جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 59267 12:36 1396/02/13
اثرگذاری منفی کالای بی کیفیت با برند تجاری ایران

اثرگذاری منفی کالای بی کیفیت با برند تجاری ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اثرگذاری منفی کالای بی کیفیت با برند تجاری ایران

اثرگذاری منفی کالای بی کیفیت با برند تجاری ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری آنا نوشت: «تبلیغات و بازاریابی» از نکات ستاره‌دار مدیریت بنگاه های تولیدی است، زیرا این بخش، جزو اساسی ترین حلقه‌های نظام تولیدی در اقتصاد شمرده می شود که مهمترین ضعف آن عدم توان فروش «تولیدملی» حتی در بازارهای داخل کشور است؛‌ گواه این مطلب، انبار کارخانه‌هایی است که بدون بازاریابی و تبلیغات، کالایی در آن تولید و در انبارهای آن رسوب کرده زیرا قبل از زمان پروسه تولید،‌ بازاریابی فروش برای آن کالا در بازار شکل نگرفته تا با فروش آن دور دوم تولید آن محصول در کارخانه تضمین شود تا بر همین اساس چرخ تولید و فروش آن بنگاه بر روی قلتک افتاده و «تولید و فروش» به یک روال تبدیل شود تا علاوه بر اشتغالزایی پایدار، تولید کالای ملی پُرفروش نیز به اقتصاد کشور تحویل داده شود.

«مارکتینگ و بازاریابی» از لحاظ توسعه کیفی هنوز جایگاه مناسبی را در بین بنگاه داران کوچک و متوسط پیدا نکرده و فارغ التحصیلان آن کماکان بدون مهارت و تجربه کافی گام به عرصه رقابت در تولیدی می گذارند؛‌ اما «مارکتینگ و بازاریابی» از لحاظ کمی به رشته های مختلف دانشگاهی راه یافته و برای نتیجه بخش شدن این رشته در اقتصاد باید تعامل بین دانشگاه و بنگاه های اقتصادی شکل بگیرد تا مزیت فروش یک کالا در بازارهای داخلی و خارجی قوت بگیرد.

جای‌خالی این علم در بنگاه‌های اقتصادی کاملا مشهود بوده اما در چند سال گذشته با تغییر مفهوم بازاریابی بین بنگاه‌داران تولیدی حرکت های جدیدی در همین خصوص پیش گرفته‌ شده و معرفی برند تجاری، کالای تولیدی و حتی کالای تولیدی آینده نیز در دستور کار این بنگاه ها قرار گرفته و جای این خوشبینی را گذاشته که در آینده کالاهای تولیدی بر اساس نیاز به بازارهای مصرفی تزریق می شوند.

بر پایه این گزارش، در طرف مخالف این مطلب کماکان بنگاه‌های زیادی وجود دارند که به طور کلی اعتقادی به «مارکتینگ و بازاریابی» ندارند و بر این باورند که هزینه در این راه، هیچگونه بازگشتی نداشته و صرفا یک هزینه بوده و در این معقوله نگاه بلندمدت ندارند.

بنگاههای صادراتی باید از بازاریابی بهره مند شوند

محمد رضا مودودی معاون کل سازمان توسعه تجارت در همین باره به خبرنگار اقتصادی آنا گفت: بنگاه های تولیدی ایران در زمینه بازاریابی داخلی و خارجی با ضعف های متعددی روبه رو هستند که منجر به تشکیل رقابت های منفی در سطح بازارهای بین المللی شده است اما این سازمان در راستای ترویج فرهنگ صادرات و بازاریابی فعالیت خود را آغاز کرده تا انتقال دانش مرتبط با حوزه بازاریابی بین المللی به بنگاه ها صورت گیرد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: طبق اصول بازاریابی، تولید کالای بی کیفیت و توزیع منطقه ای آن، علاوه بر بازگشت آن کالا به سمت تولیدکننده می‌تواند اثر منفی بر افکار عمومی بازار مصرفی نسبت به سایر تولیدات با برند آن کشور نیز بگذارد.

وی افزود: ورود بخش خصوصی در قالب صنوف مختلف به بازار تولیدی از سوی هیچ نهاد و ارگانی منع نمی شود و باید تجارت آزاد در اقتصاد وجود داشته باشد تا همه بتوانند صادرات را اجرایی کنند ولی این مُهم نیازمند وجود استانداردها در بنگاه های اقتصادی است که فعالیت های تولیدی را می خواهند انجام دهند.

نباید با کالاهای بی کیفیت در بازارهای منطقه ای مانور دهیم

حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز درباره اهمیت بازاریابی فروش کالا در سطح منطقه و بازار بین المللی گفت: کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا هم مانند سایر کشورها می‌توانند بازار مناسبی را برای کالاهای ایرانی فراهم سازند، بنابراین باید مدیریت استراتژیک در زمینه‌های مختلف اقتصادی و شرایط درون و بیرون کشور را شناسایی کرد.

وی ادامه داد: پس از اجرای برجام این شانس برای همه کشورهای دنیا به وجود آمد که روابط خود با ایران را گسترش دهند، حال هر کدام که بتوانند ارتباطات تجاری خود با ایران را تسهیل سازند و امکان برقراری بانکی خود را توسعه دهند تا گشایش اعتبار و سوئیفت‌ها صورت بگیرد، از شانس بیشتری برای ارسال کالاهای حجیم برخوردار می‌شوند.

سلیمی با تاکید بر اینکه اصول بازاریابی برای ورود به این بازارهای منطقه ای باید به کار گرفته شود‌،تصریح کرد: رقبای فراوانی از جمله ترکیه و چین در بازارهای اوراسیا وجود دارند بنابراین نباید بدون افزایش کیفیت محصولات و رقابتی بودن قیمت محصولات تولیدی در این بازارها تنها مانور بدهیم ضمن آنکه با درک شرایط پس از تحریم، با استحکام بخشیدن به موقعیت محصولات صادراتی ایران، باید خودمان را در این بازارها تثبیت کنیم.

وی افزود: مهمترین اولویت خریداران کالا میزان رقابت پذیری در بازارهای بین المللی است حال تفاوتی ندارد کشوری روابط حسنه با ما داشته باشد یا خیر، اگر محصولات ما نیاز مصرف‌کنندگان را برطرف نکند، به قطع ما در آن بازارها محکوم به شکست می‌شویم.

ضعف بزرگ ایران در بازاریابی محصولات تولیدی

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران نیز با اشاره به ضعف بازاریابی محصولات تولیدی به خبرنگار آنا گفت: یکی از دلایلی که صادارات محصولات ایرانی محدود به چند کشور شده، نبود بازاریابی صحیح بین کشورهایی است که تولیدات ملی ما می‌تواند به آنجا راه پیدا کند.

وی ادامه داد: محدودیت در رقابت پذیری تولید محصولات صادراتی باعث شده تا رقبای دیگر به راحتی خود را جایگزین ایران کنند و زمانی که قدرت ما در رقابت پذیری در مقابل حریفان کاسته می شد به‌جای رقابت، محصولات درجه پایینی به کشورهای هدف صادر کردیم که در کل فاتحه اقتصاد ایران را در آن کشور خواندیم.

این کارشناس بازار تاکید کرد: هزینه‌های بالای حمل و نقل، بالا بودن قیمت تمام شده کالاهای تولید داخل در مقایسه با سایر رقبای خارجی نیز از جمله مشکلات استان در حوزه صادرات و بازاریابی است.

احمد کریمی



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |