جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 83820 14:22 1397/04/02
ابراهیم رزاقی: کمپین نخریدن برخی کالاها برای سرگرمی مردم است

ابراهیم رزاقی: کمپین نخریدن برخی کالاها برای سرگرمی مردم است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
ابراهیم رزاقی: کمپین نخریدن برخی کالاها برای سرگرمی مردم است

ابراهیم رزاقی: کمپین نخریدن برخی کالاها برای سرگرمی مردم است

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: در روزهای اخیر که شاهد گران شدن برخی کالاها از جمله طلا، سکه، ارز و همچنین خودرو بوده‌ایم، کمپینی از جانب برخی افراد راه افتاده و از مردم درخواست می‎شود که تا زمانی‌که مسئولان ناچار به کاهش قیمت این کالاها نشوند از خرید طلا و سکه و همچنین خودروی صفر، خودداری کنند. چند سال قبل نیز چنین کمپینی برای نخریدن خودروی صفر راه افتاد و مورد استقبال مردم قرار گرفت اما در نهایت قیمت خودرو کاهش پیدا نکرد و صرفا دولت مجبور شد وام ۲۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو در نظر بگیرد. برای بررسی بیشتر آثار و نتایج چنین کمپین‌هایی با ابراهیم رزاقی، استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشستیم. رزاقی در ابتدا به ایکنا گفت: ابتدا باید عرض کنم که دولت‌های ما چند دهه است که اصلا به دنبال منافع ملی ما نیستند و انگار نه انگار که ما قانون اساسی مستقل و الگوی اقتصادی را دارا هستیم. اصول مختلفی از جمله اصل ۱، ۲، ۳، ۴۳، ۴۴ و ۴۹ در قانون اساسی وجود دارد که موضوعاتی همانند مسائل اقتصادی را مورد توجه قرار داده است اما اصلا مورد توجه دولت‌ها قرار نگرفته است.

نقاط ضعف اقتصاد کشور را برطرف نکرده‌ایم وی ادامه داد: اندیشه‌های امام خمینی(ره) در وصیت‎نامه ایشان و الگوهای که ارائه داده‌اند هم اصلا مورد توجه مسئولان ما قرار نگرفته است و در واقع باید گفت که سیاست‌های اقتصادی مورد نظر صندوق بین‌المللی پول که در اینجا با عنوان سیاست‌های تعدیل اقتصادی یا تعدیل ساختاری شناخته می‌شوند مورد توجه بوده است و این درست در مقابل مدلی است که باعث ایجاد برنامه هسته‌ای ما شد. این اقتصاددان عنوان کرد: وقتی چنین رویه‌ای را در پیش بگیریم قطعا تحریم‌ها هم باعث آسیب به ما خواهد شد. اکنون دشمن نقاط ضعف ما را به خوبی می‌داند و مثلا اعلام می‌کند که دیگر نفت خام یا پتروشیمی شما را خریداری نخواهم کرد. اینها نتیجه عدم توجه ما به رفع نقاط ضعف اقتصادی است و در نتیجه اکنون شاهد این نابسامانی‌ها در اقتصاد از جمله گرانی بسیاری از اقلام هستیم.

ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‎های جدید آمریکا رزاقی با اشاره به ضرورت توجه به اقتصاد مقاومتی برای مقابله با تحریم‌های جدید آمریکا گفت: ما باید در این شرایط سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کرده‌اند را مورد توجه قرار دهیم تا همانند صنایع دفاعی به موفقیت برسیم؛ چراکه دشمن اساسا با ایران مخالف است و می‎خواهد آن را نابود کند. وی درباره آینده اقتصاد ایران اظهار کرد: دشمن در طول چهار دهه گذشته تلاش‌های بسیاری برای مخالفت با کشور ما انجام داده اما به نتیجه نرسیده است بنابراین به این نتیجه رسیدند که باید علاقه‎مندی مردم را از بین ببرند. این وضعیت گرانی در هفته‎های اخیر قطعا شدیدتر هم خواهد شد و این مسئله باعث ناراحتی مردم خواهد شد و البته این گرانی‌ها مربوط به عواملی است که ربطی به توده‌های فقیر جامعه ندارد بلکه کسانی دیگر باعث پدید آمدن این وضعیت شده‌اند.

ایجاد کمپین تأثیری بر کاهش قیمت‎ها ندارد استاد بازنشسته دانشگاه تهران تأکید کرد: توده‎های مردم توان فعالیت سفته‌بازانه و دامن زدن به گرانی را ندارند. بانک‎های ما همگی ورشکسته هستند، به این دلیل که سرمایه‌های خود را در اختیار برخی افراد خاص قرار داده‌اند. همانگونه که قاضی سراج هم اعلام کردند تعداد زیادی از سکه‎های پیش‌فروش شده توسط تعداد معدودی از افراد خریداری شده که عمدتا از افراد نزدیک به مسئولان و از جمله رئیس کل بانک مرکزی هستند. اینها اصلا به منافع مردم و کوخ‌نشینان فکر نمی‌کنند و دستشان در دست هم است و حتی برخی نمایندگان مجلس هم در این مفاسد نقش دارند. رزاقی درباره کمپین نخریدن برخی کالاها که اخیرا راه افتاده است نیز گفت: این کمپین اصلا تأثیری ندارد؛ چراکه توسط افرادی راه اندازی شده که جزئی از مردم نیستند بلکه متعلق به طبقه‎ای خاص و اکثرا دوتابعیتی هستند. این فضاسازی‎ها در سه دهه گذشته وجود داشته است و عمدتا توسط کسانی انجام شده که هیچ ارتباطی با طبقات محروم ندارند. وی افزود: هدف از این کار، فضاسازی است تا تبدیل به مسئله اصلی ملت ایران شود. بسیاری از اینها فرار مالیاتی دارند و با این اقدامات که اصلا ربطی به مردم هم ندارد سعی دارند به اهداف خود همانند کاهش قیمت ارز در راستای سفرهای خارجی برسند؛ چراکه اکنون بسیاری از مردم اساسا توان خرید خودرو ندارند و به همین دلیل بنده معتقدم چنین کمپین‎هایی برای سرگرم کردن مردم است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |