پنج شنبه 09 فروردین، 1403

کدخبر: 7118 15:20 1393/08/30
آشتی بنیاد و وزارت راه طلسم آزاد راه پیر را می شکند؟

آشتی بنیاد و وزارت راه طلسم آزاد راه پیر را می شکند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آشتی بنیاد و وزارت راه طلسم آزاد راه پیر را می شکند؟

آشتی بنیاد و وزارت راه طلسم آزاد راه پیر را می شکند؟

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

از وعده ۲ ساله افتتاح قطعه یک تا برنامه ریزی برای دو قطعه دست نخورده

 

گروه امورزیربنایی: سرانجام پس از سالها کشمکش میان بنیاد مستضعفان و مسوولان وزارت راه که در اواخر دولت احمدی نژاد به اوج خود رسیده بود، حضور محمد سعیدی کیا در راس بنیاد و علاقه عباس آخوندی به اتمام این پروژه پیر، سبب شد که این دو نفر با همراهی معاون اول رییس جمهوری از این آزاد راه بازدید و وعده هایی مبنی بر شکسته شدن طلسم این آزاد راه ارایه دهند.

وزیر راه و شهرسازی در این بازدید از برنامه‌ریزی برای ساخت قطعات دو و سه آزادراه تهران - شمال توسط بنیاد مستضعفان و وزارت راه خبر داد و اعلام کرد: قطعه اول این آزادراه تا دو سال دیگر تکمیل و افتتاح می‌شود.

آخوندی گفت: ساخت آزادراه تهران - شمال از زمان دولت دوم آقای هاشمی مورد توجه بوده است که با طول ۱۲۱ کیلومتری خود موجب کاهش ۶۶ کیلومتری مسیر، افزایش ایمنی، صرفه جویی در مصرف سوخت و موجب آسایش مسافران می شود.

پیشرفت ۴۷ درصدی قطعه اول آزادراه

آخوندی با اشاره به اینکه آزادراه تهران - شمال با توجه به گران قیمت بودن آن سه دوره حیات داشته است که امروز برای بار سوم این پروژه با رستاخیز جدید مواجه شده است، توضیح داد: این پروژه چهار قطعه دارد که قطعه اول به طول ۳۲ کیلومتر موجب کاهش بیش از ۶۰ کیلومتر از مسیر می شود و بیشترین صرفه جویی در مصرف انرژی را در پی دارد. این قطعه در حال حاضر بیش از ۴۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای ساخت قطعات دو و سه اظهار کرد: افزایش ظرفیت جاده چالوس مورد نیاز منطقه است و این برنامه همزمان با عملیات ساخت آزادراه اجرایی می شود.

تکمیل آزادراه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مردم ۱۸ سال مرتب خبرهایی در مورد این پروژه شنیده اند و برآوردها این است که با قیمت های فعلی تکمیل این آزادراه نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد که شامل هزار میلیارد تومان در قطعه یک، ۸۵۰۰ میلیارد تومان در قطعات دو و سه و ۳۰ میلیارد تومان برای تکمیل قطعه چهارم لازم است که هزینه افزایش ظرفیت جاده چالوس نیز هزینه هایی را در بر دارد.

وی ابراز کرد: آزادراه تهران - شمال پروژه ای گران قیمت است و تاکنون فراز و نشیب هایی را پشت سر گذاشته و برای اینکه تعهد بی جا نداشته باشیم اولویت ما تکمیل قطعه یک، افزایش ظرفیت جاده چالوس و تکمیل قطعه چهار است و ساخت قطعات دو و سه در برنامه قرار دارد.

آخوندی با خوش بینی نسبت به ورود رئیس بنیاد مستضعفان به این پروژه که سابقا وزیر راه و ترابری بوده و به توسعه راه ها علاقه مند است، گفت: امیدوارم توجه شخصی وی موجب تسریع در اجرای این پروژه شود.

تفاهم بنیاد مستضعفان و وزارت راه کلید تکمیل آزادراه تهران-شمال

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم در این بازدید بیان داشت: اراده مشترک بنیاد، وزارت راه و دولت و یادداشت تفاهم مشترک با وزیر راه و شهرسازی کلید اصلی کار است و نمایندگان دو طرف مشخص و تصمیمات لازم دنبال و گرفته می شود.

محمد سعیدی کیا اعلام کرد: از طرف وزارت راه وشهرسازی علی نورزاد معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور و از طرف بنیاد منوچهر خواجه دلویی معاون توسعه ساختمان بنیاد به عنوان نمایندگان تام الاختیار دو طرف شده اند.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی ابراز داشت: مقرر شده است ظرف دو سال قطعه یک آزادراه تهران- شمال با در نظر گرفتن حضور پیمانکار چینی تا اتمام مبلغ فاینانس وادامه کار توسط پیمانکاران ایرانی انجام شود و تکمیا قطعه چهار نیز در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: برای بالا بردن ظرفیت جاده چالوس دو مشاور باید حضور یابند که یک مشاور انتخاب شده و در حال مذاکره با نماینده وزارت راه و شهرسازی در پروژه آزادراه تهران- شمال است و دیگری را قرار است معرفی کنیم.

سعیدی کیا اظهار کرد:تونل البرز در این آزادراه به خاطر پیچیدگی های اجرایی آن جزو ۱۰۰ تونل بزرگ دنیا است که عملیات اجرایی آن توسط پمانکاران ایرانی دنبال می شود و در حال حاضر فعالیت در سمت جنوب تونل در جریان است و سمت شمال آن فعال می شود.

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی اعلام کرد: برای ساخت پلی بزرگ در قطعه اول آزادراه تهران-شمال برای اولین بار فناوری های نوین استفاده می شود.

تحول درمحورهای شمال کشور تا پایان سال ۹۵

معاون اول رئیس جمهور در سخنانی با اشاره به اینکه محورهای استان های شمالی به دنبال جمعیت زیاد ساکن در آنها و تعداد زیاد علاقه مندانی که به این استان ها سفر می کنند از اهمیت زیادی برخوردارند، اعلام کرد: با حضور معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری تصمیماتی قطعی گرفته شد که بر اساس آن محور فیروزکوه تا پایان امسال، محور هراز تا شهریور سال ۹۵ و محور رشت نیز تا سال ۹۵ به صورت کامل مورد بهره برداری قرار می گیرند.

اسحاق جهانگیری با بیان اینکه برای توسعه زیرساختهای حمل و نقل جاده ای و ریلی در کشور نیاز به اقدامات جدی داریم و وزیر راه و شهرسازی در هیأت وزیران گزارشی در خصوص نگهداری راه ها و ۱۰ کریدور اصلی که باید برای توسعه کشور ساخته شود، ارائه کرده است، بیان کرد: در این بخش باید تصمیم جدی گرفته شود و حمل ونقل ریلی در زیرساخت از جمله ساخت، برقی کردن و دو خطه کردن خطوط و افزایش ناوگان اولویت دولت است و برای توسعه ناوگان ریلی حتما باید بخش خصوصی مورد حمایت قرار گیرد

جهانگیری اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید یکی از پروژه های مهمی که باید رد مورد آن تعیین تکلیف می شد و از حالت رکود خارج و تعیین تکلیف می شد آزادراه تهران- شمال بود که جلسات زیادی با حضور رئیس جمهور، بنده، وزیر راه و شهرسازی و رئیس بنیاد مستضعفان برگزار و توافقات خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد صورت گرفت و تفاهم نامه ای امضا شد تا پروژه فعال شود.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |