پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 8519 15:56 1393/10/12
ارتباط گرانی لبنیات با پوکی استخوان

ارتباط گرانی لبنیات با پوکی استخوان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ارتباط گرانی لبنیات با پوکی استخوان

ارتباط گرانی لبنیات با پوکی استخوان

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گرانی قیمت لبنیات سبب کاهش مصرف سرانه این محصولات و خطر افزایش شیوع بیماری پوکی استخوان در کشور شده است

پوکی استخوان یکی از شایع‌ترین بیماری‌های موجود در کشور است، بیماری که با تغذیه مناسب به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد و حذف بسیاری از مواد غذایی از جمله لبنیات می‌تواند خطر ابتلا به آن را افزایش دهد.

براساس این گزارش با وجود آنکه لبنیات نقش بسیار مهمی در سلامت جامعه ایفا می‌کنند، کمتر مورد توجه مصرف کنندگان قرار دارند و کمتر از سایر مواد غذایی در سبد غذایی خانوار جای می‌گیرند.

در همین زمینه حسین چمنی، کارشناس صنعت شیر اظهار داشت: مستند کاهش مصرف شیر ما گزارش مستند بانک مرکزی است که براین اساس مصرف شیر در کشور طی اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها 42 درصد کاهش یافته است.

چمنی ادامه داد: همچنین براساس اعلام مرکز تحقیقات استئوپروز کشور بین سال‌های 80 تا 91 تراکم استخوان ایرانیان بین 8 تا 14 درصد کاهش یافته است."

محمد فربد، نایب رئیس هیات مدیره انجمن صنایع لبنی کشور هم در گفتگو با مهر، میزان مصرف سرانه لبنیات در کشور را حدود 85 کیلوگرم عنوان کرد و افزود: ین میزان باید به 160 تا 170 کیلوگرم افزایش پیدا کند.

فربد گفت: میزان مصرف سرانه لبنیات در سال گذشته نسبت به سال ماقبل آن، 5 درصد کاهش یافته و از 90 به 85 کیلوگرم رسیده است.

محمدرضا اسماعیلی، مدیرعامل اتحادیه سراسری فراورده های لبنی نیز این عدد را خوشبینانه خواند و افزود: مصرف سرانه لبنیات در خوشبینانه‌ترین حالت، 85 کیلوگرم و به اعتقاد ما، بسیار پایین‌تر از این میزان است.

در این میان مسئولانی هم هستند که با بحث کاهش مصرف سرانه مخالفند. در این راستا سید احمد مقدسی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور به مهر گفت: بنده این موضوع را قبول ندارم؛ اگرچه مطرح شدن موضوع روغن پالم بر کاهش مصرف لبنیات پرچرب تاثیرگذار بود اما در عوض مصرف انواع کم پرب این محصولات بالا رفت.

وی افزود: اگر مصرف سرانه کاهش می‌یافت، کارخانجات شیرخام را از دامدار خریداری نمی‌کردند در حالی که آنان این کار را انجام می‌دهند.با وجود این، خود مقدسی نیز با اصل مساله مخالف نیست و میزان سرانه مصرف فراورده‌های لبنی را بسیار کم می‌داند.مقدسی در این رابطه تصریح کرد: البته سرانه مصرف در کشور ما نسبت به میانگین جهانی که 160 کیلوگرم و میزان استاندارد آن که 300 کیلوگرم است، بسیار کم است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |