جمعه 10 فروردین، 1403

کدخبر: 2489 14:57 1393/03/24
آدرس غلط مؤسسات پولی به مسئولان بانکی

آدرس غلط مؤسسات پولی به مسئولان بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی
آدرس غلط مؤسسات پولی به مسئولان بانکی

آدرس غلط مؤسسات پولی به مسئولان بانکی

دسته‌بندی: بدون دسته‌بندی

گروه بازارپول :دورزدن تفاهم بانکی و اعمال سود روزشمار ۲۸ درصدی در برخی بانک‌ها، ضرورت کاهش نرخ سود سپرده‌های یک‌ساله، علامتی برای خروج از رکود نمی‌بینم، معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و آدرس غلط مؤسسات پولی برخی از محورهای سخنان مهم قاسمی است

.
مجید قاسمی رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام و مدیرعامل بانک پاسارگاد در پاسخ به خبرنگاری که پرسید بعد از کاهش نرخ سود سپرده‌ها انتظار این بود که نرخ سود تسهیلات نیز کاهش پیدا کند، ولی بانک‌ها چندان با اجرای این سیاست موافق نیستند و وزیر اقتصاد نیز مدافع بانک‌ها در عدم نرخ سود تسهیلات است، نظر شما در اینباره چیست؟ اظهار داشت: واقعیت این است که نرخ سود سپرده‌ها افزایش پیدا کرده نه اینکه کاهش یافته باشد.
وی با بیان اینکه قبلاً سود سپرده‌های یک ساله ۲۰ درصد بوده و هم اکنون به ۲۲ درصد رسیده است، افزود: آنچه قبلا تفاهم شده بود تا بانک‌ها عمل کنند این بود که نرخ سود سپرده‌های ۵ ساله ۲۰ درصد باشد و یک ساله ۱۸ درصد ولی هم اکنون برای سپرده‌های یک ساله ۲۲ درصد سود در نظر گرفته شده است.
نرخ سود سپرده زیاد شد نه کم
مدیرعامل بانک پاسارگاد اضافه کرد: سال ۹۰ مقرر شده بود که بانک‌ها نرخ ۲۰ درصدی را به سپرده های ۵ ساله بدهند اما الآن برای یک ساله ۲۲درصد می‌دهند؛ البته برای سال ۹۲ اتفاقی افتاد که بانک‌ها نرخ‌ها را در قیاس با سال قبل افزایش دهند آن هم به خاطر رقابت با برخی موسسات پولی بود.
وی با بیان اینکه تعدادی از بانک‌ها قوانین بسته سیاستی سال ۹۰ را رعایت نکردند، گفت: این بانک‌ها به ناچار مجبور به افزایش نرخ سود سپرده‌ها شدند آن هم به این خاطر که موسسات غیرمجاز با نرخ‌های بالا سپرده جذب می‌کردند و بانک‌ها مجبور شدند به خاطر اینکه تنها عامل تبلیغشان نرخ سود سپرده‌ها بود و خدماتشان به گونه‌ای نبود که مشتری را جذب کند با نرخ سود این موسسات رقابت کنند.
قاسمی البته این را هم مورد اشاره قرار داد که بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌ها افزایش داده اند نرخ سود بالایی نیز برای تسهیلات خود در نظر گرفته بودند به طوری که نرخ سود ۲۴ درصد، ۲۵ و حتی ۲۶درصد را اعمال نکرده و نرخ‌های بالایی را از مشتری می‌گرفتند.
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از اواخر سال ۹۱ این رقابت متأسفانه شدت گرفت و برخی بانک‌های خوب هم مجبور شدند به صورت موردی نرخ‌های سود را بالا ببرند و لی سعی کردند نُرم‌های نرخ سود را حفظ و دستورالعمل‌های اصلی را رعایت کنند.
 برخی بانک‌ها سود روزشمار ۲۸ درصد می‌دهند
مدیرعامل بانک پاسارگاد به فشار برخی بانک‌ها که نرخ سود سپرده‌ها را مانند سایر بانک‌ها به صورت نجومی افزایش نداده بودند اشاره و تصریح کرد: بد نیست بگویم همین الآن برخی از بانک‌ها با نرخ ۲۸ درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند.
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا بانک‌های خصوصی از اجرای تفاهم‌نامه منصرف شده‌اند؟ گفت: خیر این موضوع شامل برخی از بانک‌ها می‌شود که بانک‌های دولتی هم مشمول آن هستند. خصوصی و دولتی را نباید در این موضوع جدا کرد.
وی در پاسخ به تأکیدات مبنی بر اینکه بنابراین برخی از بانک‌ها با وجود تأیید بانک مرکزی قصد اجرای توافقنامه را ندارند و سایر بانک‌ها را دور می‌زنند؟ گفت: الآن متأسفانه این بانک‌ها توافقنامه را انجام نمی‌دهند و به همین خاطر ما می‌خواهیم این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کنیم؛ شاید تنها بانکی که الآن توافقنامه را رعایت می‌کند بانک ما است که با این حساب به ما ظلم می‌شود.
این مقام مسئول بانکی در ادامه تأکید کرد: اگر ترکیب نرخ‌های سود سال ۹۰ را با نرخ‌های رقابتی که در برخی بانک‌ها اعمال می‌شود مقایسه کنید مشاهده می‌شود که این بانک‌ها نرخ سود تسهیلات خود را آن طور بالا نبرده‌اند که بخواهند الآن این نرخ را کاهش دهند. این بانک‌ها در اوج شرایطی که نرخ سود تسهیلات بالا رفته ۴ الی ۵ درصد زیر برخی از بانک‌ها سود می‌گرفتند.
* شرایط برخی بانک‌ها طوری نیست که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه شرایط برخی از بانک‌ها به گونه‌ای نیست که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند، درباره نرخ‌های سود سپرده بالا گفت: من الآن بحث بانکی را مدنظر ندارم بلکه آنچه مورد تأکید من است اقتصاد ملی می‌باشد چرا که هم اکنون در شرایط رکود به سر می‌بریم و تقاضا به چند دلیل متزلزل شده است.
قاسمی در تشریح دلایل افزایش تقاضا در اقتصاد ملی اظهار داشت: افزایش قیمت تمام شده، افزایش قیمت انرژی، افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی و همچنین افزایش حقوق مالکانه معادن موجب شده تا تقاضا متزلزل شود و این حالت دقیقا عکس آن چیزی است که شایسته اقتصاد ما برای مقابله با رکود است.
این اقتصاددان با تأکید براینکه بالا بردن نرخ سود سپرده‌های یک ساله به ۲۲ درصد درست عکس سیاست‌هایی است که اقتضا می‌کند در رکود تورمی به کار گرفته شود، افزود: هم اکنون سپرده گذار به جای میل به مصرف فقط به سمت کسب سود حرکت می‌کند درحالی که در شرایط رکود باید رابطه مصرف و تولید برقرار شود و مصرف تولید را تشویق کند نه اینکه به سمت پس انداز هدایت شود.
سپرده گذاران ۲۲ درصدی عملاً سود ۳۳ درصدی از بانک‌ها می گیرند
مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: بانک‌هایی که نرخ ۲۲ درصدی را در حال حاضر پرداخت می‌کنند عملاً در هر ماه نزدیک ۲۴ درصد سود و با درنظرگرفتن معافیت مالیاتی ۳۳ درصد سود به سپرده گذار می‌دهند بنابراین سپرده گذاران ۲۲ درصدی عملا سود ۳۳ درصدی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند به همین خاطر طبیعی است که این سپرده گذار به سمت سرمایه گذاری نمی‌رود و مصرف برای خروج از رکود را مورد هدف قرار نمی‌دهد.
وی در پاسخ به اینکه مگر قرار نیست بانک‌ها منابع را به سمت تولید هدایت کنند، گفت: بانکی که قیمت تمام شده را بالا برده فشار دیگری را از طریق افزایش نرخ سود تسهیلات به تولید وارد می‌کند. باید درنظر داشت که افزایش نرخ سود مشدد رکود است نه تأمین کننده شرایط رونق.
* معوقات بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است نه ۸۲ هزار میلیارد
این مقام مسئول در نظام بانکی با بیان اینکه علامت‌های کلی اقتصاد کاملا درک می‌شود افزود: ما نمی‌توانیم با این نرخ کسی را تشویق به سرمایه گذاری کنیم این درحالی است که هدایت نقدینگی بسیار مهم است و اگر بانک‌ها این اجازه را داشته باشند که سرمایه گذاری‌های خود را ادامه دهند حداقل این امیدواری وجود دارد که اگر پول به بانک‌ها هدایت می‌شود از طریق بانک‌ها سرمایه گذاری شکل می‌گیرد.
قاسمی در ادامه به افزایش معوقات بانکی اشاره و تصریح کرد: برخی می‌گویند معوقات بانک‌ها ۸۲ هزار میلیارد تومان است ولی شما ۱۰۰ میلیاردتومان را راحت قبول کنید؛ این رقم ۲۰ درصد نقدینگی کشور است و به خاطر تسهیلاتی که گرفتار رکود اقتصادی شده‌اند معوق شدند.
مدیرعامل بانک پاسارگاد با تأکید براینکه عمده معوقات بانکی به خاطر رکود اقتصادی ایجاد شده است گفت: البته برخی هم هستند که نمی‌خواهند مطالبات بانک‌ها را پس بدهند و برهمین اساس همکاری خوبی بین بانک مرکزی با قوه قضاییه برقرار شده تا این معوقات به سیستم بانکی برگردد.
این فعال بانکی درپاسخ به این سوال که با توجه به نرخ تورم کنونی نرخ سپرده‌های یک ساله باید چند درصد باشد؟ تصریح کرد: الآن تورم نقطه به نقطه به ۱۷ و نیم درصد رسیده و این علامت بزرگی برای اقتصاد است، باید توجه داشت که نرخ‌های سود ۲۲ درصدی بزرگترین ریسک برای بانک‌ها محسوب می‌شود، آنهایی که فکر می‌کنند با این نرخ‌ها می‌توانند بانکشان را اداره کنند اشتباه می‌کنند.
موسسات پولی آدرس غلط برای اصلاح نظام بانکی می‌دهند
این فعال بانکی به نقش موسسات پولی در جریان اخیر معوقات بانکی و اظهاراتی مبنی بر عدم تمایل بانک‌ها برای وصول این معوقات اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه معوقات بانکی به غیر از موضوعاتی که از سوی مسئولان مطرح می‌شود و اتفاقا درست هم می‌باشد، بخش عمده‌ای از اظهارات مبنی براینکه بانک‌ها پیگیری لازم را برای معوقات بانکی انجام نمی‌دهند ساخته و پرداخته همین موسسات غیرمجاز است که می‌خواهند آدرس غلط برای بیماری اقتصاد پولی کشور بدهند.
وی با تأکید براینکه عده‌ای در تلاش برای آدرس دهی غلط به مسئولان برای ساماندهی اقتصاد کشور هستند گفت: یکی از این آدرس‌های غلط سرمایه‌گذاری‌های بانک‌هاست، بانک مرکزی اعلام کرده باید این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سرمایه پایه بانک‌ها ۴۰ درصد باشد که هم اکنون به ۵۱ درصد رسیده اما باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از این ۵۱ درصد سرمایه‌گذاری‌هایی است که دولت بابت بدهی‌های خود به بانک‌ها داده و به درد هم نمی‌خورد.
نسبت سرمایه گذاری بانک‌ها ۳٫۵ درصد است نه ۵۱ درصد
قاسمی اضافه کرد: دولت بیاید این موسسات را پس بگیرد و پولش را به بانک‌ها بدهد چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که هم اکنون مورد انتقاد بخش‌های مختلف در سیستم بانکی است از همین شکل است و آمار فراوانی را نیز در بانک‌ها دارد.
رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از سرمایه‌گذاری‌های دیگر بانک‌ها را نیز جزو وظایف ذاتی بانک برشمرد و تأکید کرد: من در حضور آقای رئیس جمهور سهم سرمایه گذاری‌های بانک‌ها را محاسبه کردم و گفتم این نسبت در نظام بانکی تنها سه و نیم درصد است و ما داریم برای سه و نیم درصد جنجال درست می‌کنیم.
 وی بار دیگر تأکید کرد: تمامی منابعی که بانک‌ها سرمایه گذاری کردند شامل همان بنجل‌هایی که دولت به بانک‌ها داده و سرمایه گذاری‌های ذاتی بانک‌ها از نظر جمع منابع نظام بانکی سه و نیم درصد است که در مقابل ۲۰ درصد نقدینگی کشور که در اختیار بدهکاران بانکی است سهم چندانی را ندارد. این درحالی است که باید روی ۲۰ درصد معوقات بانکی تمرکز کرد البته الآن شرایط رکود را داریم و فشار بیشتر به برخی از بدهکاران رکود تورمی را تشدید می‌کند.
قاسمی با بیان اینکه مسئولان باید توجه داشته باشند برای بیماری اقتصادی نسخه‌ای را باید پیچید که بیمار فوت نکند اظهار داشت: سیستم بانکی مظلوم است و بانک‌ها محل مقدسی برای اداره اقتصاد ملی هستند چرا که بانک‌ها نقش اول را در تأثیرپذیری اقتصاد ملی دارند. بنابراین سرمایه گذاری بانک‌ها به لحاظ اقتصاد ملی قابل دفاع است چرا که حتی یک نمونه از این سرمایه گذاری‌ها معوق نشده است.



  • دیدگاهی برای این نوشته ثبت نشده است.
  • افزودن دیدگاه


JahanEghtesadNewsPaper

جستجو


  |