جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 80434 15:43 1397/01/26
احمد شوهانی عنوان کرد: اقناع افکار عمومی داخلی و کسب امتیاز به نفع تروریست‌ها؛ اهداف آمریکا از تجاوز به سوریه

احمد شوهانی عنوان کرد: اقناع افکار عمومی داخلی و کسب امتیاز به نفع تروریست‌ها؛ اهداف آمریکا از تجاوز به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احمد شوهانی عنوان کرد: اقناع افکار عمومی داخلی و کسب امتیاز به نفع تروریست‌ها؛ اهداف آمریکا از تجاوز به سوریه

احمد شوهانی عنوان کرد: اقناع افکار عمومی داخلی و کسب امتیاز به نفع تروریست‌ها؛ اهداف آمریکا از تجاوز به سوریه

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: مقامات آمریکا با استناد به ادعایی واهی در خصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در منطقه «دوما» اقدام به تهاجم نظامی به سوریه کرده است. در حالی‌که روسیه و جمهوری اسلامی ایران، این اتهام را دروغ می‌دانند؛ روسیه این تصمیم آمریکا را آغازکننده جنگ جهانی سوم توصیف کرده و هم مقامات کشورمان و هم مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دربرابر این تجاوز خواهند ایستاد و بی‌جواب نخواهند گذاشت. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام این حمله را مصداق دقیق تجاوزگری و این رفتار آمریکا را ادامه شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه دانستد.

«احمد شوهانی»، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تجاوز اخیر آمریکا، انگلستان و فرانسه به سوریه و ابعاد تأثیرگذاری آن در کوتاه مدت و بلندمدت بر امنیت و ثبات منطقه گفت: به نظر می‌آید که این اتفاقی که در سوریه رخ داده از یک طرف باعث انسجام و همبستگی بیشتری در داخل سوریه و به نفع دولت و رژیم حاکم می‌شود و همین‌طور انسجام جبهه مقاومت را تقویت خواهد کرد و از طرف دیگر نتیجه ملموسی نه در کوتاه مدت و نه در بلندمدت برای کشورهایی که اقدام کرده‌اند نخواهد داشت. من فکر می‌کنم بیشتر در بعد کوتاه مدت بر افکار عمومی آمریکا تأثیرگذار باشد؛ زیرا آن‌ها در معادلات میدانی و زمینی مثل غوطه شرقی بازی را باخته‌اند و دولت سوریه در حال تسلط بیشتر بر مناطق مختلف سوریه است.

وی افزود: لذا نتیجه مثبت و خاصی برای این سه کشور و حامیانش در پی نخواهد داشت مگر این‌که بخواهند دولت سوریه را مجبور کنند که تن به مذاکره تن دهد تا بتوانند در این مذاکره برای مخالفین بشاراسد امتیازاتی را کسب کنند.

اقناع افکار عمومی آمریکا ؛ هدف ترامپ از تجاوز به سوریه شوهانی در تکمیل مطلب پیشین که این تجاوز را با اقناع افکار عمومی آمریکا مرتبط می‌دانست، تصریح کرد: آمریکایی‌ها در سوریه از زمانی‌که ورود کردند به ویژه در دوره ترامپ، گاه و بیگاه گفته‌اند که ما در حال مبارزه با تروریسم هستیم و به‌نوعی براساس این فریب‌کاری، افکار عمومی را منحرف کرده‌اند. همان‌‌طورکه درباره افغانستان و عراق هم این فریبکاری را انجام دادند.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: از طرف دیگر چون آمریکا به هم‌پیمانان خودش اطمینان داده بود که منافع آن‌ها را در منطقه تأمین خواهد کرد، به همین دلیل توانست آن‌ها را با خود همراه سازد اما برعکس در افغانستان و عراق با تمامی وعده‌هایی که رؤسای جمهور آمریکا دادند، نتوانستد به عهد و پیمان‌های خود عمل کنند و نتیجه آن از دست رفتن عراق و افغانستان نزد آمریکا و متحدانش است. به همین دلیل آمریکا شدیداً تحت فشار بازیگران منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مثل اسرائیل و عربستان است.

وی یکی دیگر از دلایل تجاوز این سه کشور به سوریه را ناشی از فشارهای رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی دانست و در این باره تصریح کرد: رژیم صهیونیستی و عربستان که هرکدام نگرانی‌های امنیتی جداگانه‌ای دارند، ترامپ را تحت فشار قرار داده‌اند تا ورود مستقیم به صحنه نزاع در سوریه داشته باشد. به‌ویژه عربستان که در یمن با بن‌بست مواجه شده، پیگیر جدی این عمل آمریکا آمریکا بود، لذا با فشار افکار عمومی درونی آمریکا و فشارهای خارجی، ترامپ دارد تلاش می‌کند تا خود را از زیر بار این فشارها خارج کند.

شوهانی افزود: بنابراین ترامپ به همراه متحدان اروپایی‌اش تصمیم گرفت یک بازی دیگری را راه بیاندازد و از آن‌جا که ترامپ ثبات روحی و روانی ندارد بر خلاف وعده‌هایی که اخیراً درباره خروج آمریکا از سوریه داده بود، به این کشور حمله کرد، اما ترامپ همچون اسلاف خود بازی را در داخل آمریکا باخته و افکارعمومی را علیه خود ساخته است.

استفاده ابزاری از سازمان‌های جهانی؛ جلوه‌ای از ماهیت ناعادلانه نظام بین‌الملل این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی در ادامه ضمن تأکید بر این نکته که ترامپ هیچ‌گونه اعتقادی به عناصر و ارکان‌های بین‌اللملی ندارد، گفت: متأسفانه نظام بین‌الملل، نظام عادلانه‌ای نیست و به تبع آن توزیع قدرت و ثروت هم عادلانه نیست. لذا سازمان‌ها بین‌المللی به‌عنوان یکی ازعناصر لاینفک این نظام را قدرت‌های جهانی مثل آمریکا دارند هدایت می‌کنند.

وی در پایان افزود: این سازمان‌های جهانی با پول‌های این کشورها ادامه حیات می‌دهند و به همین‌ خاطر قدرت‌های جهانی از این سازمان‌ها استفاده ابزاری می‌کنند و کارکرد واقعی این سازمان‌ها را به سخره گرفته‌اند. در قضیه تجاوز به سوریه هم این واقعیت کاملاً مشهود بود، چون اگر ترامپ و رهبران فرانسه و انگلیس منتظر انتشار گزارش سازمان منع گسترش سلاح‌های میکروبی می‌ماندند، شاید نتیجه به نفع آن‌ها نمی‌بود و نمی‌توانستند اهداف خود را پیاده کنند.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |