شنبه 01 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 7969 15:20 1393/09/22
ارزاني نفت همچنان رکورد مي زند ‏

ارزاني نفت همچنان رکورد مي زند ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارزاني نفت همچنان رکورد مي زند ‏

ارزاني نفت همچنان رکورد مي زند ‏

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

زير تيتر: عربستان: مداخله‌اي در بازار نفت نمي کنيم! ‏

گروه امورزيربنايي: با وجود ادامه سقوط آزاد طلاي سياه در بازار جهاني و ثبت ارزان ترين قيمت نفت در طول بيش از يک دهه گذشته، وزير نفت عربستان معتقد است: حال بازار خوب بوده و نيازي به کاهش توليد نفت نيست‎.
‎دبيرخانه اوپک با انتشار چندين اطلاعيه آخرين وضعيت قيمت فروش، عرضه و تقاضا و ميزان توليد نفت 12 کشور عضو اين سازمان پر حاشيه نفتي را تشريح کرد‎.
‎بر اساس گزارش اوپک تقاضاي جهاني براي نفت اين سازمان در سال 2015 به پايين‌ترين ميزان خود در 12 سال گذشته مي‌رسد. از اين رو تقاضاي جهاني براي نفت توليدي اوپک در سال آينده ميلادي، با کاهش 300 هزار بشکه‌اي به روزانه 92/28 ميليون بشکه مي‌رسد. اين در حالي است که تقاضا براي نفت اوپک در سال 2014 معادل روزانه4/29 ميليون بشکه بود‎.
‎تقاضاي جهاني نفت در سال 2014 با افزايش 930 هزار بشکه‌اي به 13/91 ميليون بشکه در روز مي‌رسد که اين برآورد 120 هزار بشکه در روز نسبت به گزارش قبلي اوپک کاهش داشته است‎.
‎اوپک همچنين پيش‌بيني کرده است که تقاضاي جهاني نفت در سال 2015 ميلادي روزانه 12/1 ميليون بشکه افزايش يافته و به 26/92 ميليون بشکه در روز مي‌رسد که اين برآورد نيز نسبت به گزارش ماه نوامبر اوپک، کاهشي حدود 70 هزار بشکه در روز را نشان مي‌دهد‎.
‎نفت ايران بازهم ارزان شد
قيمت هر بشکه نفت سنگين ايران در ماه نوامبر 2014 ميلادي (آبان 93) با 10.15 دلار کاهش نسبت به ماه پيش از آن 74.46 دلار معامله شده است‎.
‎هر بشکه نفت سنگين ايران در ماه اکتبر 84.61 دلار به فروش رسيده بود. متوسط قيمت نفت ايران در 10 ماه نخست امسال معادل 99.49 دلار به ازاي هر بشکه و در مدت مشابه سال گذشته برابر با 105.46 دلار در هر بشکه تخمين زده شده است‎.
‎قيمت سبد نفتي اين سازمان در ماه نوامبر با 9.49 دلار کاهش نسبت به ماه قبل از آن 75.57 دلار در هر بشکه معامله شده است. اين رقم براي سبد نفتي اوپک در ماه اکتبر معادل 85.06 دلار در هر بشکه بوده است‎.
‎تمامي نفت هاي کشورهاي عضو اوپک در ماه نوامبر کاهش يافته اند و بيشترين کاهش به نفت موربان امارات با 11 دلار و 25 سنت اختصاص يافته است. کمترين کاهش با 7.32 دلار مربوط به اورينت اکوادور بوده است‎.
‎هر بشکه نفت برنت درياي شمال نيز در اين ماه 78.90 دلار به فروش رفته است که کاهش 8 دلار و 51 سنتي نسبت به ماه گذشته را نشان مي دهد و هر بشکه نفت خام آمريکا نيز با 8 دلار و 39 سنت کاهش 76.04 دلار معامله شده است‎.
‎سقوط آزاد طلاي سياه در آمريکا
در همين حال براي نخستين بار قيمت نفت خام آمريکا در طول پنج سال گذشته تاکنون به پايين‌تر از 60 دلار در هر بشکه سقوط کرد‎.
‎انتشار داده‌هايي از بهبود شرايط اقتصادي آمريکا در ابتداي روز کاري پنجشنبه (20 آذر ماه 93) موجب حمايت بازارهاي مبادلاتي شد، اما ساعات پاياني اين بازارها با سقوط بهاي نفت و رسيدن آن به 58 دلار و 96 سنت به ازاي هر بشکه، همراه بود‎.
‎النعيمي: حال بازار نفت خوب است
با وجود ادامه روند کاهش قيمت نفت در بازار جهاني، علي انعيمي وزير نفت عربستان سعودي بار ديگر تاکيد کرد که کشورش براي حمايت از قيمت نفت اقدام به کاهش توليد خود نمي‌کند و مداخله‌اي در بازار انجام نمي‌دهد‎.
‎اين عضو کابينه دولت رياض با بيان اينکه بازار را بايد رها کرد تا بدون مداخله پادشاهي عربستان خود را متعادل کند در پاسخ به سوال که آيا فکر مي‌کند که نياز به کاهش توليد نفت تا قبل از نشست بعدي اوپک در ژوئن 2015، پيش مي‌آيد، گفت: چرا بايد توليد را کاهش دهيم؟ چرا؟
النعيمي همچنين با تاکيد بر آنکه عربستان توليد خود را در شرايط فعلي افزايش نمي‌دهد، بيان کرد: اين ميزان توليد نفت تغيير نخواهد کرد. مگر آنکه مشتريان ديگري بيايند و بگويند که نفت بيشتري مي‌خواهند‎.
‎روسيه، مکزيک و نروژ وارد گود شوند
همزمان با اظهار نظر وزير نفت عربستان، عبدالله بن حمد العطيه رئيس سابق اوپک و مشاور ارشد امير قطر با اشاره به سقوط قيمت نفت و عرضه روزانه 2 ميليون بشکه نفت اضافي به بازار تاکيد کرده است: اوپک نمي‌تواند همانند گذشته به تنهايي اين مسئله را حل کند، زيرا هم‌اکنون شرايط متفاوت است. بايد روسيه، ‌نروژ و مکزيک هم با اوپک همراه شوند و در خصوص کاهش توليد خود بحث کنند‎.
‎العطيه همچنين با ابراز ترديد در موافقت اعضاي اوپک براي تشکيل جلسه اضطراري به منظور مقابله با روند کاهشي قيمت نفت تاکيد کرد که کشورهاي صادر کننده نفت تنها در صورتي با جلسه اضطراري موافقت مي‌کنند که توليدکنندگان خارج از اوپک نيز با کاهش توليدشان موافقت کنند‎.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |