جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 76619 13:59 1396/10/27
احمد بخشایش اردستانی عنوان کرد: کنفرانس بین‌المجالس؛ فرصتی برای پارادایم‌سازی اسلامی

احمد بخشایش اردستانی عنوان کرد: کنفرانس بین‌المجالس؛ فرصتی برای پارادایم‌سازی اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احمد بخشایش اردستانی عنوان کرد: کنفرانس بین‌المجالس؛ فرصتی برای پارادایم‌سازی اسلامی

احمد بخشایش اردستانی عنوان کرد: کنفرانس بین‌المجالس؛ فرصتی برای پارادایم‌سازی اسلامی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: با آغاز این هفته یعنی از شنبه (۲۳ دی) شاهد برگزاری یک رویداد مهم بین‌المللی به نام «کنفرانس مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی» در پایتخت ایران اسلامی هستیم. این کنفرانس در شرایطی، سیزدهمین دوره‌اش را آغاز کرده که متأسفانه شکاف‌های عمیقی درون جهان اسلام به چشم می‌خورد و دشمنان جراحات سنگینی را بر پیکره آن وارد کرده‌اند، لذا این سؤال به ذهن‌ هر فرد کنجکاوی متبادر می‌شود که با وجود شرایط فعلی حاکم بر جهان اسلام و اختلافات جدی میان دولت‌های اسلامی، آیا برگزاری این‌گونه کنفرانس‌ها با هزینه‌هایی که صرف آن شده می‌تواند خروجی مثبتی برای حل مشکلات و اختلافات موجود در پی داشته باشد؟ در این کنفرانس که دیروز به صورت رسمی توسط رئیس‌جمهوری کشورمان افتتاح شد، نکته اشتراک تمامی بحث‌ها و سخنان رؤسای پارلمان‌ها حول سه محور وحدت، فلسطین و میانمار بوده، اما باید مدنظر قرار داد که بحث و گفت‌وگو درباره این موارد راحت به نظر می‌رسد اما در عمل اوضاع کمی پیچیده‌تر می‌شود چون تحقق خواسته‌ها در خصوص این سه هدف اصلی، نیازمند جدیت کامل و برنامه‌ریزی شده از سوی دولت‌ها و پارلمان‌های کشورهای عضو است.

 

کنفرانس بین‌المجالس باید پارادایم سازی کند

احمد بخشایش اردستانی، نماینده سابق مجلس و کارشناس مسائل بین‌الملل در تحلیل کارکردی این اجلاس و دستاوردهای آن برای جهان اسلام در گفت‌وگو با ایکنا گفت: معمولاً چون بسیاری از نمایندگان با مشکلات مردم در ارتباط هستند، این قبیل کنفرانس‌ها می‌تواند با مشکلات و روح جوامع ملموس باشد. وی در ادامه با تأکید بر این موضوع که اغلب کشورهای شرکت‌کننده دراین اجلاس‌ها برای تبادل نظرات گرد هم می‌آیند، افزود: اگر می‌خواهیم کنفرانس‌های این چنینی خروجی خوبی داشته باشد، باید مواردی را مدنظر قرار دهیم؛ برای مثال وقتی نمایندگان دو کشور کویت و ایران به مذاکره و گفت‌‌وگو می‌نشینند، درباره اهداف، راهبردها، الگوها یا پارادایم‌ها و روش‌ها صحبت کنند خیلی بهتر و کارسازتر خواهد بود.

 

مجموع افکار و باورهایمان باید بیان شوند

اردستانی در ادامه تخریب چهره اسلام را استراتژی دشمنان دانست و گفت: یکی از بحث‌هایی که نظام بین‌الملل و نظام سلطه علیه جهان اسلام مطرح می‌کنند، تروریسم اسلامی است و می‌خواهند چهره‌ اسلام را با تروریسم پیوند بزنند در صورتی‌که از واژه‌هایی مثل صلح اسلامی در برابر صلح غیراسلامی هیچ‌‎گونه صحبتی نمی‌کنند و مدام بر تروریسم اسلامی تأکید دارند در حالی‌که اسلام اساساً با تروریسم مشکل دارد. وی تعمیق اختلافات مذهبی را یکی از ابزارهای اعمال سلطه دانست و ادامه داد: میان اهل سنت و شیعیان مشکل حادی وجود ندارد اما آمریکا با آل‌سعود به‌عنوان دو هم‌پیمان استراتژیک بر تعمیق اختلاف میان این دو مذهب تأکید می‌کنند. مثلاً آل‌سعود در داخل کشور عربستان به مردم خود می‌گوید، ایرانیان می‌خواهند تمدن اسلامی شیعی را به عربستان و سرتاسر جهان اسلام گسترش دهند. عضو سابق کمیسیون امنیت ملی افزود: بنابراین چنین کنفرانس‌هایی، اهداف را برای کشورهای شرکت‌کننده روشن‌تر می‌کند و حداقل کاری که ما می‌‌توانیم انجام دهیم، باید در بیانیه‌ها و سخنرانی‌ها، مجموع افکارمان را بیان کنیم و از طرف دیگر مشکلات متعددی در جهان اسلام مثل افراط گرایی وجود دارد که نیازمند ارائه تعاریف جدید برای بررسی دقیق‌تر این مشکلات هستند تا پارادیم‌سازی این تعاریف در آینده ممکن شوند. کارشناس مسائل بین‌الملل فقدان وحدت‌رویه را مانع پیشبرد اهداف کنفرانس دانست و تأکید کرد: متأسفانه امروز ما در جهان اسلام با وحدت رویه روبرو نیستیم؛ مثلاً زمانی‌که یک حرکت تروریستی در منطقه رخ می‌دهد به دلیل تفاوت دیدگاه‌ها و گزاره‌ها، می‌بینیم که بر خلاف جمهوری اسلامی ایران، برخی از کشورها این حرکت را تروریستی خطاب نمی‌کنند و باید به این موضوع اشاره کنم که ریشه این عدم وحدت رویه به نبود فهم مشترک وقایع پیرامونی و داخلی میان کشورها بر می‌گردد.

 

فقدان فهم مشترک در تشخیص دوستی‌ها و دشمنی‌ها

وی در ادامه بر ضرورت تفکیک میان دوست و دشمن از جانب کشورهای شرکت‌های کننده تأکید کرد و گفت: علاوه بر تأثیری که فهم مشترک در نزدیک شدن آرای کشورهای اسلامی به یکدیگر دارد، وجود یک دوست و دشمن مشترک هم می‌تواند همین نقش را بازی کند و زمینه‌های وحدت را فراهم سازد که متأسفانه جهان اسلام در این حوزه بسیار مهم هم دارای ضعف است. مثلاً برخی از کشورها با این‌که می‌دانند آمریکا و رژیم صهیونیستی دشمن مشترک کشورهای اسلامی هستند ترجیح داده‌اند که ایران را در تصوراتشان به عنوان دشمن مشترک فرض کنند. اردستانی ادامه داد: این قبیل نشست‌ها و جلسات می‌توانند مفید باشند و از نمایندگان پارلمان‌ها این توقع وجود دارد که در این موضوعات با یکدیگر صحبت کنند و برای دولت و پارلمان کشورهای شرکت‌کننده جای بیاندازند که ایران دشمن نیست و ما هم همانند شما یک دین، پیامبر و قرآن واحد داریم و نباید اجازه دهیم تا دشمنان اسلام با برجسته کردن جزئیات دینی و مذهبی، تفرقه‌افکنی کنند. کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: رسالت ما در این اجلاس‌ها بر این اساس استوار که به اعضا بفهمانیم، ایران در کجای تاریخ معاصر سابقه اشغال‌گری داشته است در صورتی‌که رژیم صهیونیستی با استفاده از اختلافات درونی ما فلسطین را اشغال کرده و آمریکا هم قدس را به عنوان پایتخت این رژیم اشغال‌گر به رسمیت شناخته است، بنابراین نباید فریب این دو دشمن مشترک جهان اسلام را بخورید.

 

از جنگ رسانه‌ای دشمن نباید غافل شد

وی هوشمندی مسئولان را در برابر تبلیغات رسانه‌ای مهم دانست و گفت: اما اگر ما نتوانیم سریع اقدام کنیم، در برابر جنگ رسانه‌ای آمریکا و اسرائیل مغلوب خواهیم شد چون آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های کلانی درحوزه رسانه داشته‌اند. متأسفانه رسانه‌های خارجی از هر فرصتی برای تخرب جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند. مثلاً همین اغتشاشات اخیر در ایران را طوری رسانه‌ای کردند که به‌زعم آن‌ها بهار ایرانی در حال رخ دادن است، اما اگر در این اجلاس به کشورهای شرکت کننده بفهمانیم که چیزی به نام بهار ایرانی اتفاق نیفتاده و فقط اعتراضاتی بوده که نسبت به مشکلات اقتصادی اتفاق افتادند که در هر کشور دموکراتیکی ممکن است رخ دهد. پس کشورمان از این جلسات و گردهمایی‌ها می‌تواند به خوبی در راستای ارتقای جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود بهره ببرد. اردستانی در پایان به نقش اساسی دستور جلسات این کنفرانس اشاره کرد و افزود: به اعتقاد من دستور جلسات باید حول همبستگی میان کشورهای اسلامی، اشتراک اهداف، موضوع سازی برای جهان اسلام یعنی چه مشکلاتی برای جهان اسلام وجود دارد و چگونه باید آن‌ها رفع شود، باشد. همچنین چون این اجلاس در سطح مجالس است نمایندگان پارلمان‌ها آزادتر و راحت‌تر با یکدیگر بحث می‌کنند و مباحثه و تصمیمات آن‌ها زیاد آثار جدی‌ای ندارد اما حداقل می‌تواند جنبه اقناعی داشته باشد



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |