد گفته بود که سوژه فيلم خوب بوده، گرچه ديدگاه سياسي پشت آن را تاييد نمي‌کند. حتي جواد شمقدري هم در يک مصاحبه مطبوعاتي گفته بود که "مشکل ويژه‌اي در پروانه نمايش ندارد و تنها نگراني دوستان بحث جدول اکران است".
 "گزارش يک جشن"
اما به هر صورت، "گزارش يک جشن" نه‌تنها از نظر شوراي پروانه نمايشي که زيرنظر عليرضا سجادپور بود، مشکل خاصي داشت بلکه گويا آنقدر اصلاحيه خورده بود که نتوانست مجالي براي اکران پيدا کند. علاوه بر اين‌ها، در آن بحبوحه‌ شنيده مي‌شد که حاتمي‌کيا در تدارک ساخت يک فيلم پرهزينه و البته فاخر درباره شهيد مصطفي چمران است؛ فيلمي که حکم برگ برنده را براي جواد شمقدري در مقابل منتقدانش داشت، چون او در ميانه سال‌هاي مديريتش حتي از جانب کساني که روزي در جناح همسوي تفکرش بودند هم به کم‌کاري و بيهوده‌کاري در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامي متهم مي‌شد.
در همان روزها بود که شمقدري به خبرنگار ايسنا گفت که سازمان سينمايي مالکيت "گزارش يک جشن" را خريده و درباره دليل اينکار هم توضيح داد که "محمد پيرهادي به عنوان تهيه‌کننده، سرمايه فيلم را از بخش خصوصي آورده و با به نمايش در نيامدن آن، زيان زيادي را متحمل شده است. همچنين به دليل اينکه مي‌خواستيم آقاي حاتمي‌کيا با خيال راحت به سراغ ساخت فيلم سينمايي شهيد چمران برود".
گرچه آن زمان هم به خوبي به نظر مي‌رسيد که دليل دوم براي شمقدري مهم‌تر است ولي به هر حال قرار بود که فيلم با اصلاحات لازم در زمان "مقتضي" به نمايش عمومي دربيايد اما از آن‌جا که زمان‌هاي "مقتضي" و "به‌زودي" اساسا به معني اين است که برنامه‌ريزي براي موضوع وجود ندارد، فيلم داخل کمد رفت و به نوعي بي‌ سر و صدا بايگاني شد.
حال بايد ديد فيلمي که روزي گفته مي‌شد براي اکران چندان مشکلي ندارد، در دوره مديريت جديد سازمان سينمايي که معتقد است نسبت به فيلم‌ها و مضامين اجتماعي نگاه باز‌تري دارد، چه وضعيتي پيدا خواهد کرد. ابراهيم حاتمي‌کيا آن روزها در نامه‌اي گفته بود اميدوار است فيلمش اکران شود و تاکيد کرده بود که "گزارش يک جشن" مانند ديگر فيلم توقيفي‌اش يعني "به رنگ ارغوان"، نگاه دلسوز و مصلحانه سربازي‌ست که اين کشور را پاره تن خود مي‌داند و براي عزتش، با جان و آبرويش خواهد ايستاد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |