پنج شنبه 06 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 50585 20:23 1395/10/14
آشکار شدن توان تاب‌آوری اقتصادی در تأمین گاز مناطق شمالی

آشکار شدن توان تاب‌آوری اقتصادی در تأمین گاز مناطق شمالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آشکار شدن توان تاب‌آوری اقتصادی در تأمین گاز مناطق شمالی

آشکار شدن توان تاب‌آوری اقتصادی در تأمین گاز مناطق شمالی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در پی قطع ارسال گاز ترکمنستان به ایران فرصت مناسبی برای شناخت ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت و گاز ایران پدیدار شده است. اهتمام مصولان اجرایی برای دایر نگه داشته روند ارائه گاز به منابع مصرف در استان‌های شمالی و شتاب گرفتن اقدام‌های عملیاتی در خطوط لوله و پروژه‌های در دست احداث و همراهی و همدلی مسولان محلی و ملی و نمایندگان مجلس و سایر دست اندر کاان نشانه ای از این تعبیر و نمادی از دست یابی به مفهوم اقتصاد مقاومت در صنعت نفت تلقی می شود: خطای راهبردی ترکمنستان اقدام شرکت ترکمن گاز در قطع صادرات گاز به ایران سبب می‎شود ترکمنستان یکی از مهم‌ترین مشتریان گاز خود را از دست بدهد. به گزارش رادیو اروپای آزاد، به نظر می‎رسد ترکمنستان اکنون تنها یک مشتری برای گاز خود داشته باشد. طبق اعلام شرکت ملی گاز ایران، ترکمنستان در اقدامی‌ناگهانی، غیر منطقی و عهدشکنانه، صادرات گاز به ایران را از آغاز سال نو میلادی قطع کرد. پیش از این، ترکمنستان در زمستان سال ٢٠٠٨ میلادی نیز صادرات گاز را به ایران متوقف کرده بود. مسئولان دولت ترکمنستان در آن زمان اعلام کرده بودند که دلیل آن حادثه، چالش‌های فنی بوده است. وزیر نفت ایران چندی پیش اعلام کرده بود اگر ترکمنستانی‎ها روی قطع صادرات گاز پافشاری داشته باشند، ایران همکاری‎های خود را با عشق آباد متوقف می‎کند. پیش از این نیز بسیاری از مسئولان ایرانی، با ادامه واردات گاز از ترکمنستان مخالفت کرده بودند. ترکمنستان، در آغاز سال ٢٠١۶ میلادی یکی از مشتریان عمده گاز خود، یعنی روسیه، را از دست داد و از دست دادن ایران سبب می‎شود چین تنها مشتری باقی مانده برای گاز آن باشد.

پاسخ دولت ترکمنستان به قطعی گاز ایران!

ترکمنستان نبود پرداخت هزینه گاز را سبب محدودیت ارسال آن به ایران دانست. به گزارش ایسنا از وستی، وزارت امور خارجه ترکمنستان مدعی شد: نبود وجود پاسخ مثبت توسط شرکت ملی گاز ایران در طرح‌های سازنده ترکمنستان و انفعال این کشور برای ایجاد راه حلی قابل قبول برای دو طرف، محدودیت اجباری عرضه گاز ترکمنستان به ایران را از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی به همراه داشته است. وزارت امور خارجه ترکمنستان تأکید کرد، هرگونه تلاش برای سیاسی کردن این موضوع بدون در نظر گرفتن شخص اظهار کننده به عنوان عملی غیر دوستانه نسبت به ترکمنستان در نظر گرفته شده و بلافاصله با واکنش طرف ترکمن همراه خواهد بود.

استفاده از سوخت جایگزین در نیروگاه‌های شمال کشور

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت: با توجه به قطع گاز از ترکمنستان در نیروگاه‌های شمال کشور دچار مشکل شده‌ایم و در جاه‌هایی که لازم بود از سوخت جایگزین در این نیروگاه‌ها استفاده شد. محسن طرزطلب در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که در قسمت‌هایی از کشور که شاهد افت فشار بوده‌ایم از سوخت جایگزین گازوییل استفاده کرده‌ایم، اظهار کرد: میزان ذخائر سوخت نیروگاه‌ها متفاوت است و در این زمینه نیز با شرکت پخش و پالایش نفت مذاکراتی را انجام داده‌ایم. وی در پاسخ به این سؤال که آیا از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها استفاده می‌شود، افزود: اگر سرما افزایش یابد و شاهد افت فشار گاز باشیم به ناچار برای تأمین برق خانگی مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستیم.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |