جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 80743 15:16 1397/02/01
احمد بخشایش اردستانی: ترامپ با تجاوز به سوریه بدهی خود را با بن‌سلمان تسویه کرد

احمد بخشایش اردستانی: ترامپ با تجاوز به سوریه بدهی خود را با بن‌سلمان تسویه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احمد بخشایش اردستانی: ترامپ با تجاوز به سوریه بدهی خود را با بن‌سلمان تسویه کرد

احمد بخشایش اردستانی: ترامپ با تجاوز به سوریه بدهی خود را با بن‌سلمان تسویه کرد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: مثلث آمریکا، انگلیس و فرانسه با استناد به ادعایی واهی در خصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی در منطقه «دوما» دست به تهاجم نظامی به سوریه زدند، که واکنش شدید سازمان ملل و ایران و روسیه به‌عنوان صحنه‌گردانان جنگ با تروریسم را به همراه داشت.

روسیه و جمهوری اسلامی ایران با بی‌پایه و اساس خواندن ادعای این مثلث متجاوز به سوریه؛ این اقدام را منجر به پیچیده‌تر شدن مسیر برای یافتن راه‌حل‌های برون رفت از بحران داخلی این کشور قلمداد کرده‌اند. همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با مسئولان نظام این حمله را مصداق دقیق تجاوزگری و این رفتار آمریکا را ادامه شکست‌های آمریکا و متحدانش در منطقه دانستد.

آمریکا می‌خواهد تقسیم‌ کننده نهایی منافع در سوریه باشد «احمد بخشایش اردستانی»، کارشناس مسائل سیاسی و عضو هیئت علمی دانشگاه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا تصمیمی که میان رئیس‌جمهور روحانی، پوتین و اردوغان در خصوص سوریه در استانبول گرفته شده بود را در حمله به سوریه مؤثر می‌داند و در این باره تصریح کرد: این موضوع در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا هنگام رأی اعتماد به «مایک پمپئو» نشان داده شد؛ یعنی آمریکا فکر می‌کند که بعد از ۷ سال در سوریه به جای این‌که این کشور پیروز نهایی باشد، ایران، ترکیه و روسیه تقسیم‌کننده منافع هستند و آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها جایگاهی ندارند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر آمریکایی‌ها تسلط بر شرق فرات و شمال سوریه را می‌خواهند و نمی‌خواهند ایران به راحتی از زمین و از طریق کرمانشاه وارد عراق و سپس وارد سوریه شود تا بدین سبب خود را به نزدیکی مرزهای اسرائیل برساند.

اردستانی به موضوع حمله رژیم صهیونیستی به پایگاه «تی ۴» اشاره کرد و گفت: هدف صهیونیست‌ها از حمله به پایگاه «تی ۴» انهدام سامانه ضد هوایی پیشرفته ایرانی بود؛ سامانه‌ای که هواپیماهای پیشرفته اسرائیلی هم توسط آن منهدم شده بود، لذا این وضعیت نشان می‌دهد که ائتلاف غربی از گستردگی دامنه نفوذ ایران در سوریه واهمه دارد.

ایجاد ارتش عربی؛ ایده‌ای در پاسخ به باج‌های عربستان این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه درباره درخواست آمریکا از عربستان برای تشکیل ارتش واحد عربی با هدف حمله به سوریه تصریح کرد: آمریکایی‌ها می‌خواستند که با حمله به سوریه یک دستاوردی برای آینده خود به ارمغان آورند؛ بنابراین اکنون هم ترامپ به ارتش سعودی گفته است که یک ارتش عربی درسوریه ایجاد کند که در آینده این کشور سهم داشته باشد، اما با توجه به وضعیت‌ حاکم در روی زمین به نفع حکومت سوریه، روس‌ها و محور مقاومت، پس از گذشت ۷ سال آمریکا آینده‌ای نخواهد داشت و این حمله‌ای هم صورت گرفت فقط برای باز کردن جای پایی برای خودش بود.

وی ضمن تأکید بر مرتبط بودن سفر بن‌سلمان به آمریکا و چند کشور با تجاوز به سوریه گفت: بن‌سلمان به دنبال تور گردشگری به آمریکا و چند کشور اروپایی، قبول کرد پول این حمله را بپردازد. همچنین چند روز قبل از این سفر بن سلمان با بشار اسد تلفنی گفت‌وگویی داشت و در این مکالمه گفت که اگر ایران و روسیه از سوریه خارج شوند ما به ساخت سوریه کمک بسیاری خواهیم کرد اما وقتی بشار اسد با این درخواست موافقت نکرد. همچنین بن‌سلمان سفری را به کشورهای اروپایی انجام داد و تضمین کرد که تمامی هزینه‌های آن‌را پرداخت کند.

مواضع متضاد ترامپ در خروج ازسوریه بخشی از بی‌ثباتی شخصیتی او است کارشناس مسائل بین‌الملل به وعده‌های متضاد ترامپ در رابطه با خروج از سوریه اشاره کرد و افزود: ترامپ که ثبات رفتاری مشخصی ندارد، اقدام به توئیت‌های عجیب و غریب می‌کند و برای خود مردم آمریکا هم این‌گونه توئیت‌ها قابل توجه است. چون ترامپ یک روز می‌گوید که می‌خواهیم از سوریه خارج شویم و چند روز بعد هم می‌گوید که ما می‌خواهیم به سوریه حمله کنیم و همین باعث شده که قابل پیش بینی و مورد اعتماد نباشد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی با تأکید بر این مطلب که عربستان برای ترغیب ائتلاف سه‌گانه به حمله به آن‌ها باج‌ داده است، گفت: این‌که بگوییم حمله ائتلاف سه گانه به سوریه به نوعی باج‌دهی به عربستان بود، اشتباه است بلکه عربستان به آمریکا باج داده و ترامپ در برابر باج‌های سعودی بود که حدود ۱۰۰ موشک به مکان‌هایی شلیک کرد که ضربه زیادی را به ائتلاف ایران، روسیه وسوریه وارد نکرد؛ در واقع ترامپ می‌خواست با این تجاوز بدهی خود را با بن سلمان تسویه کند.

وی افزود: همچنین این‌که ترامپ از عربستان خواسته یک ارتش عربی در سوریه تأسیس کند در واقع در راستای کاهش هزینه‌های حضور آمریکا در سوریه است اما باید در نظر گرفت که خود عربستان به غیر از پول چیز دیگری ندارد و نهایتاً خواهد توانست با خرج دلارهای نفتی خود از سودان و پاکستان سربازانی را به سوریه ارسال کند اما خود همین سربازان هم از وارد شدن به جنگ سوریه واهمه دارند و خیلی زود این ارتش عربی شکست می‌‌خورد.

وی در ادامه با بیان این مطلب که ترامپ هرگز نیروی زمینی به سوریه گسیل نخواهد کرد، افزود: هر سرباز آمریکایی که در سوریه کشته شود، ترامپ مواخذه خواهد شد و این روند به مشکلات داخلی که رئیس‌جمهور آمریکا با آن مواجه هست، خواهد افزود و رقبای سیاسی او از حزب دموکرات بر حملات‌شان علیه او اضافه می‌کنند و همین که «پمپئو» نتوانسته از کمیته روابط خارجی سناء رأی اعتماد بگیرد نشان‌دهنده مخالفت جریانات سیاسی درون آمریکا با تفکر ترامپ و مهره‌های او است.

اردستانی در پایان تهدیدات مکرر صهیونیست‌ها علیه محور مقاومت را موضوع مهمی دانست و گفت: آن چیزی که در سوریه دارای اهمیت است، همین نزاع میان ایران و اسرائیل است و این رژیم علاقه دارد که ایران یک حمله‌ای کند تا اروپا و آمریکا را با خود همراه سازد و ایران هم با پی بردن به این هدف اسرائیل تصمیم دارد که در یک زمان مناسب پاسخ دهد.

گفت‌وگو از سعید امینی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |