جمعه 31 فروردین، 1403

کدخبر: 68901 17:55 1396/06/22
آلمان و ایتالیا درجمع سرمایه گذاران فولاد ایران

آلمان و ایتالیا درجمع سرمایه گذاران فولاد ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آلمان و ایتالیا درجمع سرمایه گذاران فولاد ایران

آلمان و ایتالیا درجمع سرمایه گذاران فولاد ایران

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد مطرح شد

دولت نهم ۷ طرح فولادی را یک هفته ای در برهوت کلنگ زد!

گروه تولید-رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با بیان اینکه کلنگ زنی ۷ طرح فولادی در دولت نهم با عجله و در مدت یک هفته صورت گرفت، گفت: وزیرجدید صنعت بر ایجاد هماهنگی در حوزه معدن و صنایع معدنی بیش از پیش تأکید دارد. مهدی کرباسیان در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت ملی فولاد اظهار داشت:۷ طرح فولادی در سال ۸۳ در شورای اقتصاد مطرح و ایجاد ۴ میلیون تن ظرفیت فولادی اواخر دولت هشتم تصویب شد ولی ابلاغ نشد. وی ادامه داد: در دولت نهم به یکباره در شورای اقتصاد تصمیم گرفتند که ظرفیت ۴ میلیون تن را افزایش دهند و ایجاد ۷ طرح با ظرفیت هرکدام ۸۰۰ هزار تن مصوب شد. کرباسیان تصریح کرد: این طرح‌ها در مکان‌هایی پیش‌بینی شده بود که نه آب داشتند و نه برق، ضمنا با عجله هم کلنگ زنی شدند به طوری که طی یک هفته کلنگ آنها به زمین خورد. وی از راه‌اندازی فولاد نیریز تا پایان مهرماه و فولاد سبزوار در آبان امسال خبر داد و افزود: طرح ایرانی تولید به روش پرد نیز در فولاد شادگان و میانه اجرایی شده است.کرباسیان در ادامه با اشاره به صادرات ۶ میلیون تن فولاد در سال گذشته، گفت: کل صادرات فولاد در سال ۹۱ حدود ۲۰۰ هزار تن بود و در آن زمان ۱۰ میلیون تن واردات فولاد داشتیم. رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن با تأکید وزیر جدید صنعت بر ایجاد هماهنگی بیشتر در حوزه معدن و صنایع معدنی و جلوگیری از عملکردهای جزیره‌ای در این بخش، تصریح کرد: نقشه‌های یک صد هزارم در سازمان زمین شناسی تهیه شده ولی چاپ نشده اند که امیدواریم تا پایان آذرماه به چاپ برسند و در اختیار سرمایه گذاران قرار گیرد. وی از مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد خواست تا طی ۲ سال و نیم آینده سفره ۷ طرح فولادی جمع شود و این طرح‌ها تکمیل شوند. وی ادامه داد:صادرات شمش فولاد تا یک زمانی امکان پذیر است، باید به سمت صادرات فولاد با ارزش افزوده بالا حرکت کنیم.وی همچنین گفت: اوایل انقلاب بحث مصرف چادرمشکی را داشتیم اما آنقدر گران شد که خانم ها مانتویی شدند!

**سرنوشت مشاوران جوان بخشنامه ای!

کرباسیان همچنین با اشاره به اینکه جوانان باید آرام آرام جای ما را بگیرند، گفت: عجله نکنید، در دولت دهم و یازدهم بخشنامه کردند که مشاور جوان بگیرید، من در آن زمان در صندوق بازنشستگی نفت بودم. مشاوران را گذاشتند و بعد گفتند که به اینها پست بدهید. با توجه به اینکه آنها کم تجربه بودند افراد خناسی در کنارشان قرار گرفتند و برخی از این مشاورین به جای اینکه به وزارتخانه بیایند به اوین رفتند، چون خناسان سر آنها کلاه گذاشتند. وی با خنده گفت:البته جوانان باید جای ما را بگیرند ولی یواش یواش.

** تامین مالی دو طرح فولادی توسط آلمان و ایتالیا

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران همچنین در حاشیه این مراسم گفت: بر اساس مذاکرات و توافق های انجام شده، طرح های توسعه فولاد هرمزگان و مبارکه توسط آلمان و ایتالیا تامین مالی می شود. کرباسیان بدون اینکه جزییاتی از این توافق ها را اعلام کند، گفت: این توافق ها نهایی شده و به زودی قرارداد آن به امضا می رسد. وی ادامه داد: هم اکنون مذاکرات خوبی با چینی ها در حال انجام است و امیدواریم در نیمه دوم سال، خبرهای خوشی در مورد تامین مالی خارجی (فاینانس) داشته باشیم. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از مذاکراتی که پیش از این انجام شده اما تقریبا منتفی شده بود، تامین مالی طرح زغال سنگ پرورده طبس بود که با حمایت دولت و وزارت امور اقتصادی و دارایی بار دیگر در دستور کار قرار گرفت.

** پرونده دامپینگ فولاد ایران بسته شد

رییس هیات عامل ایمیدرو در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد پرونده دامپینگ(فروش کمتراز قیمت داخلی) فولاد ایران گفت: ما از ابتدا اعتقاد داشتیم که این موضوع غیرکاشناسی و بی پایه است؛ ما از ابتدا دامپینگ فولاد را قبول نداشتیم. کرباسیان درباره عامل ایجاد چنین شائبه هایی گفت: بعضی افراد در حوزه فولاد حرف هایی از سر دلسوزی زدند و اطلاعاتی و اخباری ارایه کردند و برخی شرکت های اروپایی و آسیایی دلال - که در اروپا بازار داشتند – جوسازی کرده و بحث دامپینگ فولاد ایران را مطرح کردند. کرباسیان افزود: با اطلاعات و اسنادی که ارایه شد، موضوع دامپینگ فولاد ایران رد شد.

**تمرکز حلقه مفقوده صنعت فولاد

مدیرعامل جدید شرکت ملی فولاد هم در این مراسم با بیان اینکه زنجیره صنعت فولاد نیاز به اصلاح ساختار و تنظیم برنامه جامع دارد، گفت: تا پیش از این واحدهای فولادی طبق سلیقه خود توسعه یافته‌اند که همین موضوع باعث عدم توازن در این زنجیره شده است. منصور یزدی‌زاده با اشاره به اولویت‌های عملکرد خود در شرکت ملی فولاد با بیان اینکه صنعت فولاد نیاز به یک مرکز هماهنگی دارد تا مطالبات و نیازهای خود را در حوزه‌های مختلف ارائه و پیگیری کند، عنوان کرد: صنعت فولاد ۲۰ درصد از تولید ناخالص ملی ایران را شامل می‌شود که این نشان از اهمیت حوزه فولاد در اقتصاد کشور دارد که نمی‌توان آن را نادیده گرفت و این تاثیرگذاری در حوزه اقتصاد همچنین سطح بالای اشتغالی که صنعت فولاد می‌تواند ایجاد کند به این معناست که هر چهار وزارتخانه اقتصادی که در آینده و بعد از تفکیک وزارتخانه‌ها تعدادشان به شش وزارتخانه افزایش می‌یابد، باید درگیر موضوعات فولادی شوند و مسیر را برای توسعه آن هموار کنند. وی با اشاره به ظرفیت‌ها ی موجود در فولاد و نحوه توسعه‌ای که در آن ایجاد شده است، ادامه داد: تمرکز در صنعت فولاد حلقه مفقوده است. چنانکه مشاهده می‌کنید در حالی واحدها توسعه پیدا کرده‌اند که ما در واحدهای نبرد ۳۴ میلیون تن ظرفیت داریم و در عوض تولید فولاد ما هنوز فراتر از ۱۸ تا ۲۰ میلیون تن نرفته است که این نشان می‌دهد که باید برنامه دقیقی برای توسعه و بازار زنجیره فولادی تدوین کرد.

**انتقاد از برخی واگذاری‌ها در صنعت فولاد

مدیرعامل سابق شرکت ملی فولاد هم در این مراسم با انتقاد از برخی واگذاری‌ها در صنعت فولاد گفت: در واگذاری‌ها باید بحث اهلیت مورد توجه قرار گیرد و صنایع به افرادی واگذار شوند که برای اداره این بخش‌ها نگاه درازمدت دارند. عبدالمجید شریفی اظهار داشت: برخی واگذاری‌ها در صنعت فولاد به درستی صورت نگرفته که واگذاری فولاد میانه از آن نمونه است، به‌ طوری‌ که اجرای این پروژه بیش از یک سال به تعویق افتاد، عده‌ای این بخش را خریداری کردند اما بعد از یک سال گفتند که ما نمی‌توانیم آن را اداره کنیم و خارج شدند. وی تأکید کرد: در واگذاری صنایع باید به موضوع اهلیت خریدار توجه ویژه‌ای شود و کارخانه‌ها به افرادی واگذار شوند که برای اداره آن نگاه درازمدت دارند. مدیر عامل سابق شرکت ملی فولاد با بیان اینکه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت ملی فولاد از سهامداری خارج شده است، گفت: اخذ مجوزها باید در این شرکت متمرکز شود و وظایف و امور فولادی به این شرکت سپرده شود. شریفی با بیان اینکه طرح‌های فولادی باید در مدت ۳۶ ماه اجرایی شوند، افزود: اجرای ۷ طرح فولادی از سال ۸۶ تا ۹۶ طول کشیده که علت این مسئله، تکیه کردن منابع مالی پروژه‌ها به درآمد سازمان توسعه معادن بوده است. وی تصریح کرد: امسال برای اولین بار تولید فولاد ایران از ۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.

پیشنهاد ثبت روز ملی فولاد

احمد صادقی - مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان - دیگر سخنران این مراسم بود که با بیان اینکه امسال از اولین ذوب صورت گرفته در کشور ۵۰ سال می‌گذرد، گفت: امسال بنا داریم تا به مناسبت پنجامین سالگرد تاسیس ذوب‌آهن این روز را جشن بگیریم و پیشنهاد ثبت روز ملی فولاد را برای درج در تقویم رسمی به دولت ارائه کنیم. وی با اشاره به عملکرد فولاد در سال‌های گذشته گفت: زمانی که ذوب‌آهن اصفهان در ایران احداث شد، شرکت ذوب‌آهن پوسکو کره جنوبی نیز در آن کشور ساخته شد و با وجود هم‌سن بودن این دو واحد فولادی اما به خاطر عقب‌ماندگی‌هایی که به وجود آمد، ذوب‌آهن کوره سوم خود را از این شرکت کره‌ای خرید.      


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |