جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 82498 10:04 1397/03/02
اتفاقات سیاسی برجام تاثیری در حضور شرکت‌های چینی در ایران ندارد

اتفاقات سیاسی برجام تاثیری در حضور شرکت‌های چینی در ایران ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
اتفاقات سیاسی برجام تاثیری در حضور شرکت‌های چینی در ایران ندارد

اتفاقات سیاسی برجام تاثیری در حضور شرکت‌های چینی در ایران ندارد

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایلنا نوشت: مجید رضا حریری در خصوص تفاهم تجاری آمریکا و چین و تاثیر گذاری آن بر روی روابط این کشور با ایران گفت: به نظر نمی‌رسد این تفاهم نامه تاثیری بر روابط ما با چین داشته باشد این یک اتفاق تجاری بین قدرت اول و دوم اقتصاد جهان است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین ادامه داد: حجم تجاری چین و آمریکا ۴۰۰ میلیارد دلار به نفع چین است و بر همین اساس ترامپ تصمیم گرفت با افزایش تعرفه‌ها سیاست تنبیهی برای چین اتخاذ کند و شرط بازگشت به حالت قبل را کاهش ۲۰۰ میلیاردی تراز تجاری چین اعلام کرد یعنی صادرات آمریکا به چین ۲۰۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند اما الان موضع چین برای ما کاملا مشخص نیست زیرا خبری از جزئیات این توافق منتشر نشده است.

وی در خصوص خبر توقف فعالیت چند شرکت چینی در چابهار گفت: من اطلاعی در این خصوص ندارم و فکر نمی‌کنم شرکت‌های چینی در آنجا فعالیت مهمی داشته باشند شرکت‌های خارجی در آن منطقه بیشتر هندی و افغانی هستند و چینی‌ها نقش چندانی در آنجا ندارند.

حریری در خصوص فعالیت شرکت‌های چینی در ایران با توجه به تحریم‌های آمریکا گفت:سابقه همکاری و حضور شرکت‌های چینی در ایران به پیش از اعمال تحریم‌های هسته‌ای باز می گرد و حتی زمانی که تحریم ها اعمال شد باز هم این شرکت‌ها حضور داشتند و اکنون نیز به فعالیت خود ادامه می‌دهند و من فکر نکنم اتفاقات سیاسی برجام تاثیری در حضور این شرکت‌ها در ایران داشته باشد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در خصوص همکاری‌های بانکی و خطوط اعتباری چین گفت: فاینانس‌های ما با چین به دو قسمت تقسیم می‌شود قبل از برجام و بعد از برجام. پس از امضای توافق هسته‌ای سه خط اعتباری توسط اگزیم بانک،بانک توسعه زیر ساخت چین و موسسه مالی سی تی بی برای ایران باز شد که مهم ترین آن فاینانس خط آهن برقی تهران مشهد توسط اگزیم بانک چین است که اکنون ادامه دارد و هیچ صحبتی مبنی بر توقف آن مطرح نشده است.

وی تصریح کرد: تا این لحظه هیچگونه خللی در رابطه با همکاری تجاری شرکت‌های چینی با ایران و خطوط اعتباری به وجود نیامده و با توجه به سفر رئیس جمهور در آینده نزدیک به چین این همکاری‌ها گسترش پیدا خواهد کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |