پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 64054 13:34 1396/04/18
آصفری مطرح کرد: «نه» قطر و پارادوکس خودساخته سعودی/ اجماع‌سازی ضد ایران؛ سیاستی شکست‌خورده

آصفری مطرح کرد: «نه» قطر و پارادوکس خودساخته سعودی/ اجماع‌سازی ضد ایران؛ سیاستی شکست‌خورده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آصفری مطرح کرد: «نه» قطر و پارادوکس خودساخته سعودی/ اجماع‌سازی ضد ایران؛ سیاستی شکست‌خورده

آصفری مطرح کرد: «نه» قطر و پارادوکس خودساخته سعودی/ اجماع‌سازی ضد ایران؛ سیاستی شکست‌خورده

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) نوشت: محمدحسن آصفری، کارشناس مسائل سیاسی و عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره پیام پاسخ منفی قطر به شروط ۱۳ گانه عربستان، امارات، بحرین و مصر و آثار آن در تحولات منطقه‌ای گفت: امروز پس از گذشت چندین سال از فعالیت جریان‌های تروریستی تکفیری، حامی اصلی آنها کاملا برای همگان مشخص شده است و آن هم عربستان سعودی است.

بحران‌سازی برای قطر، هدف عربستان برای پنهان کردن نقش خود در اشاعه تروریسم

آصفری اظهار کرد: به همین منظور با توجه به شکست سیاست‌های سعودی در یمن، سوریه و عراق، آنها با بحران‌آفرینی در منطقه از طریق ایجاد فشار بر قطر به دنبال فرافکنی و فرار رو به جلو هستند تا صورت مسئله اصلی منطقه را تغییر دهند تا نقش آنان در گسترش بی‌ثباتی در منطقه از طریق حمایت از جریانات تروریستی تکفیری پنهان بماند.

وی ادامه داد: لذا مطرح شدن بحث قطر در افکار عمومی کاملا نشان از آن دارد که آنقدر که عربستان سعودی و برخی متحدانش در حمایت از تروریست‌ها نقش داشتند قطر نقش نداشته است. براین مبنا فشار عربستان بر قطر به بهانه حمایت این کشور از تروریسم کاملا بی‌مبناست و این خود حکومت آل‌سعود است که باید نسبت به اسناد افشا شده در خصوص حمایت آنها از گروه‌های تکفیری پاسخگو باشد.

آصفری اظهار کرد: در حالی که عربستان از حامیان اصلی القاعده و داعش در بحران‌های منطقه است حال آنها قطر را به دلیل حمایت از حماس به عنوان یک گروه مبارز علیه رژیم صهیونیستی متهم به حمایت از تروریسم می‌کنند که همین دلیل دروغ بودن ادعای سعودی‌ها در مبارزه با تروریسم است.

پاسخ منفی قطر عربستان را دچار پارادوکس واکنشی کرده است

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه شروط ۱۳ گانه برای قطر در جهت ایجاد فشار براین کشور برای پیوستن به اجماع منطقه‌ای علیه ایران و جبهه مقاومت بوده است، گفت: برخی از این شروط، از جمله داشتن یا نداشتن رابطه با برخی کشورها، مصداق بارز دخالت در امور داخلی کشورها است و این حق قطر بوده است که چنین شروطی را نپذیرد.

وی یادآور شد: در این شرایط عربستان دچار مشکل اساسی شده است زیرا از یک سو جرئت حمله نظامی به قطر را به همراه متحدانش نخواهد داشت زیرا هیچ توجیهی ندارد و از طرف دیگر عدم واکنش به پاسخ منفی قطر جایگاه آل‌سعود را در منطقه تضعیف می‌کند و عدم توانایی آنها را به سایر کشورها نشان می‌دهد.

امروز جهان به نقش مخرب و بی‌ثبات‌ساز عربستان آگاه شده است

آصفری درباره اینکه بخشی از هدف عربستان از فشار بر قطر به نتیجه رساندن طرح اجماع منطقه‌ای علیه ایران بود، در خصوص تأثیر پاسخ منفی قطر به شروط عربستان در قرار گرفتن عربستان در حالت انزوا گفت: عربستان سعودی علیرغم هزینه‌ و باجی که به کشورهای منطقه پرداخت می‌کند و پولی که به آمریکا می‌دهد نتوانسته جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند و روابط ایران با سایر کشورها از جمله همسایگانش را به پایین‌ترین سطح برساند.

وی ابراز کرد: زیرا امروز دولت‌های زیادی متوجه شده‌اند که تهدید اصلی در منطقه عربستان و جریانات تکفیری هستند. جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه دنبال تهدید و تجزیه هیچ کشوری در منطقه نبوده و این را در عمل نیز نشان داده است و در استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی دخالت در امور داخلی کشورها جایی ندارد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: اگر عربستان و برخی کشورهای منطقه هزینه‌ای که برای ایران‌هراسی انجام دادند را برای توسعه اقتصادی، مبارزه واقعی با داعش و تروریسم و ... انجام می‌دادند قطعا امروز مشکلات منطقه حل شده بود.

شکست سیاست اجماع‌سازی علیه ایران؛ پیام «نه» قطری‌ها به سعودی‌ها

آصفری یادآور شد: البته این مسئله به خاطر آن است که برخی کشورهای حوزه خلیج فارس تحت نفوذ سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی هستند و اصل استراتژی ایران‌هراسی و منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران توسط صهیونیست‌ها کلید خورد و سعودی‌ها با این اقدامات در زمین صهیونیست‌ها بازی می‌کنند و بهتر است هر چه سریعتر متوجه اشتباه خودشان بشوند.

وی در پایان اظهار کرد: اگر مقامات عربستانی به خوبی پیام پاسخ منفی قطر را درک کرده باشند دست از سیاست‌های ضد ایرانی و اجماع‌سازی‌های بی‌فایده علیه ایران دست خواهند کشید و به سمت همگرایی و همکاری منطقه‌ای حرکت خواهند کرد.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |