جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 96461 13:07 1397/12/19
آموزش فقهی ۲۰۰ هزار بازاری در سال جاری

آموزش فقهی ۲۰۰ هزار بازاری در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آموزش فقهی ۲۰۰ هزار بازاری در سال جاری

آموزش فقهی ۲۰۰ هزار بازاری در سال جاری

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری ایکنا نوشت: غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مهم‌ترین اقدامات این نهاد در سال جاری و همچنین برنامه‌های بسیج اصناف برای سال ۹۸ پرداخت و گفت: در سال جاری، چند محور مهم کاری داشتیم که یکی از این موارد، حفظ آرامش بازار و تثبیت آن بود. در سال جاری دشمن تلاش کرد که ناآرامی‌ها و به قول خودشان تابستان داغ و امثالهم را راه بیندازند که به حول قوه الهی بسیج اصناف با کمک همه اصناف و بازاریان این توطئه دشمن را خنثی کرد.

مقابله با احتکار در بازار

وی ادامه داد: بازاریان در کشور کسب‌وکار خود را در سال جاری با فراز و نشیب ادامه دادند و برای سال آینده هم این موضوع را در دستور کار داریم که فتنه‌های دشمن را برای ناآرام نشان دادن بازار خنثی کنیم تا ان‌شاء‌الله سال ۹۸ هم دشمن همانند چهل سال گذشته از این موضوع ناامید شود.

حسن‌پور افزود: نکته دوم در زمینه مطالبه‌گری از دولت و مجموعه بخش خصوصی در مورد کمک به بازار و همچنین کسب‌وکارهایی بود که مردم در آن حوزه‌ها نیازمند آرامش بیشتری هستند. در این زمینه موضوع مقابله با احتکار اهمیت بسیاری داشت و در این راستا، در مقطعی تمام بسیج اصناف به این موضوع وارد شد و متخلفان را شناسایی و معرفی کرد. لذا باعث فروکش شدن بخشی از این ماجرا شد.

اجرای طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز»

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور اظهار کرد: موضوع بعدی درباره خدمت‌رسانی بود که مهم‌ترین طرح ما در سال ۹۷ طرح «یک کاسب، یک دانش‌آموز» بود که در حدود یک ماه قبل و بعد از مهرماه، کسبه ما حدود صد هزار نفر از دانش‌آموزان را با اهدای لباس نو، کیف و لوازم‌التحریر برای ورود به مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی پوشش دادند. به تازگی مرحله دوم همین طرح آغاز شده و ان‌شاءالله دوشنبه همین هفته به صورت سراسری در محله‌های آسیب‌پذیر در کشور اجرا می‌شود. خود بنده هم الان در خراسان شمالی در بجنورد حضور دارم و شاهد اجرای این طرح خواهم بود و ان‌شاءالله به الگویی برای تمام کشور هم تبدیل شود.

وی گفت: اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی هم محور چهارم کار ما در سال جاری بود. در این راستا قرارگاه مرکزی حمایت از کالای ایرانی در سازمان بسیج ایجاد شد و بنده هم به عنوان دبیر قرارگاه به فعالیت می‌پردازم. تاکنون بخشی از موانع موجود بر سر راه کسب‌وکارهای داخلی و حمایت از کالای ایرانی را مورد بررسی قرار دادیم و نمایشگاه‌هایی برای حمایت از کالای ایرانی برگزار کردیم.

پیگیری آموزش فقهی به بازاریان

حسن‌پور افزود: برای سال آینده نیز سه برنامه مهم را شامل خدمت‌رسانی، نهضت مطالبه‌گری و نهضت روشنگری داریم. در هفته گذشته با حضور مسئولان استانی سراسر کشور، رئوس برنامه‌های سال ۹۸ تصویب شد و ان‌شاءالله به مرحله اجرا برسد.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌هایی که در سال‌های گذشته نیز مورد توجه بوده و در سال جاری نیز آن را پیگیری کردیم، آموزش احکام فقه بازار بود. در سال جاری بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر در سراسر کشور آموزش دیدند. با توجه به اینکه تفاهم‌نامه جدیدی با وزارت صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، در شش ماهه دوم سال جاری، این کلاس‌ها در اکثر استان‌ها و شهرستان‌ها، با حضور پررنگ بسیج اصناف برگزار شد. در سال ۹۸ هم حتماً این موضوع را به صورت کمی و کیفی پیگیری خواهیم کرد.

اقدامات در زمینه حمایت از کالای ایرانی

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور درباره اقدامات و برنامه‌های این نهاد در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی در سال جاری اظهار کرد: ابتدا باید گفت که بخشی از کارها در این زمینه پیش رفت، اما متأسفانه با اتفاقاتی که در زمینه ارز رخ داد، تولیدی‌های ما در زمینه تهیه مواد اولیه دچار تزلزل شدند، اما این‌کار یک حُسن هم داشت، چراکه با توجه به اینکه کالاهای خارجی هم به میزان زیادی با افزایش قیمت مواجه شد. لذا تولیدکنندگان توانستند کالاهای تولیدی خود را عرضه کنند و در اختیار مردم قرار دهند، اما در تولید مجدد برای آنان مشکل ایجاد شد.

حسن‌پور تصریح کرد: بالاخره ما با توطئه دشمن در داخل و خارج مواجه هستیم، اما تلاش کردیم در راستای حمایت از کالای ایرانی فرهنگ‌سازی کنیم و مردم هم آمادگی بیشتری برای خرید کالای ایرانی پیدا کردند. البته باید توجه داشت که حمایت از کالای ایرانی، شعاری فقط برای سال جاری نیست، بلکه در همه سال‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و قرارگاه حمایت از کالای ایرانی در سازمان بسیج هم در سال‌های آینده به فعالیت خود ادامه خواهد داد و پیش‌بینی می‌شود که رهبر معظم انقلاب برای سال آینده هم مسائل اقتصادی را در تعیین شعار سال مورد توجه قرار دهند تا ان‌شاءالله مردم و مسئولان به میزان بیشتری این موضوعات را مورد توجه قرار دهند.

حضور بازرسان افتخاری بسیج اصناف در تنظیم بازار عید

وی درباره اقدامات بسیج اصناف در زمینه اقتصاد مقاومتی گفت: کارگروه‌های اقتصاد مقاومتی را در زمینه‌های مختلف تقویت کردیم و به حول قوه الهی در اتاق اصناف ایران، شورای بسیج تخصصی را راه‌اندازی کردیم، چراکه بسیج اصناف باید کارها را به صورت تخصصی انجام دهد. این کارگروه‌ها فعالیت‌های فراوانی از جمله در زمینه رفع موانع و همچنین تقویت بازار دارند. در سال ۹۸ هم این کارگروه‌ها در همه کشور توسعه پیدا خواهند کرد.

رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور در پایان درباره اقدامات انجام شده برای تنظیم بازار عید اظهار کرد: البته تنظیم بازار را خود دولت و اتاق اصناف انجام می‌دهند، اما با توجه به اینکه در شهرها و مناطق مختلف، درخواست‌هایی از ما وجود داشت. لذا بازرسان افتخاری خود را در اختیار مسئولان اتاق اصناف و همچنین وزارت صنعت گذاشتیم تا از این بازرسان برای کمک استفاده کنند و ان‌شاء‌الله در بازار شاهد آرامش کافی باشیم.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |