پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 12295 13:23 1394/02/09
احداث 2 طرح پتروشیمی کلید خورد

احداث 2 طرح پتروشیمی کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
احداث 2 طرح پتروشیمی کلید خورد

احداث 2 طرح پتروشیمی کلید خورد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

توافق صنعتی – نفتی شکل گرفت

گروه تولید

معاون وزیر صنعت از احداث ۲پروژه پتروشیمی ظرف ۲ماه آینده در منطقه ویژه پارسیان خبر داد و گفت: در توافق با وزیر نفت، مقرر شد تا گاز مورد نیاز تمامی پروژه‌های این منطقه ویژه به صورت نامحدود تامین شود.

مهدی کرباسیان در حاشیه بازدید از پتروشیمی پردیس عسلویه گفت: دو پتروشیمی جدید در منطقه ویژه پارسیان ظرف دو ماه آینده کلنگ‌زنی می‌شود، چراکه عسلویه به لحاظ احداث پتروشیمی تعریف شده اما منطقه دیگر پارسیان با ۱۰هزار هکتار زمین و زیرساخت‌های آماده هم‌اکنون قابلیت واگذاری زمین دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در توافقی با وزیر نفت، بنا شده به هر میزانی که پروژه در منطقه ویژه پارسیان احداث شود، گاز مورد نیازش تامین شود، چراکه آن منطقه به لحاظ تامین گاز دچار مشکل نیست.

وی تصریح کرد: منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر لامرد که در دولت گذشته کلنگ‌زنی شده بود، هم‌اکنون زیرساخت‌های موردنیازش تامین شده و امروز کلنگ آلومینیوم جنوب با ظرفیت ۳۰۰هزار تن نیز به زمین زده خواهد شد.

چینی‌ها؛ فاینانسور آلومینیوم جنوب

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین روز چهارشنبه در نشستی خبری از فاینانس چینی و دانش فنی این کشور برای پروژه آلومینیوم جنوب خبر داد و اعلام کردظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۱.۵میلیون تن می‌رسد.

کرباسیان با اشاره به افتتاح پروژه آلومینیوم جنوب همزمان با حضور رئیس جمهور در استان فارس، گفت: عملیات اجرایی بزرگترین پروژه آلومینیوم کشور آغاز خواهد شد و در آن ۱.۲میلیارد دلار سرمایه‌گذاری ارزی و ۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ریالی صورت گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این پروژه به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی کاملا منطق با تکنولوژی های روز دنیا است و به لحاظ اشتغال‌زایی در منطقه محروم لامرد می تواند مؤثر باشد.

وی تصریح کرد: یکی از مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم، برق و گاز است که فراهم‌سازی این دو زیرساخت بر منطقه ویژه انرژی‌بر لامرد موجب ایجاد ارزش افزوده بالا حتی بیش از صادرات گاز می‌شود و با بهره‌برداری از این پروژه بسیار مهم تولید آلومینیوم کشور به ۹۰۰هزار تن خواهد رسید.

مدیرعامل ایمیدرو ادامه داد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، قرار است تا سال ۱۴۰۴حدود یک‌و‌نیم میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید شود و پروژه آلومینیوم جنوب نیز سهم ۳۵۰هزار تنی در این هدف‌گذاری خواهد داشت که قرار است در ۴۱ماه به بهره‌برداری کامل برسد.

کرباسیان در ادامه به تامین تجهیزات مورد نیاز این پروژه اشاره و خاطر نشان کرد: تجهیزات این پروژه کاملا اروپایی است که از سوی چینی ها تامین می شود، ضمن اینکه در کنار آن نیروگاه ۵۰۰مگاواتی غدیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد تا بتواند مشکل تامین برق این پروژه آلومینیوم را حل کند. در همین حال، با توسعه ظرفیت این نیروگاه به سایر صنایع مستقر در این منطقه نیز برق تحویل داده خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پروژه فرآوری تبدیل گاز به بنزین، گازوئیل و میعانات گازی بیان کرد: امید می رود با شروع عملیات اجرایی این پروژه ها در منطقه لامرد بتوانیم پروژه های دیگری همچون منیزیم را در این منطقه عملیاتی کنیم.

به گفته وی، با مذاکراتی که پس از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم صنایع دیگر را نیز فعال کنیم.

همچنین در این نشست، محمدمهدی مستقیمی، مدیرعامل آلومینیوم جنوب نیز با اشاره به وضعیت تولید و تجارت آلومینیوم در دنیا، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته صنعت آلومینیوم در ایران به خوبی جانمایی نشده بود و به همین دلیل به لحاظ تامین انرژی مورد نیاز پروژه ها مشکلاتی ورود کرده بود، اما احداث پروژه آلومینیوم جنوب در منطقه انرژی‌بر لامرد و در کنار پروژه پارس جنوبی به‌عنوان قطب انرژی کشور، این مشکل را حل کرده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |