آیتالله رضا استادی در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود در دارالقرآن علامه طباطبایی که به معرفی تفاسیر مهم شیعه و اهل سنت اختصاص دارد به شرح تفسیر فخررازی پرداخت و گفت: وی دارای القاب مختلفی از جمله امامالمشککین است؛ زیرا شبهات زیادی ایجاد میکرده است، همچنین گفته شده که ۱۵۰ تالیف دارد و تعدادی از آنها چاپ شده است.
وی با بیان اینکه شرح اشارات، تفسیر کبیر، محصل و... از جمله آثار وی است، اظهار کرد: ایشان شرح اشارات را بر رد سخنان بوعلی در اشارات نوشته است؛ وی اشعریمسلک بوده و شبهات زیادی علیه شیعه ایجاد کرده و دارای تالیفات فارسی و عربی مهمی بوده و جایگاه علمی برجستهای داشته است.
استادی بیان کرد: معروفترین اثر وی تفسیر باقی مانده است که در دوره معاصر آیتالله جوادی آملی نیز متعرض وی میشود و عمدتا محققان در تحقیقات خود سراغ این اثر میروند.
وی با بیان اینکه ناهماهنگی در این تفسیر وجود دارد، بیان کرد: ابتدا حجم وسیعی از مطالب در تفسیر جزءهای ابتدایی بیان شده ولی بهتدریج مختصر شده است؛ لذا برخی گفتهاند یک سوم این تفسیر را خود وی نوشته و مابقی را فرد دیگری نوشته و به نام وی تمام شده است و حتی گفته شده که فخررازی تا جزء ۱۳ را نوشته است.
این استاد حوزه عنوان کرد: در مذمت این اثر گفته شده که کشکول است و همه چیز در آن است جز تفسیر که خلاف واقع است؛ زیرا وی آیات را تفسیر کرده و اقوال را آورده است اگرچه مباحث غیرمرتبط نیز در آن بیان شده است.
استادی با اشاره به برخی مطالب آموزنده در مورد فخر رازی گفت: یکی از کارهای وی به نقل از برخی افراد این است که وی در درس، طرح شبهه میکرد ولی پاسخ آن را نمیداد و به روزهای دیگر واگذار میکرد؛ این عادت، عادت بد و غلطی است که ممکن است برخی برای اظهار فضل در منبر این کار را بکنند که ما هم باید در نوشته و منبر و درس و بحث رعایت کنیم.
وی با بیان اینکه باید شبهه را مختصر نقل کنیم و پاسخ آن را متقن و مفصل بدهیم افزود: برخی برای اظهار فضل، شبهه را شدید و غلیظ بیان میکنند و پاسخ کوتاهی به آن میدهند که عمدتا نشانه حب جاه و اظهار فضل و حب جاه است که فخر رازی نیز به آن مبتلا بوده است.
استادی با بیان اینکه شبهه حتی سطحی هم باشد در اذهان جا میگیرد، ادامه داد: الان دشمن از همین ترفند بهره میبرد؛ زیرا شبهه را پخش میکند ولی پاسخی نمیدهند؛ همچنین شبهاتی که اهل سنت علیه شیعه گفتهاند تماما در گذشته پاسخ داده شده است ولی باز هم مطرح میشود.
این استاد برجسته حوزه عنوان کرد: اگر دنبال کردن شبهات سبب میشود تا به معتقدات انسان ضربه بخورد نباید آن را دنبال کرد ولی اگر کسی ظرفیت تحمل شنیدن اقوال مختلف را دارد و به مذهب وی ضربه نمیزند مشکلی ندارد به همین دلیل میبینیم که در برخی دروس امام خمینی(ره) همه افراد نمیرفتند ولی امروز هر طلبهای به هر درسی بخواهد میتواند برود که نقص است.