جمعه 07 اردیبهشت، 1403

کدخبر: 76137 18:26 1396/10/19
آسیب مستقیم جهش‌های ارزی به تولید، صنعت و فعالان حوزه کسب‌وکار

آسیب مستقیم جهش‌های ارزی به تولید، صنعت و فعالان حوزه کسب‌وکار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آسیب مستقیم جهش‌های ارزی به تولید، صنعت و فعالان حوزه کسب‌وکار

آسیب مستقیم جهش‌های ارزی به تولید، صنعت و فعالان حوزه کسب‌وکار

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

در سی‌وچهارمین نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح شد

گروه تولید-سی‌وچهارمین نشست دور هشتم هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، صبح سه‌شنبه نوزدهم دی ماه۹۶، یک روز پس از مراسم بزرگ اهدای تندیس، لوح و نشان امین‌الضرب برگزار شد. همین مساله باعث شد، تا اعضای هیات نمایندگان هر کدام در آغاز سخنان خود گریزی به مراسم روز گذشته بزنند و از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم امین‌الضرب، بابت اجرای کم‌نقص و مدیریت برگزاری این گردهمایی بزرگ فعالان بخش خصوصی تقدیر کنند. به گزارش جهان اقتصاد، در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران مباحث مختلفی از نرخ ارز گرفته تا اثرگذاری بخش خصوصی در فرآیند اصلاح و تصویب بودجه سال ۹۷، اعتراضات مردمی به مشکلات اقتصادی و موضوع قراردادهای نفتی و حضور شرکت‌های بخش خصوصی در این قراردادها مطرح شد و مورد بحث قرار گرفت اما پربحث‌ترین موضوع رویکرد بانک مرکزی در قبال موسسه‌های مالی و اعتباری غیرمجاز بود که در یکی دو سال گذشته از ایفای تعهدات در برابر سپرده‌گذاران خود ناتوان شده و به ورطه ورشکستگی افتادند. در این مباحثه برخی از اعضای هیات نمایندگان معتقد به قصور بانک مرکزی بودند و برخی دیگر از عملکرد نهاد ناظر پولی کشور دفاع کردند و این معضل را ناشی از اشتباهات گذشته، بی‌مبالاتی‌ها و عدم‌برخورد با موسسه‌های غیرمجاز و بدون مجوز دانستند. در آغاز این نشست، رییس اتاق بازرگانی تهران به برگزاری مراسم اهدا جایزه امین‌الضرب به کارآفرینان برتر کشور اشاره کرد که از سوی اتاق تهران برگزار شد. او گفت: امیدوارم بتوانیم این همایش را هر سال باشکوه‌تر از سال قبل برگزار کنیم، آنچه مسلم است بخش خصوصی باید جایگاه از دست رفته خود را دوباره پیدا کند.

**ارز چه زمانی تک‌نرخی می‌شود؟

خوانساری در ادامه سخنان خود به مساله نرخ ارز هم اشاره کرد و گفت: یکی از مباحثی که همیشه در نشست‌های هیات نمایندگان اتاق تهران مطرح می‌شود مساله نرخ ارز است. امروز هم با توجه به نوسان ناگهانی که در بحث قیمت ارز پیش آمد، باید به این نکته اشاره کنیم که این جهش‌های دفعتی به تولید، صنعت و فعالان حوزه کسب‌وکار ضربه می‌زند. از سال ۱۳۹۳ هر زمان بحث ارز مطرح شده است؛ رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرده‌اند در چند ماه آینده ارز را تک‌نرخی خواهند کرد؛ اما سال‌های ۹۳، ۹۴، ۹۵ به پایان رسید و اتفاقی رخ نداد. اکنون هم که به پایان سال ۱۳۹۶ نزدیک می‌شویم اگر از آقای سیف سوال شود، اعلام می‌کنند که ارز تک‌نرخی خواهد شد اما زمانش مشخص نیست. خوانساری افزود: در هفته‌های گذشته باز هم شاهد جهش‌هایی در قیمت ارز بودیم، اما بحث ما همان است که بارها و بارها همین‌جا مطرح شده است؛ چه بهتر که واقعیت‌ها را ببینیم و بانک مرکزی هم براساس واقعیت‌های اقتصادی نرخ ارز را مدیریت و ارز را به قیمت واقعی تک‌نرخی کند تا اقتصاد از زیان نوسان‌های ناگهانی و غیرقابل پیش‌بینی در امان بماند. او ادامه داد: در هفته‌های گذشته این بحث مطرح شد که اگر افزایش نرخ ارز به افزایش صادرات می‌انجامد چرا این مساله تاکنون دیده نشده است. ارز ترازویی است که دو کفه دارد، یکی صادرات است و دیگری واردات؛ این که چرا با وجو افزایش نرخ ارز با افزایش صادرات روبه‌رو نمی‌شویم به این دلیل است که در حوزه صادرات هیچ مشکلی را حل نکرده‌ایم که انتظار افزایش آن را فقط با صرف مولفه نرخ ارز داشته باشیم. شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌های بین‌الملل حدود ۶ میلیارد دلار پروژه برنده شده و می‌توانند در خارج از کشور کار کنند ولی نمی‌توانند ضمانت‌نامه بانکی بدهند؛ مشکلات حمل‌ونقل همچنان پابرجاست، مشوق‌های صادراتی داده نشده و... بسیاری مشکلات دیگر. اما  از طرف مقابل و در کفه واردات از حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۰ به ۴۰ میلیارد دلار رسیده‌ایم. سوال این است که چرا واردات کم شده است؟ علتش این است که از تولیدات داخل استفاده شده و ما واردات کمتری داشته‌ایم. یعنی اگر ارز واقعی شود مسلما تولید داخلی رشد پیدا می‌کند و تولید می‌تواند سربلند کند و نیازهای داخلی را برآورده سازد. ممکن است در جواب بگویند قدرت خرید کم شده، اما اکنون در داخل کمبود کالا وجود ندارد. تا سال گذشته یکی از مشکلات اقتصاد ما این بود که ظرفیت و ذخیره انبارها افزایش پیدا کرده بود یعنی اقتصاد ایران از نظر تولید مشکلی ندارد و اگر قیمت ارز واقعی شود قطعا در بهبود وضعیت تولید داخلی می‌تواند بسیار موثر باشد.

**تشکیل کمیته بخش خصوصی برای بودجه‌نویسی

اولین سخنران پیش از دستور این نشست، با قدردانی از برگزارکنندگان دومین مراسم سالانه اهدای نشان امین‌الضرب، گفت: برپایی این همایش که از لحاظ کیفیت و برنامه‌ریزی دقیق، بی‌نظیر بود، نشان داد که اتاق بازرگانی تهران از ظرفیت بالایی برای گردآوردن فعالان بخش خصوصی کشور برخوردار است.حسن فروزان‌فرد افزود: از فرصت برگزاری همایش مذکور باید نهایت استفاده را برد این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش به لایحه بودجه سال ۹۷ کشور اشاره کرد و گفت: این لایحه که برای وضعیت دخل و خرج کشور در سال آینده از سوی دولت تنظیم شده، اشکال و ایراداتی دارد که از نگاه بخش خصوصی دور نمانده است. با این حال، ضروری به نظر می‌رسد که اتاق بازرگانی به نمایندگی از بخش خصوصی کشور، برای بودجه‌نویسی سال‌های آینده به کمک و مشاوره دولت وارد شود و با تشکیل کمیته‌ای از بخش‌خصوصی، شیوه‌های هزینه‌کرد و درآمدها در بودجه سالانه کشور با مشورت فعالان اقتصادی نگاشته شود.

**صنعت دارو در سخت‌ترین روزهای خود به سر ‌می‌برد

پس از این سخنان، هاله حامدی‌فر، مدیرعامل شرکت دارویی سیناژن که لوح و نشان امین‌الضرب را دریافت کرده بود، از انتقال تکنولوژی تولید دارو به کشورهایی نظیر ترکیه، مالزی و آرژانتین نیز خبر داد. این فعال بخش خصوصی با اشاره به مطالبی که در همایش امین‌الضرب مطرح شد، گفت: شاید بهترین عبارت مطرح شده در این همایش، همین جمله باشد که کار را باید به کاردان سپرد. صنعت دارو به دلیل انباشت مطالبات خود در حال سپری کردن سخت‌ترین روزهاست. دولت بودجه‌هایی را برای پرداخت این مطالبات اختصاص ‌می‌دهد اما دانشگاه‌های علوم پزشکی این بودجه‌ها را صرف موارد دیگری نظیر خرید ملک ‌می‌کنند و بدهی صنعت را ‌نمی‌پردازند.


  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |