جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 14284 16:27 1394/04/30
آیا بورس با نوعی از دامپینگ قیمت ها مواجه شده؟

آیا بورس با نوعی از دامپینگ قیمت ها مواجه شده؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آیا بورس با نوعی از دامپینگ قیمت ها مواجه شده؟

آیا بورس با نوعی از دامپینگ قیمت ها مواجه شده؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

آیا بورس با نوعی از دامپینگ قیمت ها مواجه شده؟

رضا امامی

گروه بازار سرمایه

reza.emami@jahaneghtesad.com

روز گذشته معامله‌گران بازار سهام شاهد معاملاتی کم رونق و بی‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بازار بودند. به گزارش جهان اقتصاد دیروز اگر چه بازار سهام با روندی مثبت آغاز به کار کرد اما در ادامه نتوانست با توجه به بی‌میلی و سردرگمی خریداران و فروشندگان سهام خود را برای برجای گذاشتن اثری مثبت در بازار دیروز آماده کند. بازار سهام در حالی که یک روز معاملاتی دیگر را برای این هفته در روز آینده تجربه خواهد کرد این روزها نظاره‌گر فعالیت معامله‌گرانی است که پس از بررسی آثار نوسان ناشی از اخبار مثبت در حدود چهار هفته گذشته به دنبال اصلاح و بهینه‌سازی پرتفوی (سبد دارایی‌ها) هستند.

ارزیابی برخی تحلیل‌گران از روند کنونی بازار سهام حول این محور می‌چرخد که با توجه به عدم پایداری و چرخش قابل قبول نقدینگی به ویژه از سوی دولت در بازار سهام نمی‌تواند دورنمای روشنی را حداقل در بلندمدت و میان مدت ترسیم کند. در این میان زمزمه دوباره برخی تهدیدها که پیش‌تر از آن به عنوان خود تحریمی‌های داخلی عنوان می شد باعث شده تا صاحبان صنایع و سهامداران آنها نتوانند استراتژی مشخصی را برای سرمایه‌گذاری خود دست کم تا پایان امسال داشته باشند.

موضوع افزایش ذخایر مطالبات مشکوک‌الوصول و نیز صرف نظر از تقسیم سود نقدی بالا در مجامع عادی سالیانه از سوی بانک‌ها؛ برخورد چکشی با معدنی‌ها به بهانه حمایت از فولادساز داخلی آن هم در شرایط رکودی بازارها و یا سردرگمی متولیان تصمیم‌ساز کشور برای تعیین فرمول قیمت‌گذاری خوراک مجتمع‌های پتروشیمی با وجود  گذشت 4 ما از سال در کنار دیدگاه کج‌دار مریز حقوقی‌ها به بازار سرمایه باعث شده تا تنها گزینه قابل اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاری در کشور همچنان در وضعیت سکون و ابهام قرار گرفته و نماگرهای آن در مرز رکود و رونق درجا زنند. طی امروز و فردا یکی از شلوغ‌ترین روزهای کاری بازار سهام در زمینه برگزاری مجامع عادی سالیانه سهامداران خواهد بود.

شرکت‌های بزرگ بورسی طی روزهای آینده تلاش می‌کنند تا مجامع خود را برگزار کنند، این در حالی است که به نظر می‌رسد از ابتدای هفته آینده جریان حرکتی بازار سهام همزمان با برگشت سهامداران از مجامع بتواند برای معامله‌گران مشهود‌تر باشد. در معاملات دیروز همسو با انتشار خبرهای مختلف در حوزه سیاسی و رفت و آمد نمایندگان برخی کشورهای اروپایی به کشور، صنعت خودروسازی با تکاپوی معامله‌گران اغلب حقیقی برای جمع‌آوری سهام روبرو بود. هرچند که در پاسخ به تقاضا، عرضه کافی وجود داشت.

همچنین در نماد معاملاتی گروه پتروشیمی‌ها سایه سنگین ابهام از نرخ خوراک گاز مجتمع‌های پتروشیمی باعث شد تا معامله‌گران این گروه بیشتر ترجیح دهند تا نظاره‌گر رخدادهای روزهای آینده باشند. هر چند که فروشندگان حقیقی در برخی نمادها به چشم می‌خورد.این ادعا از سوی برخی کارشناسان نیز وجود دارد که بورس تهران اگر چه با عملیات بازار گردانی سهام این روزها در روندی متعادل و گاهی در بی وزنی مطلق گام برمی‌دارد اما نحوه نوسان قیمت‌ سهام در این بازار و عدم امکان بازده انتظاری در معاملات صورت گرفته میان حقیقی‌ها و حقوقی‌ها باعث شده تا نوعی از دامپینگ در تابلوی معاملات بورس تهران شکل گیرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |