چهارشنبه 29 فروردین، 1403

کدخبر: 58251 13:41 1396/01/30
اخلاق‌مداری و تمرکز بر نقاط قوت؛ مؤلفه‌‌های اصلی رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی

اخلاق‌مداری و تمرکز بر نقاط قوت؛ مؤلفه‌‌های اصلی رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اخلاق‌مداری و تمرکز بر نقاط قوت؛ مؤلفه‌‌های اصلی رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی

اخلاق‌مداری و تمرکز بر نقاط قوت؛ مؤلفه‌‌های اصلی رقابت سیاسی در مردم‌سالاری دینی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی، رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، درباره اصول و مؤلفه‌های رقابت سیاسی و انتخاباتی در نظام مردم‌سالاری دینی و تفاوت آن با سایر دموکراسی‌ها گفت: قانونمداری و توجه به رعایت آن مهم‌ترین ویژگی افرادی است که در انتخابات حاضر می‌شوند و براین مبنا کاندیداها تا قبل اعلام صلاحیت‌ها حق تبلیغات ندارند و این تنها به قانون برنمی‌گردد بلکه جنبه اخلاقی نیز دارد.

تمرکز بر نقاط قوت و رعایت اخلاق

وی ادامه داد: ویژگی دیگر رقابت سیاسی در نظام مردم‌سالاری دینی این است که افراد در هنگامه تبلیغات انتخاباتی بر نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت خود تمرکز کنند و از مچ‌گیری، انگ‌زنی و تخریب دیگر نامزدها خودداری کنند.

اکرمی اظهار کرد: مسئله دیگر رعایت اخلاق اسلامی است. یک مسلمان حق ندارد در انتخابات و غیر انتخابات به دیگران توهین کند، برچسب بزند و مسائل اثبات‌نشده را افشا کند، بلکه باید مبتنی بر عدالت و انصاف وارد رقابت سیاسی شود و مسائلی را که نمی‌داند و تنها شنیده است و سند دقیقی از آن در دست ندارد اصلا بازگو نکند و در صورت اطلاع نیز با عدالت و انصاف مطرح کند و فضای رقابت را آلوده و متشنج نکند.

تأثیر تبدیل شدن اخلاق به ارزش در جامعه به اخلاق‌محور شدن رقابت‌های انتخاباتی

حجت‌الاسلام اکرمی درباره چرایی کمرنگ شدن جایگاه اخلاق در رقابت‌های سیاسی نسبت به دوران ابتدای انقلاب گفت: تا زمانی که تحزب و تشکل به صورت واقعی شکل نگیرد و ثبت نام افراد در انتخابات مبتنی بر ضابطه و قاعده خاصی نباشد و هر کس خود را در حد رئیس‌جمهور بداند این آسیب‌ها و بداخلاقی‌های سیاسی بیشتر نیز خواهد شد.

عضو جامعه روحانیت مبارز تأکید کرد: شورای نگهبان باید به طور جدی این مسئله را بررسی و پیگیری کند و ضوابط و قواعد ثبت ‌نام افراد در انتخابات، مانند سن، تحصیلات، سابقه کار اجرایی، تقوا و مدیر و مدبر بودن، را شفاف کند تا این میزان مدعی برای ریاست‌جمهوری پیدا نشود تا بتواند صلاحیت آنها را احراز کند.

اکرمی با بیان اینکه رعایت اخلاق نباید تنها محدود به دوران انتخابات باشد و صرفا در آن زمان توصیه به رعایت اخلاق شود، گفت: در غیر زمان انتخابات نیز افراد باید به هم درس اخلاق، انصاف، حیا و شرم بدهند و این مسئله در جامعه فراموش نشود که قیامتی وجود دارد که در آنجا باید به تهمت‌ها و برچسب‌زنی‌ها پاسخ دهیم.

وی ابراز کرد: در این صورت است که بداخلاقی‌ها به امری ضد ارزش و قبیح تبدیل شده و اخلاق و رعایت ضوابط و اصول ارزش تلقی می‌گردد تا بالتبع فراگیر شدن آن در جامعه رقابت‌های انتخاباتی نیز اخلاق‌محور شود.‌



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |